Maersk øger containerkapaciteten med nye fragtskibe
Maersk Line vil i løbet af 2017 og 18 indfase en række nye containerskibe, så de kan erstatte mindre effektive af slagsen og samtidig øge kapaciteten.
Maersk Line er inden længe klar med en række nye, bedre og ikke mindst større containerskibe. Mere end en tredjedel af skibene vil være anden generation af Triple E-modellen, som er blevet endnu større i den nye udgave.
Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft
Det første containerskib, Madrid Maersk, ankom til den kinesiske havn i Tianjin den 27. april og blev dermed det første af de i alt 27 skibe, der skal søsættes i løbet af i år og næste år.
De store mange fragtskibe skal sikre Maersk konkurrencekraft ved både at udbygge og forbedre rederigigantens flåde.
Vores strategi er at vokse på linje med vores hovedkonkurrenter og det gør vil vi gøre ved både at købe nye og brugte skibe og fragtfartøjer, fortæller Søren Toft, chief operating officer hos Maersk Line.
De nye fartøjer vil være med til at modernisere vores flåde, forbedre vores operationelle effektivitet signifikant og ikke mindst hjælpe os med at opnå vores vækstambitioner, uddyber han.
Øget kapacitet giver flaskehalse i havne
Ud over den nye Triple E-model, som bliver på 20.568 TEU, vil de 27 skibe være enten af typen H-klasse eller den forstærkede Baltic feeder, der kan klare havis i den Botniske bugt. Alle tre skibstyper er designet og optimeret med særligt fokus på at gøre dem mere effektive. Det er dog også i høj grad det, at Maersks containerkapacitet bliver øget, der gør fragten mere effektiv og mindsker prisen per container, der bliver fragtet.
Vi forventer at vokse i år og forventer en overordnet global vækst på cirka 3 procent. Men hvis det ikke sker, har vi også mulighed for at justere vores netværk til skiftende omstændigheder, hvilket mange andre rederier ikke har, forklarer Søren Toft.
Læs også: Maersk Line får godkendt salgs- og købsaftale på Hamburg Süd
Det er dog ikke kun Maersk selv, der skal justere og forholde sig til øget kapacitet. De store skibe og nye ruter kan påvirke havne i hele verden, skriver Supply Chain Dive. Mediet melder om logistiske problemer med blandt andet containermangel eller overskud. Og årsagen synes at være store containerskibe, der lægger til i havne, de ikke før benyttede.
Læs mere om Maersks nye skibsmodeller og indfasningen af dem her.
-CHM