Maersk øger containerkapaciteten med nye fragtskibe

Maersk Line vil i løbet af 2017 og ’18 indfase en række nye containerskibe, så de kan erstatte mindre effektive af slagsen og samtidig øge kapaciteten.

Maersk Line søsætter 27 nye fragtskibe i løbet af de næste to år og øger dermed containerkapaciteten. Foto: Maersk Line. .

10.05.2017

SCM.dk

Maersk Line er inden længe klar med en række nye, bedre og ikke mindst større containerskibe. Mere end en tredjedel af skibene vil være anden generation af Triple E-modellen, som er blevet endnu større i den nye udgave.  

Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft

Det første containerskib, Madrid Maersk, ankom til den kinesiske havn i Tianjin den 27. april og blev dermed det første af de i alt 27 skibe, der skal søsættes i løbet af i år og næste år.

De store mange fragtskibe skal sikre Maersk konkurrencekraft ved både at udbygge og forbedre rederigigantens flåde.

”Vores strategi er at vokse på linje med vores hovedkonkurrenter og det gør vil vi gøre ved både at købe nye og brugte skibe og fragtfartøjer”, fortæller Søren Toft, chief operating officer hos Maersk Line.

”De nye fartøjer vil være med til at modernisere vores flåde, forbedre vores operationelle effektivitet signifikant og ikke mindst hjælpe os med at opnå vores vækstambitioner”, uddyber han.

Øget kapacitet giver flaskehalse i havne
Ud over den nye Triple E-model, som bliver på 20.568 TEU, vil de 27 skibe være enten af typen H-klasse eller den forstærkede Baltic feeder, der kan klare havis i den Botniske bugt. Alle tre skibstyper er designet og optimeret med særligt fokus på at gøre dem mere effektive. Det er dog også i høj grad det, at Maersks containerkapacitet bliver øget, der gør fragten mere effektiv og mindsker prisen per container, der bliver fragtet.

”Vi forventer at vokse i år og forventer en overordnet global vækst på cirka 3 procent. Men hvis det ikke sker, har vi også mulighed for at justere vores netværk til skiftende omstændigheder, hvilket mange andre rederier ikke har”, forklarer Søren Toft.

Læs også: Maersk Line får godkendt salgs- og købsaftale på Hamburg Süd

Det er dog ikke kun Maersk selv, der skal justere og forholde sig til øget kapacitet. De store skibe og nye ruter kan påvirke havne i hele verden, skriver Supply Chain Dive. Mediet melder om logistiske problemer med blandt andet containermangel eller –overskud. Og årsagen synes at være store containerskibe, der lægger til i havne, de ikke før benyttede.

Læs mere om Maersks nye skibsmodeller og indfasningen af dem her.

-CHM

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle