Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Fremtidens logistiske udfordringer omkring e-handlen i Danmark vil blive formet af de stigende krav fra de mange onlinekunder. Det var et af hovedtemaerne, da Transportøkonomisk Forening holdt sin årlige Logistik- og godskonference.

Iværksætteren Mads Faurholt-Jørgensen var keynote speaker på årets Logistik- og godskonference på Børsen og talte bl.a. om den efterhånden nærmest ikke-eksisterende tålmodighed hos e-handelskunderne når det kommer til levering af onlinekøb. Foto: Anders Kampmann.

29.01.2016

SCM.dk

Med Børsen i København som historisk ramme holdt Transportøkonomisk Forening (TØF) mandag d. 25. januar sin årlige Logistik- og godskonference, denne gang med et tema om e-handelens indvirkning på logistik- og distributionsmarkedet og virksomhedernes tilpasningsmuligheder i den forbindelse. For som underoverskriften påpegede: ”Amazon venter ikke på nogen! Skal Uber løbe med det hele?”

Læs også: Uber leverer pakker i USA

Efter at adm. direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov, havde budt velkommen, overlod han mikrofonen til dagens første moderator, direktør for Danske Havne og tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech, der præsenterede programmets første oplægsholder, adm. direktør i den blot to år gamle speditørvirksomhed Shipbeat, Kenneth Svenningsen.

Shipbeat har som virksomhed fra start specialiseret sig i logistikken omkring e-handel med softwareintegrerede løsninger som et centralt punkt i sin forretningsmodel. Online indhenter systemet tilbud fra forskellige leverandører for at tilbyde de laveste priser og den hurtigste levering. Det er navnlig på sidstnævnte parameter, at man kan skille sig ud.

Paradoks i leveringen
”Tempo er det nye kodeord for kunderne når det kommer til levering, selvfølgelig sammen med prisen. Ser man på en tjeneste som Nemlig.com, så leverer de fødevarer både billigt og hurtigt – samme dag som bestillingen, også om søndagen, og i timeintervaller. Og her så vi et paradoks i forhold til leveringen af andre onlinevarer som fx tøj, der som oftest er adskillige dage, hvis ikke uger, undervejs og endda til en ganske høj pris. Det er den slags der gør, at op mod tre ud af fire online-indkøbskurve bliver ’forladt’ inden betaling”, sagde Kenneth Svenningsen.

Tempo var i den grad også et nøglebegreb for dagens anden taler, keynote speaker Mads Faurholt-Jørgensen, serieiværksætter extraordinaire. Med en ordfrekvens, der i sig selv var et statement, fortalte han primært om sig selv og sin egen karriere, der absolut er imponerende, specielt hans alder, 31 år, taget i betragtning.

Undervejs nåede han dog også omkring transportbranchen og de mange udfordringer, den – hvilket i hans optik specielt betød de ’gamle’ aktører på markedet – står overfor.

”Kunder har ingen tålmodighed i dag. Jeg to selv en Uber herover. Ikke fordi den er ret meget billigere, men fordi jeg kan få den to minutter. Hvis jeg skal ringe efter en normal taxa, så ville det tage fem, og det gider jeg ikke vente på, hvis jeg kan undgå det. Og tendensen er den samme online; folk vil have instant gratification, og det vil ofte kræve, at virksomheder må specialisere sig mere. Levér færre varer, men bliv bedre til at levere dem, du har”, var et af hans budskaber.

Lynlevering er den nye megatrend
Hastighedstendensen blev bekræftet statistisk af en af dagens senere oplægsholdere, partner i konsulentfirmaet Copenhagen Economics, Henrik Okholm, der under overskriften ’Trends i pakkemarkedet’ satte nogle tal på markedets udvikling.

Både det private og det forretningsdrevne onlinesalg er i vækst i europæisk sammenhæng, hvilket efterhånden ikke er nyt i sig selv. Mere interessant for mange er det, at de to segmenter, B2C og B2B, er ved at flyde sammen i flere henseender, og at flere traditionelle B2B-virksomheder også retter deres opmærksomhed og investeringer mod privatforbruget.

Det er en af forklaringerne at e-handlen sidste år voksede med 11 procent i EU, men at pakkemængden kun voksede fire procent; e-shopperne køber i stigende grad dyrere varer, og det er med til at fordre den utålmodighed, Mads Faurholt-Jørgensen også var inde på – når vi køber noget dyrt vil vi også have det med samme.

Læs også: Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering

”Same day delivery er blevet en megatrend de seneste år, og er meget rammende for, hvad forbrugerne vil have, nemlig kontrol over handlen og ikke mindst leveringen. Og her er der nogle store gab i markedet i form af mangel på returneringsmuligheder, fleksibilitet om leveringsstedet, og information generelt. Det er den tendens, der har åbnet døren for at aktører som Amazon, Uber, Walmart (der dog er stoppet igen, red.) kan udfordre de traditionelle distributionskanaler”, forklarede Henrik Okholm.

Dagen bød også på oplæg om både digitalisering af global containertransport, cybersikkerhed, den hjemlige e-handel og automatisering af vejtrafikken via indspark fra bl.a. Mærsk Line og FDIH. Læs mere om det i anden del af dækningen fra konferencen, der vil være at finde her på sitet i starten af næste uge.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

17.12.2024SCM.dk

Intelligente ventilatorer udløser stor AI-pris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup