PostNord tester ny biogaslastbil
I øjeblikket tester PostNord en lastbiltrækker fra Scania, der kører på komprimeret biogas. Med brug af dansk produceret biogas elimineres CO2-udslippet helt.
Med henblik på at investere i en mere bæredygtig levering og reducere CO2-udledningen fra vejtransporten, tester PostNord en helt ny lastbiltrækker fra Scania, en G410, som kører på komprimeret biogas.
Læs også: PostNord tester lastbil på biogas
Lastbilen, der har en typisk rækkevidde på 300-500 kilometer, testes af på en række forskellige områder for at se, om det er en løsning, der skal investeres mere permanent i.
”Vi arbejder konstant på nye klimavenlige løsninger, der kan gøre os endnu grønnere i vores måde at levere på, og testen af Scanias G410 er seneste spændende tiltag. Vi ser frem til at afprøve den bæredygtige lastbiltrækker i vores daglige distribution på Sjælland, for at få afklaret om det er den vej, vi skal gå, når der skal investeres i en grøn vognpark”, siger Jan Greve, udviklingschef i PostNord Danmark.
PostNord prøver trækkeren af de næste par måneder på Køge transportcenter, hvor den allerede er startet med at køre i Brøndby og Ishøj.
Efter testen vil PostNord været blevet klogere på, hvor mange timer den kan køre om dagen, hvor fleksibel den er, hvorvidt der er en binding eller omkostning i praksis, som ikke kunne ses før testen, og hvordan den er at tanke.
Lastbilen kan køre på både komprimeret naturgas (CNG) og komprimeret biogas (CBG).
Biogas til stor reduktion af CO2-udslip
Med naturgas som fossilt brændstof opnås en CO2-reduktion på cirka 10 procent, mens dansk produceret biogas giver mere end 100 procent CO2-reduktion.
Det skyldes, at der undgås stort metanudslip ved at anvende gylle til biogasfremstilling som alternativ til gyllespredning på markerne. Der leveres så gødning retur til landbruget fra biogasproduktionen.
I Danmark udbydes primært biogas på de nuværende 17 gastankstationer i landet.
”Anvendelse af biogas er med nuværende rammebetingelser den mest økonomiske måde at reducere CO2-udslip på og med dansk produceret biogas er CO2-udslippet reelt helt elimineret. Ydermere er støjniveauet fra gaslastbilen betydeligt mindre. Det glæder os, at PostNord vil afprøve vores gastrækker i deres drift og vi håber på, at det vil øge interessen i at investere i bæredygtige transportløsninger”, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania.
Læs også: Lidl klar med to biogaslastbiler i København
Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2-udledning med 67 procent. Det er blandt andet sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne.
- SMF