Kunstig intelligens kan matche detail-forsyningskæden med kundernes reelle adfærd

Kunstig intelligens kan hjælpe med at designe forsyningskæden, så den understøtter kundernes reelle adfærd – på den måde sker der et bedre match. Det gælder både butikshandel, e-handel og kombinationer. Metode og teknologi tilbyder store potentialer, mener en markedsaktør.

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Kunne du tænke dig at komme tættere på dine detail-kunders indkøbsmønstre med udgangspunkt i data – så du kan indrette priser og kampagner efter kundernes reelle behov?”, spørger Johan Öhlin retorisk og svarer selv på spørgsmålet: ”Det lyder måske utopisk, men brug af kunstig intelligens og maskinlæring kan faktisk gøre det til en reel mulighed”.

Han er Head of Advanced Analytics hos Optilon, som rådgiver nordiske virksomheder om supply chain løsninger baseret på en bred vifte af teknologier fra forskellige tech-leverandører. Og han er ikke i tvivl om, at kunstig intelligens eller AI kan være en stor hjælp for udviklingen af forsyningskæden i detailsektoren og mange andre sektorer. Han fremhæver, at der særligt er et stort potentiale for detailvirksomheder, der kombinerer AI-baseret forecasting med dynamisk prissætning samt optimering af produktudbud og kampagner. Kombinationen kan skabe det grundlag, der gør, at virksomheden kommer på forkant med kundernes faktiske efterspørgsel.

I sync med efterspørgslen
Han fortæller, at de arbejder med en række virksomheder, der er gået et spadestik dybere og har taget AI i brug. Han citerer en kunde for at udtale følgende: ”Sammensætningen af vores produktudbud, vores statiske prispunkter og vores kampagner var ikke i sync med den reelle efterspørgsel og kundernes forventninger. Finansielt har det naturligvis bundet unødig kapital og sænket vores salgsperformance væsentligt".

Og han mener, at tallene, som er erfaringstal fra kundeprojekter, taler for sig selv:

• 7 procent øget bundlinje ved hjælp af dynamic retail pricing.
• 73 procent reduktion i promotional purchase spend ved hjælp af bedre forecasting.
• 88 procent reduktion i estimeret tab af salg ved at optimere produktudbuddet.

Johan Öhlin og Optilon kalder metoden eller modellen for ’Dynamic Retail Pricing Using Machine Learning’, som er en del af det Optilon kalder ’Advanced Retail Optimization’. Modellen arbejder med forecasting, og ved hjælp af maskinlæring bliver modellen løbende klogere på kundernes købemønstre og adfærd. Det leder til, at modellen med tiden kan levere mere og mere præcise forudsigelser af købeadfærd og sende mere og mere præcise signaler om den optimale prissætning, det optimale sortiment, den optimale sammensætning og timing af kampagner etcetera.

Kan ikke lade sig gøre manuelt
”Vi har netop haft gang i et super spændende AI projekt med en detailhandelskunde med udgangspunkt i supply chain. Her løftede vi den daglige indtjening med syv procent”, fortæller hans kollega Alis Sindbjerg Hinrichsen, der supplerer:

”Hvordan gjorde vi det? Jo, modellen løftede margen og salg ved løbende at levere den mest optimale pris for et givet produkt ved at bruge interne og eksterne markedsdata. Helt konkret så leverede modellen prisanbefalinger ud fra definerede prisregler. Og hvorfor bruge avanceret teknologi til den opgave? Fordi det helt enkelt ikke kan lade sig gøre manuelt”.

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

11.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Mastering supply chain planning of configurable products with S/4HANA PP/DS

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus