Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M
Den svenske modegigant H&M har udskiftet sin code of conduct med en ny såkaldt Sustainability Commitment, som alle koncernens samarbejdspartnere og leverandører skal underskrive.
Bæredygtighed skal (endnu) højere op på dagsordenen hos den svenske modemastodont H&M, og derfor har virksomheden i denne måned udskiftet sin code of conduct (CoC) med en opdateret Sustainability Commitment, der bygger på de samme principper, men spænder bredere.
H&M har haft en CoC siden 1997 med det formål at gøre selskabets omfattende forsyningskæde mere bæredygtig ikke mindst i Bangladesh, hvor man får syet størstedelen af sit tøj. I små 20 år har den således været rammen om de krav, H&M har stillet alle sine leverandører og samarbejdspartnere som betingelse for en kontrakt.
Grundlæggende har den fokuseret på arbejdsforhold og miljøhensyn, men fra hovedsædet i Stockholm har H&M noteret sig, at bæredygtighedsagendaen har udviklet sig meget over årene, og derfor er det altså nu tid til en opdatering.
Samme hovedfokus, flere emner
Forholdene for leverandørernes ansatte (under overskriften Healthy Workplaces) og deres påvirkning på miljøet omkring dem (Healthy Ecosystems) er stadig to centrale punkter i den nye commitment, men begge områder er blevet udvidet med nye underpunkter. Derudover er dyrevelfærd (Animal welfare) blevet tilføjet som et tredje og helt nyt fokusområde.
De vigtigste fokusområder for H&M er derfor nu:
- Klare forventninger omkring leveløn (fair living wages)
- Mere detaljerede forventninger ang. miljømæssig præstation
- Klare standpunkter i relation til dyrevelfærd i H&Ms værdikæde
Ud over disse punkter omfatter de tre områder også emner som diskrimination, diversitet, organisationsfrihed (herunder retten til at danne fagforening), tvangs- og børnearbejde, klima og luftkvalitet samt affald og genbrug.
Læs også: Apple, Adidas og H&M har Kinas grønneste forsyningskæder
Endelig introducerer H&M to forskellige præstationsniveauer i den nye standard: det basale (fundamental) og det videregående (aspirational). På det fundamentale niveau forventer H&M som en selvfølge at alle samarbejdspartnere og leverandører overholder loven, men man vil altså gerne tage et skridt mere og arbejde mod forbedringer på et højere plan. I forlængelse heraf vil man også belønne de forretningspartnere, der yder noget ekstra.
-AK