Fly og shipping trækker ned i EU’s CO2-regnskab

Det går fremad med at skære ned på drivhusgasudslippet fra vejtransporten i Europa, men næsten halvdelen af besparelsen vil blive ædt af øget udslip fra fly- og shippingindustrien, hvis ikke de bliver reguleret, viser en ny rapport.

Luftfarten udleder store mængder CO2, og der er brug for regulering, hvis det begrænses. Foto: Airbus.

21.12.2016

SCM.dk

Ifølge en ny rapport bestilt af den britiske NGO Transport & Environment (T&E), så ser det om ikke sort, så i hvert fald gråt ud for de europæiske, transportrelaterede udledninger af drivhusgasser frem mod 2030 – to skridt frem og et tilbage, fristes man til at sige.

Læs også: USA klar med stramme CO2-standarder til lastbiler

Beregningerne i rapporten, der er udarbejdet af konsulentfirmaet CE Delft, viser således, at næsten halvdelen af de besparelser i CO2-ækvivalenter, som den landbaserede transport forudses at opnå de næste godt 15 år, vil blive ædt op af øgede udslip fra fly- og shippingsektoren, skriver edie.net.

Rapporten har analyseret behovet for flydende fossile brændstoffer i EU på årsbasis fra 2010 og frem til 2030, baseret på figurer fra Europa-Kommissionen. På den baggrund estimerer Delft at landtransporten i EU vil bruge 42 mtoe (millioner ton olie-ækvivalenter) mindre i 2030 end i 2010, men samtidig at fly- og shippingindustrien vil konsumere 19 mtoe mere i samme periode.

Langt til en tilstrækkelig indsats
Dermed vil den heftigt voksende fly- og skibstrafik omkring Europa modvirke 43 procent af det drivhusgasfremskridt, vejtransporten præsterer, og det bør mane til både eftertanke og handling, lyder det fra T&E.

”Fly og skibe kører på frihjul på bekostning af den allerede utilstrækkelige indsats i forhold til at reducere udledninger fra landtransporten. Det er ikke alene unfair, men en barriere for at Europa kan opnå sin klimamålsætning. Regeringerne må tænke sig om og inkludere shipping i udledningssystemet og styrke deres luftfartsindsats”, siger aviation and shipping director hos T&E, Bill Hemmings, til edie.

Skibs- og flysektoren repræsenterer pt. omkring 5 procent af det globale CO2e-udslip, men det tal er kraftigt stigende. Ifølge en rapport fra 2015, kan den andel således stige med op mod 250 procent fra mod 2050, hvor udledningerne fra luftfarten alene kan udgøre 22 procent af det samlede udslip på verdensplan. For shippings vedkommende kan andelen ende på 17 procent omkring 2045, hvis der ikke bliver reguleret.

Læs også: Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

Netop CO2e-regulering af både fly og shipping, der begge røg ud af Parisaftalen i 11. time, er da også anbefalingen fra Transport & Environment, der peger på de hidtidige tiltag som utilstrækkelige. Delfts beregninger viser desuden også, at landtransporten skal reducere sit fossile brændstofforbrug med 138 mtoe frem mod 2030, hvis målet om en maksimal global temperaturstigning på 2 grader skal være realistisk.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online