Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel
Fremtidens logistiske udfordringer omkring e-handlen i Danmark vil blive formet af de stigende krav fra de mange onlinekunder. Det var et af hovedtemaerne, da Transportøkonomisk Forening holdt sin årlige Logistik- og godskonference.
Med Børsen i København som historisk ramme holdt Transportøkonomisk Forening (TØF) mandag d. 25. januar sin årlige Logistik- og godskonference, denne gang med et tema om e-handelens indvirkning på logistik- og distributionsmarkedet og virksomhedernes tilpasningsmuligheder i den forbindelse. For som underoverskriften påpegede: Amazon venter ikke på nogen! Skal Uber løbe med det hele?
Læs også: Uber leverer pakker i USA
Efter at adm. direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov, havde budt velkommen, overlod han mikrofonen til dagens første moderator, direktør for Danske Havne og tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech, der præsenterede programmets første oplægsholder, adm. direktør i den blot to år gamle speditørvirksomhed Shipbeat, Kenneth Svenningsen.
Shipbeat har som virksomhed fra start specialiseret sig i logistikken omkring e-handel med softwareintegrerede løsninger som et centralt punkt i sin forretningsmodel. Online indhenter systemet tilbud fra forskellige leverandører for at tilbyde de laveste priser og den hurtigste levering. Det er navnlig på sidstnævnte parameter, at man kan skille sig ud.
Paradoks i leveringen
Tempo er det nye kodeord for kunderne når det kommer til levering, selvfølgelig sammen med prisen. Ser man på en tjeneste som Nemlig.com, så leverer de fødevarer både billigt og hurtigt samme dag som bestillingen, også om søndagen, og i timeintervaller. Og her så vi et paradoks i forhold til leveringen af andre onlinevarer som fx tøj, der som oftest er adskillige dage, hvis ikke uger, undervejs og endda til en ganske høj pris. Det er den slags der gør, at op mod tre ud af fire online-indkøbskurve bliver forladt inden betaling, sagde Kenneth Svenningsen.
Tempo var i den grad også et nøglebegreb for dagens anden taler, keynote speaker Mads Faurholt-Jørgensen, serieiværksætter extraordinaire. Med en ordfrekvens, der i sig selv var et statement, fortalte han primært om sig selv og sin egen karriere, der absolut er imponerende, specielt hans alder, 31 år, taget i betragtning.
Undervejs nåede han dog også omkring transportbranchen og de mange udfordringer, den hvilket i hans optik specielt betød de gamle aktører på markedet står overfor.
Kunder har ingen tålmodighed i dag. Jeg to selv en Uber herover. Ikke fordi den er ret meget billigere, men fordi jeg kan få den to minutter. Hvis jeg skal ringe efter en normal taxa, så ville det tage fem, og det gider jeg ikke vente på, hvis jeg kan undgå det. Og tendensen er den samme online; folk vil have instant gratification, og det vil ofte kræve, at virksomheder må specialisere sig mere. Levér færre varer, men bliv bedre til at levere dem, du har, var et af hans budskaber.
Lynlevering er den nye megatrend
Hastighedstendensen blev bekræftet statistisk af en af dagens senere oplægsholdere, partner i konsulentfirmaet Copenhagen Economics, Henrik Okholm, der under overskriften Trends i pakkemarkedet satte nogle tal på markedets udvikling.
Både det private og det forretningsdrevne onlinesalg er i vækst i europæisk sammenhæng, hvilket efterhånden ikke er nyt i sig selv. Mere interessant for mange er det, at de to segmenter, B2C og B2B, er ved at flyde sammen i flere henseender, og at flere traditionelle B2B-virksomheder også retter deres opmærksomhed og investeringer mod privatforbruget.
Det er en af forklaringerne at e-handlen sidste år voksede med 11 procent i EU, men at pakkemængden kun voksede fire procent; e-shopperne køber i stigende grad dyrere varer, og det er med til at fordre den utålmodighed, Mads Faurholt-Jørgensen også var inde på når vi køber noget dyrt vil vi også have det med samme.
Læs også: Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering
Same day delivery er blevet en megatrend de seneste år, og er meget rammende for, hvad forbrugerne vil have, nemlig kontrol over handlen og ikke mindst leveringen. Og her er der nogle store gab i markedet i form af mangel på returneringsmuligheder, fleksibilitet om leveringsstedet, og information generelt. Det er den tendens, der har åbnet døren for at aktører som Amazon, Uber, Walmart (der dog er stoppet igen, red.) kan udfordre de traditionelle distributionskanaler, forklarede Henrik Okholm.
Dagen bød også på oplæg om både digitalisering af global containertransport, cybersikkerhed, den hjemlige e-handel og automatisering af vejtrafikken via indspark fra bl.a. Mærsk Line og FDIH. Læs mere om det i anden del af dækningen fra konferencen, der vil være at finde her på sitet i starten af næste uge.