Heineken griber til maskinlæring for at slukke kundernes tørst

Markedet for øl og læskedrikke var både volatilt og konkurrencepræget før corona. Den tendens har pandemien blot forstærket. Det har fået Heineken til at gribe til en planlægningsløsning, der gør brug af maskinlæring til at håndtere de store udsving på en effektiv måde.

”Hos Heineken har vi taget hul på en ambitiøs rejse mod målet om at blive den bedst forbundne bryggerivirksomhed, hvor vi bevæger os fra det fragmenterede til den digitale og ubrudte værdikæde”, fortæller Marc Bekkers, Director of Global Supply Chain Planning, Heineken. Arkivfoto..

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Pandemien har for alvor sat fokus på de iboende risici, som moderne ledelse af forsyningskæder indebærer. En undersøgelse fra erhvervsmediet Fortune konkluderer, at knap 94 procent af Fortune 1000 virksomheder har oplevet supply chain-relaterede forstyrrelser, og en rapport fra KPMG (KPMG India 2020 CEO Outlook: COVID-19 Special Edition) fastslår, at 64 procent af de adspurgte indiske CEO’er svarer, at de skal genopfinde deres forsyningskæde som følge af den sundhedskrise, pandemien har medført. Data fra den indiske regering viser, at cargomængder i de primære indiske lufthavne er faldet med 57,2 procent, og at cargomængder i primære indiske havne er faldet med 19,8 procent fra første kvartal 2020 til første kvartal 2021.

Den forstærkede volatilitet har fået producent af øl og læskedrikke Heineken til at erkende, at virksomheden har brug for mere præcise forecasts og mere digital supply chain planlægning, hvis de skal være på forkant med efterspørgslen fra deres mange tørstige kunder over hele verden. Producenten har derfor indgået samarbejde med Blue Yonder om at implementere et planlægningsværktøj baseret på maskinlæring. Det sker, fordi Heineken oplever, at markedernes efterspørgselsmønstre er præget af større, oftere og endnu mere uforudsigelige udsving end tidligere.

Demand planning i fem driftsselskaber
Blue Yonder vil tilføre Heineken et sæt løsninger, der vil forbedre forecast-præcision, always-on planlægningsegenskaber og nye-brugeres-oplevelse. De mere præcise efterspørgselssignaler vil blive sendt til Blue Yonders Luminate Platform, som er en optimeringsmaskine, der skal sikre højere supply chain præstationer. Heineken anvender allerede i forvejen Blue Yonders end-to-end supply chain planning løsning i en stor del af koncernens driftsselskaber til at orkestrere beslutninger på tværs af salg, supply chain, operations og finans. Det er planen, at bryggerikoncernen skal implementere den nye demand planning løsning i fem af koncernens største driftsselskaber.

”Hos Heineken har vi taget hul på en ambitiøs rejse mod målet om at blive den bedst forbundne bryggerivirksomhed, hvor vi bevæger os fra det fragmenterede til den digitale og ubrudte værdikæde. Indførelsen af maskinlæring som et element i opbygningen af en integreret tværorganisatorisk planlægningsevne på tværs af vores forretning er en kritisk komponent i denne rejse. Løsningen vil understøtte vores fortsatte vækst og imødekomme de skiftende krav fra vores kunder og slutbrugere”, fortæller Marc Bekkers, Director of Global Supply Chain Planning.

Nuanceret forståelse af kundeadfærd
Den nye demand planning løsning er baseret på Microsoft Azure, og den vil forsyne Heineken med løbende indsigter i kunders forsyningskæder, så Heineken ved hjælp af kunstig intelligens og maskinlæring kan træffe beslutninger, der understøtter den samlede forsyningskædes forretningsmæssige interesser. Løsningen er i stand til at bearbejde hundredvis af interne og eksterne påvirkningsfaktorer, som driver efterspørgsel, og leverer et unikt billede af efterspørgsel sammen med kalkulationer af forretningsmæssige konsekvenser og risici. Heinekens gevinst vil ifølge Marc Bekkers være mere præcis lagerstyring og en mere nuanceret og præcis forståelse af drivkræfter for efterspørgsel og kundeadfærd.

”Vi har samarbejdet med Heineken igennem en del år, og vi ser frem til at udvide samarbejdet ved at hjælpe virksomheden til at skabe mere præcise forecasts med vores AI- og ML-drevede (artificial intelligence og machine learning, red.) demand planning løsning”, fortæller Johan Reventburg, der er President, EMEA hos Blue Yonder.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online