31.10.2016 | Branchenyt
Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs
IMO har netop vedtaget en stribe ny, strammere krav til store skibes brændstofforbrug og CO2-udslip. Første udgave af en omfattende drivhusgasstrategi vil formentlig træde i kraft i 2018.
Den internationale shippingindustri udleder store mængder CO2. IMO er nu på vej med strammere krav. Foto: Flickr/Bernard Spragg
Den internationale skibsfart er blandt klodens større syndere, når det kommer til udledningen af diverse drivhusgasser, primært CO2, og bidrager dermed betydeligt til den globale opvarmning. Samtidig forurener trafikken af containerfartøjer, olietankere osv. verdenshavene til skade for maritimt liv, vandkvalitet etc.
Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2
Derfor han FN-organisationen International Maritime Organization (IMO) vedtaget en række ufravigelige krav, når det kommer til de store skibes forbrug af brændstof og udledninger af drivhusgasser.
Som følge af de nye regler, skal skibe med en bruttotonnage på 5000 ton og opefter indsamle forbrugsdata for alle de typer brændstof, de anvender til alle formål forbundet med deres arbejde. Disse skibe står for omkring 85 procent af C02-udledningen fra den internationale skibstrafik, og de indsamlede data vil derfor, ifølge IMO, udgøre et vigtig grundlag for organisationens fremtidige beslutninger på området.
Dataindsamlingssystemet er således tænkt til at være det første skridt i en tretrinstilgang, hvor den indsamlede viden skal danne basis for en objektiv, transparent og inkluderende debat i MEPC, som er IMOs komité for beskyttelse af havmiljøet. Dette kan så føre til en beslutning omkring nødvendigheden af yderligere tiltag, og endelig kan mulighederne så blive overvejet.
MEPC har også godkendt en roadmap (fra 2017 til 2023), der skal udvikle en omfattende IMO-strategi for at reducere drivhusgaseudslippet fra skibe. En foreløbig strategi vil formentlig kunne være virkelighed i 2018.
Roadmappen indeholder en stribe aktiviteter og tidslinjer i forhold til målet om at forbedre energieffektiviteten for skibe. Samtidig skal den hjælpe MEPC med at adressere en række vigtige spørgsmål, eksempelvis i forhold til, hvilken rolle skibsfarten på verdensplan skal spille i forhold til at opnå målene fra sidste års klimaaftale i Paris.
Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport
Ifølge IMOs generalsekretær, Kitack Lim, vil man bruge næste måneds COP22-kongres i Marokko til at fortælle om de håndgribelige fremskridt der er sket, og som beviser overfor verden, at IMO bliver ved med at gå forrest, når det kommer til at reducere udledningerne fra den internationale shippingbranche.
-AK
SCM 4.0

Milliardteknologien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
Det globale blockchainmarked i supply chain-branchen vil runde en værdi på 2,5 mia. kr. i 2023, og teknologien vil inden længe revolutionere shippingindustrien i hele verden. Aktører som Maersk, CMA CGM, Samsung og Starbucks undersøger mulighederne på forskellig vis.
Branchenyt

IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart
FN’s søfartsorganisation, IMO, indgår ny aftale, der skal nedbringe udledningen af drivhusgasser fra skibsfart. Målet er, at forureningen skal reduceres med mindst 50 procent i 2050 sammenlignet med 2008. Der er dog ikke udelt begejstring for målsætningen.
Branchenyt

IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen
IBM og DHL er gået sammen om at kortlægge de fordele og muligheder, der er ved at inkorporere kunstig intelligens i forsyningskæder. Resultatet er klart. AI vil forvandle og optimere logistikbranchen.
Branchenyt

Vinderne af Danish Transport Award 2018 fundet
Vognmandsvirksomheden Thortrans vinder prisen som årets transportvirksomhed, og Laila H. Petersen fra IAT løber med den attraktive medarbejderpris.
SCM 4.0

Projekt skal hjælpe fremtidens spedition
Med forsknings- og udviklingsprojektet Fremtidens Spedition vil Cphbusiness hjælpe speditionsbranchen med at løse de udfordringer, branchen står overfor.
Branchenyt

Distributionsbranchen ser ind i en usikker fremtid
Det meste er usikkert, men én ting er sikker: Transport- og logistiksektoren er ikke præget af business-as-usual. Forandringstakten er højere end nogensinde, og der skal hele tiden tænkes nyt. Det viser den 28. udgave af CSCMP’s State of Logistics Report.