Ikke alle har brug for den store pakke

Kundernes krav vokser nærmest konstant, og stort set alle vil have de bedste og mest avancerede supply chain-løsninger. Men det er ikke alle, der har brug for det. For Damco er det tit en udfordring at skulle give den besked videre, fortæller selskabets nye CEO, Anders Lund Kristensen.

Damcos hovedkvarter i den hollandske regeringsby, Den Haag. Foto: Damco.

20.06.2016

SCM.dk

”De stigende krav kræver mere af os i forhold til at hjælpe kunden med at forstå, hvor de er, og hvordan deres reelle behov ser ud”, siger Anders Lund Kristensen..

Kun det bedste er godt nok. Sådan tænker rigtig mange virksomheder i en lang række henseender, og det er i langt de fleste tilfælde også en god indgangsvinkel. For det Mærskejede logistikfirma Damco repræsenterer den tankegang imidlertid også en interessant udfordring. Ofte kan en simpel skræddersyet løsning nemlig være mere rentabel på både kort og langt sigt - det er så at sige ikke alle, der har brug for ”den store forkromede løsning”, som selskabets nye nordiske topchef udtrykker det.

Læs også: Damco: Vi er ikke til salg

Han hedder Anders Lund Kristensen og har siden 1. februar haft titel af Chief Executive Officer, Nordic & Eastern Europe Area i det godt 110 år gamle fragtfirma, der har været en del af A.P. Møller Mærsk Group siden 2005, og i dag tæller over 11.000 ansatte.

Med så mange år på bagen og med den størrelse Damco har i dag, giver det sig selv, at man som logistikvirksomhed har opbygget en solid erfaring og er i stand til at levere et væld af forskellige løsninger inden for shipping, godstransport og levering i stort set alle egne af verden. Og det kan Damco kan mærke på de henvendelser, man får, der den seneste tid har medført nye krav og mere rådgivningsarbejde.

Ikke oversælge
”Kundernes forventninger har været stigende i en årrække, og stadig flere rykker sig fra ’bare’ at bede om levering fra A til B til at efterspørge avancerede supply chain-løsninger med track&trace, control tower osv. Det kræver mere af os i forhold til at hjælpe kunden med at forstå, hvor de er, og hvordan deres reelle behov ser ud”, forklarer Anders Lund Kristensen.

Filosofien er, at man ikke vil ”oversælge et produkt” og udstyre kunden med flere og mere detaljerede værktøjer, end denne egentlig har brug for, men hellere vil ”tilføre mere langsigtet værdi”, selvom det måske betyder et mindre salg i første omgang.

”For nogle kunder virker tilgangen lidt mærkelig, fordi de bare vil have det bedste fra start. Og vi vil jo heller ikke virke uambitiøse på hverken egne eller kundens vegne, men vi tror på, at den her metode vil føre til, at man bygger noget tillid op på den lange bane”, siger han og understreger, at det ikke altid er lige nemt at justere ambitionsniveauet hos en kunde.

Anders Lund Kristensen

Uddannelse:
Bachelor, Economics and Foreign Trade, CBS
Executive, Logistics and Supply Chain Management, Ohio State University

Erhvervskarriere:
CEO, Nordic and Eastern Europe Area for Damco siden 1. februar. Før det godt 20 år i Mærsk, bl.a. som COO i både Asia Pacific og Nordeuropa, Director of Integrated Logistics Management i Kina og Import Manager i Indien.

Fritid:
Familie, løb, cykling og sejlads.

Mod til at tage diskussionen
”Det centrale er i vores optik at få kunden med på, at det er en løbende udvikling, og at de ikke skal betale for en 5. generationsløsning til et 3. generations behov. Men det kræver selvfølgelig noget mod og noget vilje at tage den diskussion, og vi har set eksempler på kunder, der er blevet oversolgt hos nogle af vores konkurrenter, fordi de lokkede med en større pakke”, siger han.

Spørgsmålet er så selvfølgelig, hvordan det vil påvirke markedet fremover, og hvordan Damco ser sig selv i den ligning. Fra den nye CEO’s bord ser det fornuftigt ud.

Læs også: Mærsk sætter ind mod korruption

”Når det kommer til de stigende krav, så ser jeg klart en tendens, der accelerer i retning af, at alle taler om supply chain og ikke bare transport. Og der synes jeg, vi står stærkt. I Norden er vi en mellemstor aktør, men globalt har vi et stort netværk med en bred lokal tilstedeværelse rundt omkring. Og tit er det godt ikke at være størst. Det betyder, at vi kan være mere fleksible og rykke hurtigt, når der er brug for det. Og den balance synes jeg vi har”, slutter Anders Lund Kristensen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle