Nye brændstofkrav til shippingsektoren undervejs

IMO har netop vedtaget en stribe ny, strammere krav til store skibes brændstofforbrug og CO2-udslip. Første udgave af en omfattende drivhusgasstrategi vil formentlig træde i kraft i 2018.

Den internationale shippingindustri udleder store mængder CO2. IMO er nu på vej med strammere krav. Foto: Flickr/Bernard Spragg.

31.10.2016

SCM.dk

Den internationale skibsfart er blandt klodens større syndere, når det kommer til udledningen af diverse drivhusgasser, primært CO2, og bidrager dermed betydeligt til den globale opvarmning. Samtidig forurener trafikken af containerfartøjer, olietankere osv. verdenshavene til skade for maritimt liv, vandkvalitet etc.

Læs også: Mærsk: store skibe ikke eneste nøgle til mindre CO2

Derfor han FN-organisationen International Maritime Organization (IMO) vedtaget en række ufravigelige krav, når det kommer til de store skibes forbrug af brændstof og udledninger af drivhusgasser.

Som følge af de nye regler, skal skibe med en bruttotonnage på 5000 ton og opefter indsamle forbrugsdata for alle de typer brændstof, de anvender til alle formål forbundet med deres arbejde. Disse skibe står for omkring 85 procent af C02-udledningen fra den internationale skibstrafik, og de indsamlede data vil derfor, ifølge IMO, udgøre et vigtig grundlag for organisationens fremtidige beslutninger på området.

Dataindsamlingssystemet er således tænkt til at være det første skridt i en tretrinstilgang, hvor den indsamlede viden skal danne basis for en ’objektiv, transparent og inkluderende debat’ i MEPC, som er IMO’s komité for beskyttelse af havmiljøet. Dette kan så føre til en beslutning omkring nødvendigheden af yderligere tiltag, og endelig kan mulighederne så blive overvejet.

MEPC har også godkendt en roadmap (fra 2017 til 2023), der skal udvikle en ’omfattende IMO-strategi for at reducere drivhusgaseudslippet fra skibe’. En foreløbig strategi vil formentlig kunne være virkelighed i 2018.

Roadmappen indeholder en stribe aktiviteter og tidslinjer i forhold til målet om at forbedre energieffektiviteten for skibe. Samtidig skal den hjælpe MEPC med at adressere en række vigtige spørgsmål, eksempelvis i forhold til, hvilken rolle skibsfarten på verdensplan skal spille i forhold til at opnå målene fra sidste års klimaaftale i Paris.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

Ifølge IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vil man bruge næste måneds COP22-kongres i Marokko til at fortælle om de ”håndgribelige fremskridt der er sket, og som beviser overfor verden, at IMO bliver ved med at gå forrest, når det kommer til at reducere udledningerne fra den internationale shippingbranche”.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense