Heineken griber til maskinlæring for at slukke kundernes tørst
Markedet for øl og læskedrikke var både volatilt og konkurrencepræget før corona. Den tendens har pandemien blot forstærket. Det har fået Heineken til at gribe til en planlægningsløsning, der gør brug af maskinlæring til at håndtere de store udsving på en effektiv måde.
Pandemien har for alvor sat fokus på de iboende risici, som moderne ledelse af forsyningskæder indebærer. En undersøgelse fra erhvervsmediet Fortune konkluderer, at knap 94 procent af Fortune 1000 virksomheder har oplevet supply chain-relaterede forstyrrelser, og en rapport fra KPMG (KPMG India 2020 CEO Outlook: COVID-19 Special Edition) fastslår, at 64 procent af de adspurgte indiske CEO’er svarer, at de skal genopfinde deres forsyningskæde som følge af den sundhedskrise, pandemien har medført. Data fra den indiske regering viser, at cargomængder i de primære indiske lufthavne er faldet med 57,2 procent, og at cargomængder i primære indiske havne er faldet med 19,8 procent fra første kvartal 2020 til første kvartal 2021.
Den forstærkede volatilitet har fået producent af øl og læskedrikke Heineken til at erkende, at virksomheden har brug for mere præcise forecasts og mere digital supply chain planlægning, hvis de skal være på forkant med efterspørgslen fra deres mange tørstige kunder over hele verden. Producenten har derfor indgået samarbejde med Blue Yonder om at implementere et planlægningsværktøj baseret på maskinlæring. Det sker, fordi Heineken oplever, at markedernes efterspørgselsmønstre er præget af større, oftere og endnu mere uforudsigelige udsving end tidligere.
Demand planning i fem driftsselskaber
Blue Yonder vil tilføre Heineken et sæt løsninger, der vil forbedre forecast-præcision, always-on planlægningsegenskaber og nye-brugeres-oplevelse. De mere præcise efterspørgselssignaler vil blive sendt til Blue Yonders Luminate Platform, som er en optimeringsmaskine, der skal sikre højere supply chain præstationer. Heineken anvender allerede i forvejen Blue Yonders end-to-end supply chain planning løsning i en stor del af koncernens driftsselskaber til at orkestrere beslutninger på tværs af salg, supply chain, operations og finans. Det er planen, at bryggerikoncernen skal implementere den nye demand planning løsning i fem af koncernens største driftsselskaber.
”Hos Heineken har vi taget hul på en ambitiøs rejse mod målet om at blive den bedst forbundne bryggerivirksomhed, hvor vi bevæger os fra det fragmenterede til den digitale og ubrudte værdikæde. Indførelsen af maskinlæring som et element i opbygningen af en integreret tværorganisatorisk planlægningsevne på tværs af vores forretning er en kritisk komponent i denne rejse. Løsningen vil understøtte vores fortsatte vækst og imødekomme de skiftende krav fra vores kunder og slutbrugere”, fortæller Marc Bekkers, Director of Global Supply Chain Planning.
Nuanceret forståelse af kundeadfærd
Den nye demand planning løsning er baseret på Microsoft Azure, og den vil forsyne Heineken med løbende indsigter i kunders forsyningskæder, så Heineken ved hjælp af kunstig intelligens og maskinlæring kan træffe beslutninger, der understøtter den samlede forsyningskædes forretningsmæssige interesser. Løsningen er i stand til at bearbejde hundredvis af interne og eksterne påvirkningsfaktorer, som driver efterspørgsel, og leverer et unikt billede af efterspørgsel sammen med kalkulationer af forretningsmæssige konsekvenser og risici. Heinekens gevinst vil ifølge Marc Bekkers være mere præcis lagerstyring og en mere nuanceret og præcis forståelse af drivkræfter for efterspørgsel og kundeadfærd.
”Vi har samarbejdet med Heineken igennem en del år, og vi ser frem til at udvide samarbejdet ved at hjælpe virksomheden til at skabe mere præcise forecasts med vores AI- og ML-drevede (artificial intelligence og machine learning, red.) demand planning løsning”, fortæller Johan Reventburg, der er President, EMEA hos Blue Yonder.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om planlægning 2021