Grønne brændstoffer spiller vigtig rolle i grøn omstilling af luftfarten

Green Power Denmark håber, at der kan komme så meget fart på produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X, at Danmark i løbet af en kort årrække kan flyve klimavenligt ind og ud af landet og ikke kun indenfor landets grænser.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.. Foto: Green Power Denmark

17.11.2023

SCM.dk

Regeringen foreslår at indføre en afgift på i gennemsnit 70 kroner i 2025, og den stiger til i gennemsnit 100 kroner i 2030. Halvdelen af provenuet vil gå til den grønne omstilling af lufthavnen og den anden halvdel til en forhøjet ældrecheck.

”Det er politikernes valg, hvad pengene fra afgiften skal bruges til. Men vi mener, at pengene skal bruges til at skubbe gang i den udvikling, som skal gøre luftfarten klimavenlig. De grønne flybrændstoffer vil selvfølgelig være dyrere end de fossile i begyndelsen, og derfor vil der blive brug for støtte”, siger Kristian Jensen, administrerende direktør i Green Power Denmark.

Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en milliard kroner af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark.

”Hvis det politiske flertal ønsker det, behøver vi ikke at nøjes med at flyve klimavenligt fra Aalborg til København i 2030. Så kan vi fortsætte rejsen til Mallorca uden at belaste klimaet”, siger Kristian Jensen.

Læs også: Fusion skal sætte fart på bæredygtig shipping

Danmark har flere virksomheder, som er klar til at producere de grønne brændstoffer, og der er flyselskaber, som bare venter på at tanke det på flyene. Vi kan – hvis vi griber mulighederne – producere de brændstoffer, som flyselskaber i resten af Europa vil efterspørge. Regeringen foreslår, at indenrigsflyene skal flyve udelukkende på grønne brændstoffer – dråbe for dråbe. Green Power Denmark mener, at det i stedet bør være muligt at blande de grønne brændstoffer med fossile brændsler gennem det såkaldte massebalanceprincip.

”For klimaet vil det komme ud på et, men det vil blive meget billigere, og dermed vil mere af flytrafikken kunne omlægges for det samme beløb. Regeringens forslag vil kræve separate tankanlæg og fly, som kun kan flyve på den bestemte rute. Pengene fra flyafgiften vil gøre mere nytte for klimaet, hvis vi bruger provenuet på at støtte produktionen af grønne brændstoffer”, siger Kristian Jensen.

/ PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup