Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Fremtidens logistiske udfordringer omkring e-handlen i Danmark vil blive formet af de stigende krav fra de mange onlinekunder. Det var et af hovedtemaerne, da Transportøkonomisk Forening holdt sin årlige Logistik- og godskonference.

Iværksætteren Mads Faurholt-Jørgensen var keynote speaker på årets Logistik- og godskonference på Børsen og talte bl.a. om den efterhånden nærmest ikke-eksisterende tålmodighed hos e-handelskunderne når det kommer til levering af onlinekøb. Foto: Anders Kampmann.

29.01.2016

SCM.dk

Med Børsen i København som historisk ramme holdt Transportøkonomisk Forening (TØF) mandag d. 25. januar sin årlige Logistik- og godskonference, denne gang med et tema om e-handelens indvirkning på logistik- og distributionsmarkedet og virksomhedernes tilpasningsmuligheder i den forbindelse. For som underoverskriften påpegede: ”Amazon venter ikke på nogen! Skal Uber løbe med det hele?”

Læs også: Uber leverer pakker i USA

Efter at adm. direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov, havde budt velkommen, overlod han mikrofonen til dagens første moderator, direktør for Danske Havne og tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech, der præsenterede programmets første oplægsholder, adm. direktør i den blot to år gamle speditørvirksomhed Shipbeat, Kenneth Svenningsen.

Shipbeat har som virksomhed fra start specialiseret sig i logistikken omkring e-handel med softwareintegrerede løsninger som et centralt punkt i sin forretningsmodel. Online indhenter systemet tilbud fra forskellige leverandører for at tilbyde de laveste priser og den hurtigste levering. Det er navnlig på sidstnævnte parameter, at man kan skille sig ud.

Paradoks i leveringen
”Tempo er det nye kodeord for kunderne når det kommer til levering, selvfølgelig sammen med prisen. Ser man på en tjeneste som Nemlig.com, så leverer de fødevarer både billigt og hurtigt – samme dag som bestillingen, også om søndagen, og i timeintervaller. Og her så vi et paradoks i forhold til leveringen af andre onlinevarer som fx tøj, der som oftest er adskillige dage, hvis ikke uger, undervejs og endda til en ganske høj pris. Det er den slags der gør, at op mod tre ud af fire online-indkøbskurve bliver ’forladt’ inden betaling”, sagde Kenneth Svenningsen.

Tempo var i den grad også et nøglebegreb for dagens anden taler, keynote speaker Mads Faurholt-Jørgensen, serieiværksætter extraordinaire. Med en ordfrekvens, der i sig selv var et statement, fortalte han primært om sig selv og sin egen karriere, der absolut er imponerende, specielt hans alder, 31 år, taget i betragtning.

Undervejs nåede han dog også omkring transportbranchen og de mange udfordringer, den – hvilket i hans optik specielt betød de ’gamle’ aktører på markedet – står overfor.

”Kunder har ingen tålmodighed i dag. Jeg to selv en Uber herover. Ikke fordi den er ret meget billigere, men fordi jeg kan få den to minutter. Hvis jeg skal ringe efter en normal taxa, så ville det tage fem, og det gider jeg ikke vente på, hvis jeg kan undgå det. Og tendensen er den samme online; folk vil have instant gratification, og det vil ofte kræve, at virksomheder må specialisere sig mere. Levér færre varer, men bliv bedre til at levere dem, du har”, var et af hans budskaber.

Lynlevering er den nye megatrend
Hastighedstendensen blev bekræftet statistisk af en af dagens senere oplægsholdere, partner i konsulentfirmaet Copenhagen Economics, Henrik Okholm, der under overskriften ’Trends i pakkemarkedet’ satte nogle tal på markedets udvikling.

Både det private og det forretningsdrevne onlinesalg er i vækst i europæisk sammenhæng, hvilket efterhånden ikke er nyt i sig selv. Mere interessant for mange er det, at de to segmenter, B2C og B2B, er ved at flyde sammen i flere henseender, og at flere traditionelle B2B-virksomheder også retter deres opmærksomhed og investeringer mod privatforbruget.

Det er en af forklaringerne at e-handlen sidste år voksede med 11 procent i EU, men at pakkemængden kun voksede fire procent; e-shopperne køber i stigende grad dyrere varer, og det er med til at fordre den utålmodighed, Mads Faurholt-Jørgensen også var inde på – når vi køber noget dyrt vil vi også have det med samme.

Læs også: Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering

”Same day delivery er blevet en megatrend de seneste år, og er meget rammende for, hvad forbrugerne vil have, nemlig kontrol over handlen og ikke mindst leveringen. Og her er der nogle store gab i markedet i form af mangel på returneringsmuligheder, fleksibilitet om leveringsstedet, og information generelt. Det er den tendens, der har åbnet døren for at aktører som Amazon, Uber, Walmart (der dog er stoppet igen, red.) kan udfordre de traditionelle distributionskanaler”, forklarede Henrik Okholm.

Dagen bød også på oplæg om både digitalisering af global containertransport, cybersikkerhed, den hjemlige e-handel og automatisering af vejtrafikken via indspark fra bl.a. Mærsk Line og FDIH. Læs mere om det i anden del af dækningen fra konferencen, der vil være at finde her på sitet i starten af næste uge.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro