11.12.2018  |  Strategi & ledelse

Maersk og modegiganter sammen i FN-klimaaftale

Maersk er gået sammen med en stribe af verdens største modebrands, bl.a. H&M, Adidas, Puma og Hugo Boss i en aftale under FN, der, ligesom den danske shippinggigant selv, stiler efter nuludledning i 2050. De lange forsyningskæder er en af de store udfordringer, bemærker Puma.

Den globale modeindustri har taget et nyt skridt for at adressere klimaforandringerne. Det skete i går, mandag d. 10. december, da i alt 43 parter præsenterede det såkaldte Fashion Industry Charter for Climate Action på FN’s store klimakonference COP24, der i disse dage afvikles i kulbyen Katowice i det sydlige Polen.

Læs også: EU støtter streng CO2-aftale for lastbiler

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Udover modegiganter som H&M, Adidas, Puma, Gap, Inditex (der står bag Zara-kæden) og Hugo Boss, så er Maersk også med som aftalens centrale aktør på transportscenen.

Visionen med aftalen er at opnå netto nuludledning i 2050 – sådan som Maersk også selv har sat som mål – hvilket bl.a. indebærer low-carbon-transport, foruden CO2-fri produktion, klimavenlige og bæredygtige materialer, dialog med forbrugere, finanssektor og politikere, og en ’udforskning af cirkulære forretningsmodeller’.

Aftalen ’anerkender den centrale rolle, modebranchen spiller på begge sider af klimaligningen; som bidragyder til udledningen af drivhusgas, og som en sektor med en lang række muligheder for at reducere udledningerne og bidrage til bæredygtig udvikling’, som det hedder.

Fat i de lange forsyningskæder
Hos de mange modebrands er man klar på at tage fat i alle led i de lange forsyningskæder, der præger industrien.

”Vi er opmærksomme på, at 90 procent af Pumas CO2-aftryk kommer fra delte supply chains. Hvis vi vil reducere CO2-udslippet i vores forsyningskæder, er vi nødt arbejde sammen med vores kollegaer i industrien”, lyder det fra adm. direktør for Puma, Bjørn Gulden.

Aftalens parter

Adidas, Aquitex, Arcteryx, Burberry Limited, Esprit, Guess, Gap Inc., H&M Group, Hakro Gmbh., Hugo Boss, Inditex, Kering Group, Lenzing AG, Levi Strauss & Co., Mammut Sports Group AG, Mantis World, Maersk, Otto Group, Pidigi S.P.A, Puma SE, re:newcell, Schoeller Textiles AG, Peak Performance, PVH Corp., Salomon, Skunkfunk, SLN Textil, Stella McCartney, Sympatex Technologies, Target og Tropic Knits Group.

Støtteorganisationer:

Business for Social Responsibility (BSR), China National Textile and Apparel Council (CNTAC), China Textile Information Center (CTIC), Global Fashion Agenda (GFA), Global Organic Textile Standard (GOTS), International Finance Corporation (IFC), Outdoor Industry Association (OIA), Sustainable Apparel Coalition (SAC), Sustainable Fashion Academy (SFA), Textile Exchange, WWF International og ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals Foundation).

Kilde: UNFCCC

Som delmål har aftalens parter sat sig for at gruppens samlede drivhusgasudledning skal være reduceret med 30 procent i 2030, bl.a. gennem konkrete opgaver som udfasning af brugen kul i både egne virksomheder og hos direkte leverandører senest i 2025.

”Modeindustrien er altid to skridt foran når det gælder om af definere verdenskulturen, så jeg er glad for at se, at den nu også viser vejen i forhold til klimaforandringerne. Ligesom verdens mest berømte catwalks sætter aftalen et eksempel, som jeg håber andre vil følge”, siger Executive Secretary for UN Climate Change Patricia Espinosa.

Læs også: Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

Rent praktisk er der som en del af aftalen blevet nedsat seks arbejdsgrupper, der skal se på implementeringen af målsætningerne og på den måde sikre konkret handling. Arbejdsgrupperne skal efter planen samles i regi af FN i starten af 2019.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere