31.03.2020  |  Lager & distribution

Flere flyselskaber fylder passagerfly med gods

En række flyselskaber rundt om i verden tager i disse dage en ny strategi til sig, mens coronavirussen ellers holder deres flåder på jorden. Passagerfly bliver simpelthen fyldt med det gods, der normalt ligger under folks fødder, så klodens forsyningskæder bliver holdt i gang.

En af de mange brancher, der er hårdt ramt af coronavirusudbruddet, er den internationale flyindustri. Trafikken er faldet i historisk grad, selskaber grounder store dele af deres flåder og lufthavne bliver brugt som parkeringspladser i en tid, der koster sektoren milliarder.

Læs også: Flyselskaber indgår transatlantisk fragtfusion

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Den kraftige neddrosling på antallet af flyvninger går ikke kun ud over de passagerer, der ellers ville have fyldt maskinerne, men også de store mængder gods i form af den vigtige belly cargo – som regel værdifulde og tidskritiske forsendelser – der normalt ligger under folks fødder.

For at afbøde den effekt, er flere og flere kommercielle flyselskaber – i manglen på mennesker – begyndt simpelthen at fylde deres fly med varer, sådan som direktør for SAS Cargo, Leif Rasmussen, også anbefalede i en klumme i sidste uge.

I onsdags landede eksempelvis 30 ton gods, primært medicinalvarer, i Frankfurt ombord på LH729 efter godt 11 timer i luften fra Shanghai. På turen var flyet, der normalt kan medbringe op til 335 passagerer, blevet pakket med varer, herunder på stolerækkerne i kabinen og i bagagehylderne under loftet.

Flyvningen blev sat i værk af Lufthansa Cargo, der under normale omstændigheder flytter omkring halvdelen af sit gods som belly cargo. Men på grund af coronakrisen mangler store dele af den kapacitet, og derfor er tiltag som dette nødvendige for at holde klodens forsyningskæder i gang.

Ingen planer om at ombygge passagerfly hos SAS
Den opfattelse deler man også hos Virgin Atlantic, der i sidste weekend sendte sin første dedikerede fragtflyvning nogensinde afsted fra London til New York, men altså ligeledes med et passagerfly, beretter Simple Flying.

Flyet, en Boeing 787-9, krydsede Atlanten læsset med vigtig medicin og farmaceutiske produkter, for at lande i New York 20 minutter efter tidsplanen. Men som mediet tørt bemærker, så var der heldigvis for Virgin ingen passagerer til at klage over, endsige bemærke forsinkelsen.

Også AirBaltic har kastet passagerfly ind i kampen mod coronakrisens negative effekter. I den forløbne weekend sendte selskabet således en Airbus A220 til Ürümqi Diwopu International Airport i det vestlige Kina, hvorfra det vendte tilbage med en last bestående af over fem ton medicinsk udstyr, herunder bl.a. ca. 900.000 ansigtsmasker og omkring 80.000 åndedrætsværn.

Turen er et led i det samarbejde, AirBaltic har stablet på benene – eller vingerne, om man vil – for at imødekomme det voksende behov for godsfragt fra Kina til Europa, og til USA, som DSV også adresserer. Sammen med to partnere har man således udviklet en supply chain-løsning til godsforsendelser fra hele Kina til Baltikum med egne passagermaskiner som charterfragtfly, forklarer selskabet.

Læs også: SAS Cargo er fortsat verdens bedste inden for luftfragt

I modsætning til Lufthansa, der som nævnt læssede kasser ind ovenpå sæderne, valgte AirBaltic at fjerne dem for at øge pladsen til gods i kabinen, sådan som også græske Aegean har gjort med to af sine fly. Det er dog ikke noget man har planer om i SAS, lyder det.

“Det er relativt omkostningstungt at fjerne sæder og omdanne kabinen, så det forventer vi ikke at komme til at gøre”, siger pressechef Kristoffer Meinert fra SAS i Danmark til check-in.dk. Selskabet har dog netop åbnet en fragtrute fra Stockholm til Chicago, men altså med et normalt passagerfly.

-AK

Denne artikel er en del af temaet Coronavirus

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere