Danmarks Rederiforening: Skibs- og luftfarten skal med i bindende klimaaftale

Klimaaftalen i Paris ville være bedre, hvis skibs- og luftfarten indgik i en bindende aftale om at reducere CO2-udledningen, lyder det fra Danmarks Rederiforenings underdirektør.

"Skibsfarten var taget til Paris med det noget udsædvanlige mål, at vi ønskede mere regulering og mere kontrol. Kort fortalt ønskede vi, at skibsfarten kom med i selve aftaleteksten", skriver Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening, i en kronik i Børsen. Foto: Danmarks Rederiforening..

07.01.2016

SCM.dk

Under klimaforhandlingerne i Paris pressede flere miljøorganisationer og lande – inklusive Danmark – på for at få skibs- og luftfarten med i den politiske aftale. Men selvom skibsfarten flere gange indgik i drøftelserne i Paris, var det uden held. Og det er en skam, mener Danmarks Rederiforenings underdirektør Maria Bruun Skipper.

"Skibsfarten var taget til Paris med det noget usædvanlige mål, at vi ønskede mere regulering og mere kontrol. Kort fortalt ønskede vi, at skibsfarten kom med i selve aftaleteksten", skriver Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening, i en kronik i Børsen. Foto: Danmarks Rederiforening..

Ifølge hende ville klimaaftalen nemlig være endnu bedre, hvis der også indgik en bindende aftale om at reducere CO2-udledningen fra skibstransporten og flytrafikken. Det skriver hun i en kronik i Børsen.

”Vi havde gerne set, at COP21-aftalen havde forpligtet landene til at indgå en konkret aftale via FN’s søfartsorganisation om, hvordan man sænker udledningen af CO2 for den handelsflåde, der immervæk transporterer 90 procent af de varer og produkter, vi forbruger i verden”, skriver Maria Bruun Skipper i kronikken i Børsen.

Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda

Derfor mener hun, at der ligger en stor opgave forude for bl.a. FN’s søfartsorganisation IMO om at arbejde for, at de to sektorer kommer med i en bindende aftale fremover.  

I kronikken peger hun på tre grunde til, at skibsfarten skal med i en global klimaaftale.

  1. Der er plads til forbedring for den internationale skibsfart, og ifølge foreningen vil en bindende aftale ved næste klimatopmøde være den bedste motivationsfaktor, når der skal findes løsninger på at begrænse CO2-udledningen i skibsfarten.
  2. Det vil være mere progressivt, hvis branchen selv træffer beslutningerne, før andre fortæller, hvordan der burde være handlet.
  3. Foreningen mener desuden, at en bindende aftale om reduktion af CO2-udledning vil styrke både klimaet og den danske skibsfarts konkurrenceevne.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

Afslutningsvis påpeger hun i kronikken, at Danmarks Rederiforening håber på en global og bindende aftale til næste år, der forpligter IMO til at handle. 

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

04.12.2025SCM.dk

EU’s gasstop fra 2027 kræver turbo på elektrificeringen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn