Eksplosiv stigning i pakker hos PostNord Sverige
På et enkelt døgn er næsten 800.000 pakker nået igennem systemet hos PostNord Sverige. Det er en stigning på 75 procent og en direkte effekt af corona, mener selskabet.
Siden coronaudbruddet har PostNord oplevet en langt større mængde ordrer sammenlignet med samme periode i de foregående år.
Læs også: PostNord tester ny biogaslastbil
Fra d. 4. til d. 5. maj håndterede PostNord i Sverige i alt 791.000 pakker. På en tidligere gennemsnitlig dag nåede omkring 450.000 pakker gennem systemet.
”Vi har set en betydelig stigning i volumen af pakkebestillinger fra privatpersoner siden slutningen af marts, men de sidste 24 timer er en rekord for 2020 indtil videre og en tydelig coronaeffekt”, siger Peter Hesslin, der er chef for e-handel og logistik i PostNord Sverige.
Ændret forbrugeradfærd
Prognosen er, at pakkemængderne vil forblive høje henover foråret. Også ved hjemmeleverancer og lignende leveringsløsninger, hvor pakker leveres til postkassen eller uden for døren uden bekræftelse, stiger efterspørgslen med mellem 30 og 50 procent.
”Vi er velforberedte til at håndtere pakkemængderne, hvad enten de skal leveres hjem, til mellemled eller til virksomheder. Men selvfølgelig skal vi skal gøre en ekstra indsats, når voluminerne hurtigt bliver væsentligt større end forventet”, siger Peter Hesslin.
Læs også: PostNord klar med bæredygtig emballage
Udviklingen i PostNords arbejdsbyrde understøttes også af de seneste tal fra E-barometeret. Rapporten viser, at svenskerne som et resultat af corona ønsker at få deres ordrer leveret direkte til døren, og det er tydeligt, at coronaudbruddet har ændret den svenske forbrugeradfærd.
- SMF