Kunstig intelligens kan matche detail-forsyningskæden med kundernes reelle adfærd

Kunstig intelligens kan hjælpe med at designe forsyningskæden, så den understøtter kundernes reelle adfærd – på den måde sker der et bedre match. Det gælder både butikshandel, e-handel og kombinationer. Metode og teknologi tilbyder store potentialer, mener en markedsaktør.

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Kunne du tænke dig at komme tættere på dine detail-kunders indkøbsmønstre med udgangspunkt i data – så du kan indrette priser og kampagner efter kundernes reelle behov?”, spørger Johan Öhlin retorisk og svarer selv på spørgsmålet: ”Det lyder måske utopisk, men brug af kunstig intelligens og maskinlæring kan faktisk gøre det til en reel mulighed”.

Han er Head of Advanced Analytics hos Optilon, som rådgiver nordiske virksomheder om supply chain løsninger baseret på en bred vifte af teknologier fra forskellige tech-leverandører. Og han er ikke i tvivl om, at kunstig intelligens eller AI kan være en stor hjælp for udviklingen af forsyningskæden i detailsektoren og mange andre sektorer. Han fremhæver, at der særligt er et stort potentiale for detailvirksomheder, der kombinerer AI-baseret forecasting med dynamisk prissætning samt optimering af produktudbud og kampagner. Kombinationen kan skabe det grundlag, der gør, at virksomheden kommer på forkant med kundernes faktiske efterspørgsel.

I sync med efterspørgslen
Han fortæller, at de arbejder med en række virksomheder, der er gået et spadestik dybere og har taget AI i brug. Han citerer en kunde for at udtale følgende: ”Sammensætningen af vores produktudbud, vores statiske prispunkter og vores kampagner var ikke i sync med den reelle efterspørgsel og kundernes forventninger. Finansielt har det naturligvis bundet unødig kapital og sænket vores salgsperformance væsentligt".

Og han mener, at tallene, som er erfaringstal fra kundeprojekter, taler for sig selv:

• 7 procent øget bundlinje ved hjælp af dynamic retail pricing.
• 73 procent reduktion i promotional purchase spend ved hjælp af bedre forecasting.
• 88 procent reduktion i estimeret tab af salg ved at optimere produktudbuddet.

Johan Öhlin og Optilon kalder metoden eller modellen for ’Dynamic Retail Pricing Using Machine Learning’, som er en del af det Optilon kalder ’Advanced Retail Optimization’. Modellen arbejder med forecasting, og ved hjælp af maskinlæring bliver modellen løbende klogere på kundernes købemønstre og adfærd. Det leder til, at modellen med tiden kan levere mere og mere præcise forudsigelser af købeadfærd og sende mere og mere præcise signaler om den optimale prissætning, det optimale sortiment, den optimale sammensætning og timing af kampagner etcetera.

Kan ikke lade sig gøre manuelt
”Vi har netop haft gang i et super spændende AI projekt med en detailhandelskunde med udgangspunkt i supply chain. Her løftede vi den daglige indtjening med syv procent”, fortæller hans kollega Alis Sindbjerg Hinrichsen, der supplerer:

”Hvordan gjorde vi det? Jo, modellen løftede margen og salg ved løbende at levere den mest optimale pris for et givet produkt ved at bruge interne og eksterne markedsdata. Helt konkret så leverede modellen prisanbefalinger ud fra definerede prisregler. Og hvorfor bruge avanceret teknologi til den opgave? Fordi det helt enkelt ikke kan lade sig gøre manuelt”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online