Fremdrift ved vind er ikke længere kun for fortidens store skibe
Rederiet Wallenius Wilhelmsen arbejder på et RoRo-skib, der drives frem af vinden i stedet for en motor. Det kan reducere et skibs CO2-udledning med 90 procent, hvis det lykkes.
Hos norsk/svenske Wallenius Wilhelmsen har man designet et RoRo-skib med sejl på. De skal gøre det muligt at skabe fremdrift kun ved vind. Skibet kaldes for The Oracle Wind.
Indtilvidere eksisterer skibet kun på tegnebrættet, men Wallenius Wilhelmsen er klar til skridt nummer to: at bygge den første model.
Skibet vil reducere CO2-udledningen ved en sejlads med op til 90 procent. ”The Oracle Wind er en manifestation af formålet med ’Bæredygtig logistik for en verden i bevægelse’, og det er et vigtigt skridt på vejen med nulemissioner”, siger rederiets adm. direktør Craig Jasienski.
Læs også: Esbjerg Havn kobler de største skibe til grøn landstrøm
The Oracle Wind vil skulle vise, at den kan sælges på markedet. At det nye RoRo-skib bliver en succes vil kræve partnerskaber med kunder, og en vilje til at investere i nye, radikale og innovative tiltag for at mindske det miljømæssige fodaftryk, vi efterlader på jorden.
Wallenius Wilhelmsen vurderer dog, at der vil være kunder til skibstypen, der sejler ved hastighed på 12-12 knob, som derefter kan blive øget af et supplerende energisystem.
- KCP