Maersk og modegiganter sammen i FN-klimaaftale

Maersk er gået sammen med en stribe af verdens største modebrands, bl.a. H&M, Adidas, Puma og Hugo Boss i en aftale under FN, der, ligesom den danske shippinggigant selv, stiler efter nuludledning i 2050. De lange forsyningskæder er en af de store udfordringer, bemærker Puma.

Klimaaftalen blev præsenteret ved en session på COP24 mandag d. 10. december. Foto: UNCC/COP24.

11.12.2018

SCM.dk

Udover modegiganter som H&M, Adidas, Puma, Gap, Inditex (der står bag Zara-kæden) og Hugo Boss, så er Maersk også med som aftalens centrale aktør på transportscenen.

Head of Corporate Sustainability for Puma, Stefan Seidel, var blandt talerne ved lanceringen af aftalen. Foto: UNCC/COP24.

Visionen med aftalen er at opnå netto nuludledning i 2050 – sådan som Maersk også selv har sat som mål – hvilket bl.a. indebærer low-carbon-transport, foruden CO2-fri produktion, klimavenlige og bæredygtige materialer, dialog med forbrugere, finanssektor og politikere, og en ’udforskning af cirkulære forretningsmodeller’.

Aftalen ’anerkender den centrale rolle, modebranchen spiller på begge sider af klimaligningen; som bidragyder til udledningen af drivhusgas, og som en sektor med en lang række muligheder for at reducere udledningerne og bidrage til bæredygtig udvikling’, som det hedder.

Fat i de lange forsyningskæder
Hos de mange modebrands er man klar på at tage fat i alle led i de lange forsyningskæder, der præger industrien.

”Vi er opmærksomme på, at 90 procent af Pumas CO2-aftryk kommer fra delte supply chains. Hvis vi vil reducere CO2-udslippet i vores forsyningskæder, er vi nødt arbejde sammen med vores kollegaer i industrien”, lyder det fra adm. direktør for Puma, Bjørn Gulden.

Aftalens parter

Adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, Puma SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.

Støtteorganisationer:

Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation).

Kilde: UNFCCC

Som delmål har aftalens parter sat sig for at gruppens samlede drivhusgasudledning skal være reduceret med 30 procent i 2030, bl.a. gennem konkrete opgaver som udfasning af brugen kul i både egne virksomheder og hos direkte leverandører senest i 2025.

”Modeindustrien er altid to skridt foran når det gælder om af definere verdenskulturen, så jeg er glad for at se, at den nu også viser vejen i forhold til klimaforandringerne. Ligesom verdens mest berømte catwalks sætter aftalen et eksempel, som jeg håber andre vil følge”, siger Executive Secretary for UN Climate Change Patricia Espinosa.

Læs også: Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

Rent praktisk er der som en del af aftalen blevet nedsat seks arbejdsgrupper, der skal se på implementeringen af målsætningerne og på den måde sikre konkret handling. Arbejdsgrupperne skal efter planen samles i regi af FN i starten af 2019.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle