10.02.2016  |  Branchenyt

E-handel får Walmart til at lukke butikker

Handel over internettet er for alvor ved at finde sit indpas i de Amerikanske stater. De store kæder mærker konsekvensen og må lukke butikker.

En eksplosion i e-handel i USA får nu den globale detailkæde Walmart til at lukke 154 butikker på den anden side af Atlanten. Samtidig fyrer kæden 16.000 medarbejdere på verdensplan, skriver Berlingske.

Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

Selvom e-handel ikke kan siges at være den eneste grund, nævnes det som en af de centrale årsager til lukningerne, og det er generelt en meget omtalt faktor i branchen. Walmart er selv gået ind i den voksende handel på nettet, men ikke hurtigt nok til at få del i ’kagen’.

Walmart ramt af kritik
I løbet af de seneste år har Walmart stået over for en del udfordringer. Der har blandt andet været massiv kritik af kædens lave lønninger til medarbejdere, en kritik der særligt er kommet fra fagforeningerne. Det har tvunget detailkæden til at sætte minimumslønnen op.

En anden udfordring har været konkurrencen på markedet. Internettet kan nemlig bruges til andet end at handle på – de amerikanske kunder har fået øjnene op for online prissammenligning og det har også kostet Walmart kunder.

Onlineforbrug er de fleste steder i vækst. I USA udgør internethandel lige nu godt syv procent af den samlede handel og ifølge Bizzreport forventes det tal at være steget til ti procent i 2019. Det gælder især handel med de store varegrupper som møbler, køleskabe og TV. Derfor vil man fremover investere yderligere i at udvikle e-handelsmulighederne.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Walmart har stadig 2,2 mio. ansatte i 11.500 butikker på verdensplan, heraf de 1,4 mio. i USA, hvor kæden opererer 6.300 butikker.

-CHM

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere