Kunstig intelligens kan matche detail-forsyningskæden med kundernes reelle adfærd

Kunstig intelligens kan hjælpe med at designe forsyningskæden, så den understøtter kundernes reelle adfærd – på den måde sker der et bedre match. Det gælder både butikshandel, e-handel og kombinationer. Metode og teknologi tilbyder store potentialer, mener en markedsaktør.

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Kunne du tænke dig at komme tættere på dine detail-kunders indkøbsmønstre med udgangspunkt i data – så du kan indrette priser og kampagner efter kundernes reelle behov?”, spørger Johan Öhlin retorisk og svarer selv på spørgsmålet: ”Det lyder måske utopisk, men brug af kunstig intelligens og maskinlæring kan faktisk gøre det til en reel mulighed”.

Han er Head of Advanced Analytics hos Optilon, som rådgiver nordiske virksomheder om supply chain løsninger baseret på en bred vifte af teknologier fra forskellige tech-leverandører. Og han er ikke i tvivl om, at kunstig intelligens eller AI kan være en stor hjælp for udviklingen af forsyningskæden i detailsektoren og mange andre sektorer. Han fremhæver, at der særligt er et stort potentiale for detailvirksomheder, der kombinerer AI-baseret forecasting med dynamisk prissætning samt optimering af produktudbud og kampagner. Kombinationen kan skabe det grundlag, der gør, at virksomheden kommer på forkant med kundernes faktiske efterspørgsel.

I sync med efterspørgslen
Han fortæller, at de arbejder med en række virksomheder, der er gået et spadestik dybere og har taget AI i brug. Han citerer en kunde for at udtale følgende: ”Sammensætningen af vores produktudbud, vores statiske prispunkter og vores kampagner var ikke i sync med den reelle efterspørgsel og kundernes forventninger. Finansielt har det naturligvis bundet unødig kapital og sænket vores salgsperformance væsentligt".

Og han mener, at tallene, som er erfaringstal fra kundeprojekter, taler for sig selv:

• 7 procent øget bundlinje ved hjælp af dynamic retail pricing.
• 73 procent reduktion i promotional purchase spend ved hjælp af bedre forecasting.
• 88 procent reduktion i estimeret tab af salg ved at optimere produktudbuddet.

Johan Öhlin og Optilon kalder metoden eller modellen for ’Dynamic Retail Pricing Using Machine Learning’, som er en del af det Optilon kalder ’Advanced Retail Optimization’. Modellen arbejder med forecasting, og ved hjælp af maskinlæring bliver modellen løbende klogere på kundernes købemønstre og adfærd. Det leder til, at modellen med tiden kan levere mere og mere præcise forudsigelser af købeadfærd og sende mere og mere præcise signaler om den optimale prissætning, det optimale sortiment, den optimale sammensætning og timing af kampagner etcetera.

Kan ikke lade sig gøre manuelt
”Vi har netop haft gang i et super spændende AI projekt med en detailhandelskunde med udgangspunkt i supply chain. Her løftede vi den daglige indtjening med syv procent”, fortæller hans kollega Alis Sindbjerg Hinrichsen, der supplerer:

”Hvordan gjorde vi det? Jo, modellen løftede margen og salg ved løbende at levere den mest optimale pris for et givet produkt ved at bruge interne og eksterne markedsdata. Helt konkret så leverede modellen prisanbefalinger ud fra definerede prisregler. Og hvorfor bruge avanceret teknologi til den opgave? Fordi det helt enkelt ikke kan lade sig gøre manuelt”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online