HVO Biodiesel reducerer Postnords CO2-udledning med 10.000 ton
Efter et år med HVO Biodiesel på tanken hos den interne flåde af lastbiler, så har PostNords CO2-udledning fået endnu et dyk ned. Samlet er CO2-udledningen blevet reduceret med mellem 800 og 1.000 ton hver måned, så danskernes breve og pakker er blevet stadig mere grønne.
”Vi arbejder hele tiden på at gøre vores pakker og alt omkring dem grønnere og mere bæredygtigt”, fortæller Stine Sander, der er vicedirektør for pakker i PostNord, i en pressemeddelelse. ”Sidste efterår skiftede vi størstedelen af vores lastbiler over på en ny type diesel, der ikke er fremstillet af olie, men af animalske restprodukter i form af slagteriaffald, og det har kunnet ses med det samme i pakkernes klimaaftryk”.
Distributøren har et mål om at være fossilfri i 2030, og de grønne tiltag kan allerede nu læses i CO2-regnskabet. På ét år har et skift til HVO Biodiesel sparet Postnord 10.000 ton udledt CO2, hvilket svarer nogenlunde til den mængde CO2, en lastbil udleder, hvis den kører 219 gange rundt om jorden ved ækvator.
Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent
Blandt tiltagene er foruden biodiesel blandt andet også fokus på effektivisering af opfyldning af lastbiler samt løbende opgradering til nye og mere miljøvenlige lastbiler.
”Vi er i fuld gang med at sætte retningen for fremtidens logistik og forsøger hele tiden at gøre det, der er mest effektivt, og som har positiv effekt på klimaet her og nu. Teknologien og mulighederne ændrer sig konstant, men den grønne omstilling er kommet for at blive”, siger Stine Sander.
I Danmark har PostNord allerede reduceret sin samlede CO2-udledning med 67 procent siden 2009.
- KCP