Indkøbschefer har elendig synlighed i forsyningskæden
Kun seks procent af de adspurgte indkøbschefer i undersøgelse fra Deloitte beretter om fuldt overblik over virksomhedens forsyningskæde. Omkostningsreducering er stadig den vigtigste opgave.
Det står skidt til med sigtbarheden i forsyningskæden for de indkøbschefer (chief procurement officers), som konsulentvirksomheden Deloitte har talt med i forbindelse med undersøgelsen Deloitte Global CPO Study 2018.
Læs også: TCO blev en stor sourcing-succes, da kunden turde overlade kontrollen
Af de lidt over 500 CPO’er fra 39 lande, som indgår i analysen, svarer blot seks procent at de mener at have fuld gennemsigtighed i deres respektive virksomheders forsyningskæder, mens næsten to ud af tre (65 procent) angiver, at de har ringe eller intet overblik efter første led (tier 1) i kæden.
Fra Deloittes side peger man på, at der både er udfordringer og muligheder i det billede, rapporten tegner.
”Det er en både bekymrende og opportunistisk opdagelse at to ud af tre indkøbschefer har begrænset sigtbarhed udover deres leverandører i første led. Det har store implikationer for organisationer på tværs af alle industrier, specielt når det kommer til indfri lovmæssige og CSR-relaterede krav, og i forhold til at identificere og håndtere risici i forsyningskæden”, siger principal and global head of sourcing and procurement hos Deloitte, Brian Umbenhauer, til Supply Management, og fortsætter:
Andre centrale punkter i Deloittes undersøgelse
- 61 procent af indkøbscheferne leverede forbedrede year-on-year-besparelser sammenlignet med sidste år
- 73 procent af indkøbscheferne mener at de har opbakning fra deres organisations ledelse
- 51 procent af indkøbscheferne mener ikke, at deres nuværende hold har de nødvendige kompetencer til at levere på deres indkøbsstrategi
- 17 procent af virksomhederne har ingen en digital indkøbsstrategi, og i de selskaber, der har en, mener 33 procent af indkøbscheferne at den hjælper dem til at levere i forhold til deres organisatoriske mål og værdi.
”Forbedret gennemsigtighed omkring priser, leverandørlokationer og kritiske afhængighedsforhold kan hjælpe indkøbscheferne med at skabe mere værdi og undgå potentielle risici omkring jura, omdømme og drift”, siger han.
Videre viser undersøgelsen, at reduktion af omkostninger (78 procent), udvikling af nye produkter/markeder (58 procent) og risikohåndtering (54 procent) er de vigtigste forretningsstrategiske opgaver på indkøbschefernes borde.
Læs også: Sådan ser indkøbsdirektørens psykologiske profil ud
Overordnet set faldt det globale risikoniveau ifølge indkøbscheferne i løbet af 2017, bl.a. som følge af mindskede risici fra lavere vækst i Kina, gældssituationen, eurozonens økonomi og terrorisme på verdensplan. Usikkerhed og resultaterne af forhandlingerne omkring handelsaftaler som Brexit og Nafta udgjorde de største risici for CPO’erne, skriver cips.org.
-AK