Mærsk sætter ind mod korruption

A.P. Møller-Mærsk er i gang med at reducere antallet af småbeløb, selskabet betaler til lokale embedsmænd rundt om i verden. Målet er at eliminere dem helt.

Mærsk arbejder for at komme bestikkelse helt til livs i sine operationer..

02.06.2016

SCM.dk

Smørelse, kalder de det i A.P. Møller-Mærsk. Små beløb, selskabet jævnligt betaler til embedsmænd og lokale ansatte med tilknytning til koncernens aktiviteter rundt omkring i verden. Den mere gængse betegnelse vil nok være bestikkelse, og det er selvsagt en praksis, der rækker ud over lovens rammer i langt de fleste tilfælde.

Læs også: Damco: Vi er ikke til salg

Derfor har det danske rederi siden 2009 arbejdet intensivt for at komme problemet til livs, skriver Børsen. Dengang var en britisk antikorruptionslov ved at blive til virkelighed, med potentielt skrappe konsekvenser for globale selskaber som Mærsk.

Og nu er bestræbelserne for alvor ved at give resultat. I 2015 reducerede Mærsk-gruppens shipping- og logistikforretning således antallet af betalinger med 34 procent sammenlignet med 2014, og året før præsterede Maersk Tankers et fald på 70 procent i forhold til 2013.

Gode skridt på vejen mod det endelige mål om at komme småbetalingerne helt til livs, en ambition man tror på i selskabet, selvom der er usikkerhed om, hvornår man når frem.

”Vores mål er at eliminere betalingerne. Jeg kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men på olie- og gasområdet er det næsten lykkedes at eliminere smørelse, så jeg tror, det er et realistisk mål for Gruppen. Men vi kan ikke løse problemet alene. Det kræver en sammenhængende indsats fra både virksomheder og regeringer, sådan som det er sket på olie- og gasområdet”, siger group legal compliance officer i A.P. Møller–Mærsk, Joseph Simon.

Koster kunder
Derfor har Mærsk siden 2011 arbejdet med sit eget Maritime Anti-Corruption Network, der i dag tæller 70 medlemmer, som gør en samlet indsats for at bekæmpe korruption og bestikkelse i branchen og de relaterede industrier. Det er blandt andet sket i form af en målrettet aktion mod den vigtige Suez-kanal, hvor man gennem grundig forberedelse og dialog har skabt en bedre situation for industrien.

”Vores erfaring fra Suez-kanalen er, at vi nu ikke bliver bedt om at betale smørelse. Det blev vi tidligere, og det har ikke engang kostet os forsinkelser”, siger Joseph Simon.

Kampen mod korruption har dog ikke været uden konsekvenser for Mærsk. Eksempelvis indførte gruppens logistikvirksomhed Damco sidste år en nultolerance over for smørelse i Indonesien, og det gik ud over den lokale omsætning.

Læs også: Millionbøde til to Mærsk-selskaber

”Det koster os forretning, for nogle kunder er ligeglade, så dem taber vi til konkurrenter. De vil bare have tingene hurtigt igennem, og de vælger så et andet firma end Mærsk. Vi konkurrerer på pris og på kvaliteten af vores service, ikke på korruption, for det er imod vores kerneværdier og politik på området”, siger Joseph Simon.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

03.09.2025SCM.dk

Plastindustrien samler branchen på én stor fællesstand på HI-messen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense