Flere passagerfly fyldes med medicinsk gods
Som andre flyselskaber i branchen meddeler KLM, at de tester et koncept, der skal udnytte den stillestående flåde ved at bruge passagerfly til fragt af gods.
For nylig lettede et KLM-fly fra Shanghai med retning mod Amsterdam, der ikke kun var fyldt med gods i opbevaringsrummet, men også på passagersæderne. Lasten bestod hovedsageligt af værnemidler, herunder mundbind og beskyttelsesudstyr, der skal bruges i kampen mod coronavirussen.
Læs også: KLM etablerer luftgodsbro til Kina med to gamle passagerjumboer
Hvis konceptet, der er i en testfase pt, vurderes som en sussecfuld metode til godsfragt, vil Beijing og Hong Kong slutte sig til listen over KLM’s destinationer for servicen. Her planlægger flyselskabet at benytte tre Boeing 777’ere til formålet.
“At udvikle og implementere dette koncept er en kompleks nødvendighed. Sikkerhed spiller en afgørende rolle. Hver enkel pakke skal spændes sikkert til sæderne for at sikre, at de bliver fastholdt. Men praktiske hensyn skal også regnes ind i ligningen, så som effektivt og hurtigt, at kunne læsse fragten uden at beskadige flyets interiør. Processen er særdeles arbejdskrævende; de nuværende forventninger er, at det til tager fire timer”, siger Adriaan den Heijer, executive vice president hos Air France-KLM og fortsætter:
"Cargo-in-cabin øger kapaciteten markant. Det vi kan rumme i kabinerne svarer til omkring seks store paller i flyets belly eller 40 procent af den totale fragtkapacitet".
KLM er ikke det eneste flyselskab, der den seneste tid prøver at kompensere for den nuværende inaktivitet i flybranchen ved at omstille til håndtering af gods med passagermaskiner.
Læs også: SAS Cargo-direktør: Flyfragt skal sikre krisetidens livsvigtige forsyninger
Lufthansa Cargo har blandt andet leveret 30 tons gods fra Shanghai til Frankfurt ved hjælp af LH729, og AirBaltic sendte i marts en Airbus A220 til Ûrümqi Diwopu International Airport i Kina til afhentning af over fem tons medicinsk udstyr.
- HCL