Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Fremtidens logistiske udfordringer omkring e-handlen i Danmark vil blive formet af de stigende krav fra de mange onlinekunder. Det var et af hovedtemaerne, da Transportøkonomisk Forening holdt sin årlige Logistik- og godskonference.

Iværksætteren Mads Faurholt-Jørgensen var keynote speaker på årets Logistik- og godskonference på Børsen og talte bl.a. om den efterhånden nærmest ikke-eksisterende tålmodighed hos e-handelskunderne når det kommer til levering af onlinekøb. Foto: Anders Kampmann.

29.01.2016

SCM.dk

Med Børsen i København som historisk ramme holdt Transportøkonomisk Forening (TØF) mandag d. 25. januar sin årlige Logistik- og godskonference, denne gang med et tema om e-handelens indvirkning på logistik- og distributionsmarkedet og virksomhedernes tilpasningsmuligheder i den forbindelse. For som underoverskriften påpegede: ”Amazon venter ikke på nogen! Skal Uber løbe med det hele?”

Læs også: Uber leverer pakker i USA

Efter at adm. direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov, havde budt velkommen, overlod han mikrofonen til dagens første moderator, direktør for Danske Havne og tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech, der præsenterede programmets første oplægsholder, adm. direktør i den blot to år gamle speditørvirksomhed Shipbeat, Kenneth Svenningsen.

Shipbeat har som virksomhed fra start specialiseret sig i logistikken omkring e-handel med softwareintegrerede løsninger som et centralt punkt i sin forretningsmodel. Online indhenter systemet tilbud fra forskellige leverandører for at tilbyde de laveste priser og den hurtigste levering. Det er navnlig på sidstnævnte parameter, at man kan skille sig ud.

Paradoks i leveringen
”Tempo er det nye kodeord for kunderne når det kommer til levering, selvfølgelig sammen med prisen. Ser man på en tjeneste som Nemlig.com, så leverer de fødevarer både billigt og hurtigt – samme dag som bestillingen, også om søndagen, og i timeintervaller. Og her så vi et paradoks i forhold til leveringen af andre onlinevarer som fx tøj, der som oftest er adskillige dage, hvis ikke uger, undervejs og endda til en ganske høj pris. Det er den slags der gør, at op mod tre ud af fire online-indkøbskurve bliver ’forladt’ inden betaling”, sagde Kenneth Svenningsen.

Tempo var i den grad også et nøglebegreb for dagens anden taler, keynote speaker Mads Faurholt-Jørgensen, serieiværksætter extraordinaire. Med en ordfrekvens, der i sig selv var et statement, fortalte han primært om sig selv og sin egen karriere, der absolut er imponerende, specielt hans alder, 31 år, taget i betragtning.

Undervejs nåede han dog også omkring transportbranchen og de mange udfordringer, den – hvilket i hans optik specielt betød de ’gamle’ aktører på markedet – står overfor.

”Kunder har ingen tålmodighed i dag. Jeg to selv en Uber herover. Ikke fordi den er ret meget billigere, men fordi jeg kan få den to minutter. Hvis jeg skal ringe efter en normal taxa, så ville det tage fem, og det gider jeg ikke vente på, hvis jeg kan undgå det. Og tendensen er den samme online; folk vil have instant gratification, og det vil ofte kræve, at virksomheder må specialisere sig mere. Levér færre varer, men bliv bedre til at levere dem, du har”, var et af hans budskaber.

Lynlevering er den nye megatrend
Hastighedstendensen blev bekræftet statistisk af en af dagens senere oplægsholdere, partner i konsulentfirmaet Copenhagen Economics, Henrik Okholm, der under overskriften ’Trends i pakkemarkedet’ satte nogle tal på markedets udvikling.

Både det private og det forretningsdrevne onlinesalg er i vækst i europæisk sammenhæng, hvilket efterhånden ikke er nyt i sig selv. Mere interessant for mange er det, at de to segmenter, B2C og B2B, er ved at flyde sammen i flere henseender, og at flere traditionelle B2B-virksomheder også retter deres opmærksomhed og investeringer mod privatforbruget.

Det er en af forklaringerne at e-handlen sidste år voksede med 11 procent i EU, men at pakkemængden kun voksede fire procent; e-shopperne køber i stigende grad dyrere varer, og det er med til at fordre den utålmodighed, Mads Faurholt-Jørgensen også var inde på – når vi køber noget dyrt vil vi også have det med samme.

Læs også: Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering

”Same day delivery er blevet en megatrend de seneste år, og er meget rammende for, hvad forbrugerne vil have, nemlig kontrol over handlen og ikke mindst leveringen. Og her er der nogle store gab i markedet i form af mangel på returneringsmuligheder, fleksibilitet om leveringsstedet, og information generelt. Det er den tendens, der har åbnet døren for at aktører som Amazon, Uber, Walmart (der dog er stoppet igen, red.) kan udfordre de traditionelle distributionskanaler”, forklarede Henrik Okholm.

Dagen bød også på oplæg om både digitalisering af global containertransport, cybersikkerhed, den hjemlige e-handel og automatisering af vejtrafikken via indspark fra bl.a. Mærsk Line og FDIH. Læs mere om det i anden del af dækningen fra konferencen, der vil være at finde her på sitet i starten af næste uge.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online