06.02.2015  |  Strategi & ledelse

Mere talent i SCM, tak

Et dansk-tysk forskningssamarbejde skal kortlægge behovet for kompetenceudvikling inden for supply chain. Dansk forsker mener, der er et særligt behov for kompetencer, som kan udvikle forsyningskæden.

Supply chain management er en relativ ung disciplin, som ikke endnu har gennemgået samme modningsproces som salg, finans, produktudvikling etc. Det skaber ifølge professor i SCM Britta Gammelgaard fra CBS et behov for, at der er ekstra fokus på at udvikle de faglige og ledelsesmæssige kompetencer i supply chain funktionerne. Det behov bliver forstærket betydeligt af yderligere to faktorer:

  • Forsyningskæderne bliver i kraft af globalisering, internet og den teknologiske udvikling i hastigt tempo mere komplekse.
  • Det bliver mere og mere synligt, at ledelse af forsyningskæden for mange virksomheder er afgørende for konkurrenceevnen. Det sker fx som konsekvens af udbredelsen af e-handel og SMAC, som står for social, mobile, analyse og cloud.

Supply chain development
”Der er behov for generel kompetenceudvikling af både specialister og ledere på alle niveauer i supply chain-funktionen. Men der er særligt behov for talenter, der kan udvikle og forny forsyningskæden, så den understøtter eller måske ligefrem faciliterer nye digitale eller analoge forretningsmodeller. Fremtidens supply chain talenter skal ikke kun være stærke driftsfolk, de skal også evne at udvikle og innovere forsyningskæden, så den skaber endnu mere konkurrencekraft for forretningen”, fortæller Britta Gammelgaard.

Læs også: Fem tendenser for talentudvikling

Hun mener, det er vigtigt at få etableret et samarbejde med HR-funktionerne i virksomhederne, så der kan ske en opsamling af supply chain læring og en systematisk udvikling af kompetencer.

”Den udvikling og tendens vil vi på CBS gerne støtte og inspirere med forskningssamarbejdet med Kühne Logistics University i Hamburg og McKinsey & Company”, fortæller hun.

HR, knowledge management og SCM
Forskningsprojektet bliver drevet af professor Dr. Kai Hoberg og Dipl.-Kfm. Christoph Flöthmann fra Kühne Logistics University samt Britta Gammelgaard fra CBS.  Forskerne vil gennemføre en undersøgelse blandt supply chain ledere, og de inviterer læserne af SCM & Logistik til at deltage i undersøgelsen på denne hjemmeside.

Undersøgelsen vil særligt undersøge samspillet mellem human resource management, knowledge management og SCM, og forskerne arbejder ud fra en hypotese om, at den menneskelige faktor og interaktionen mellem mennesker i dag er meget væsentlig i arbejdet med forsyningskæden.

Talenttørken
Forskerne refererer i en blog til en anden undersøgelse af supply chain talent udført af Kevin O’Marah og SCM World i slutningen af 2014. Undersøgelsen fra SCM World konkluderer, at der på verdensplan er foretaget solide investeringer i universitetsforløb i SCM, og brancheforeninger som APICS, ISM og CSCMP lancerer flere og flere kurser og træningsforløb i SCM kompetenceudvikling.

Læs også: Krise øger ikke kompetenceudviklingen

Men topledere melder alligevel om problemer med at finde egnede kandidater til deres supply chain teams. 423 ud af 999 respondenter, altså 42 procent, melder, at jagten på SCM talent er blevet vanskeligere i de sidste to år, hvilket er en fordobling i forhold til samme undersøgelse i 2011.

Virksomhederne har simpelthen svært ved at finde og hyre egnede kandidater, og undersøgelsen indikerer derfor naturligt nok også, at virksomhederne gør meget ud af at fastholde og udvikle de SCM talenter, som allerede er ansat. Kevin O’Marah taler om supply chain talenttørke og har i den forbindelse to anbefalinger, som han mener, kan gøre arbejdet med at finde gode SCM-talenter lettere:

  • Vær opmærksom på de særlige karakteristika og interesser, som præger de nye generationer kendt som ”millenials” eller generation Y, der er generationer født efter cirka 1990, og som udgør det nye ”talent-råstof”.
  • Gå mere efter generelle forretningskompetencer og kommerciel forståelse end smalle tekniske supply chain færdigheder. Det giver mening, fordi forretningsværdi bliver skabt i balancen mellem efterspørgsel og udbud, altså på tværs af salg, markedsføring, indkøb, logistik, produktion etc.

Modstand mod nye tankesæt
Forskerne refererer til endnu en kendt international SCM-ekspert, nemlig amerikanske Lora Cecere fra Supply Chain Insights. Lora Cecere skriver en meget læst blog på supplychainshaman.com, hvor hun fornylig skrev om en undersøgelse af SCM talent, hun gennemførte i første halvdel af 2014.

Hun skriver blandt andet: ”Her er de brutale fakta: Blot ni procent af virksomhederne oplever, at de håndterer supply chain talent bedre end deres konkurrenter. Udfordringerne vokser. Jobomsætningen er på 15 procent, og ledige stillinger er i snit opslået i fire måneder, før de bliver besat. Jeg mener, at supply chain talent er det manglende led i forsyningskæden. Jeg tror også, at den største barriere for udvikling på området er modstand mod at gøre brug af nye tankesæt og mentale modeller”.

Undersøgelsen gav anledning til en ”SC Talent Problems Matrix”, hvor de tre største fortløbende problemer for talentudviklingen er:

  • Uklare karriereveje i SCM.
  • Mangel på nøglekompetencer.
  • Modvilje mod at gribe til nye måder og metoder.

Men problemerne er ifølge Lora Ceceres undersøgelse under forandring, og de aktuelle topbarrierer er ifølge respondenterne:

  • Invester 15 minutter i undersøgelsen

    Du kan bidrage til det dansk-tyske forskningsprojekt ved at deltage i undersøgelsen her.

    Supply chain talenter siver fra virksomhederne.
  • Behovet for supply chain færdigheder ændrer sig.
  • Nøglemedarbejdere går på pension.
  • Svært at finde talent i de nye økonomier.
  • Høj udskiftning af medarbejdere.
  • Mangel på gode universitetskandidater.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere