H&M på vej med digital lønudbetaling i forsyningskæden
Den svenske tøjgigant har planer om at digitalisere udbetalingen af løn til de ansatte i selskabets forsyningskæde i Sydøstasien. Det kan give store fordele for både arbejdsgivere og medarbejdere.
Ud med kontanterne, ind med onlineløsningerne. Sådan lyder fremtidsudsigterne for de mange ansatte i den svenske modemastodont H&Ms forsyningskæde i Sydøstasien. Tøjbrandet har nemlig sat sig for at digitalisere hele lønudbetalingsprocessen i sit omfattende produktionsapparat.
Læs også: Maersk vil digitalisere sit paper trail
Der sker på baggrund af en rapport fra den såkaldte Better Than Cash Alliance, et FN-baseret partnerskab, der skal understøtte skiftet fra kontante til digitale betalinger, og som H&M er blevet medlem af. I rapporten har alliancen regnet sig frem til, at et selskab som H&M kan ca. 750 arbejdstimer om måneden på en tekstilfabrik i Bangladesh, hvis den går over til at betale arbejderne via mobile penge, kontooverførsler og lignende elektroniske løsninger. Derudover kan fabrikken reducere de direkte omkostninger med over 85 procent i løbet af to år.
H&M beskæftiger via sine leverandører og underleverandører omkring 1,6 mio. mennesker i sin forsyningskæde; ansatte som kan se frem til bedre adgang til finansielle services og til at få udbetalt deres lønninger hurtigere, mere sikkert og mere transparent, ifølge rapporten. Derudover vil det give arbejderne hvoraf 65 procent er kvinder bedre kontrol over deres indtjening, hvilket ifølge rapporten kan være med til at fremme flere af FN Udviklingsmål.
Mange fordele ved digitalisering
Fra H&M siger sustainability manager Gustav Loven, at man er opsat på at rulle de digitale betalinger ud i forsyningskæden, fordi de kan være med til at forbedre de ansattes liv på effektiv vis.
De tilbyder en hurtigere, sikrere og mere gennemsigtig måde for folk at få deres løn, øge finansiel inklusion og støtte kvinders økonomiske uafhængighed. For vores leverandører kan digital betaling generere besparelser, øge sikkerheden og give mere præcise data om lønninger, siger han i en pressemeddelelse.
Ifølge rapporten, der er udarbejdet i samarbejde med Verdensbanken og har besøgt 21 fabrikker i Bangladesh, så opnår de digitaliserede produktionssteder store besparelser ved ikke længere at skulle håndtere transport og udbetaling af fysiske kontanter, der medførte sikkerhedsrisici, mere papirarbejde og tabt omsætning, fordi arbejderne skulle forlade produktionslinjen.
Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M
H&M går med i Better Than Cash som alliance kun tredje virksomhedsmedlem, sammen med Coca Cola og det Mexico-baserede multinationale bageriproduktfirma Grupo Bimbo, der begge arbejder med at digitalisere betalinger hos mindre forhandlere i sine respektive netværk.
-AK