Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering

Den amerikanske e-handelsgigant Amazon er ved at gøre klar til at opkøbe en fransk pakkeleverandør. Dermed vil virksomheden tage kampen op med de etablerede aktører på markedet.

Amazon er på vej ind på pakkeleveringsmarkedet. Foto: Flickr/Luke Dorny.

14.01.2016

SCM.dk

Når en mastodont som Amazon, der i 2014 havde indtægter for næsten 90 mia. dollars og nærmer sig 300 mio. kunder på verdensplan, annoncerer et skridt ind i en ny sektor, så er det noget, der påkalder sig opmærksomhed – ikke mindst i den berørte sektor.

Læs også: Disruptions på vej til logistikken

Derfor har eksperter i pakkeleveringsbranchen også startet de helt store spekulationer op, efter at Amazon for nylig meldte ud, at man vil opkøbe den franske pakkeleverandør Colis Privé. Amazon ejer allerede 25 procent af det franske firma, men i løbet af første kvartal i år regner man altså med at købe de resterende 75 procent af aktierne. Det skriver Seattle Times.

I et globalt perspektiv er Colis Privé hverken særlig kendt eller nogen voldsomt stor aktør, men ikke desto mindre repræsenterer opkøbet Amazons hidtil største skridt ind på pakkeleveringsmarkedet. Og selvom Amazon ikke selv har meldt nogen intentioner ud omkring handlen, så tror adskillige eksperter, at den amerikanske gigant er ved at samle brikkerne til et verdensomspændende leveringsnetværk, der på sigt kan tage kampen op med FedEx, UPS og DHL – både når gælder levering af Amazons egne pakker, men også andre virksomheders.

Fra udgifter til indtægter
På det seneste har Amazon således også købt op i England (4,2 procent af leveringsvirksomheden Yodel), ligesom man har købt tusindvis af lastbiler i USA og, som omtalt her på scm.dk, indhandlet en stribe fragtfly fra Boing.

”De har store muligheder for at disrupte markedet og generere massive indtægter. Det globale marked for fulfillment, altså forsendelse og lagring af varer, har en værdi på op mod $450 mia. (omkring 3 billioner kr., red.)”, siger analytiker for Robert W. Baird & Co., Colin Sebastian, til Seattle Times.

Læs også: Google melder sig i leveringskapløb

I tredje kvartal af 2015 brugte Amazon $3,2 mia. (ca. 22 mia. kr.) på at sende varer ud til sine kunder, og tallet er stigende, specielt i takt med Amazons voksende ambitioner om leveringstempo og anvendelse af eksempelvis droner. På baggrund af koncernens erfaringer på bl.a. softwareserviceområdet, hvor man tjener milliarder på at udleje kapacitet og lagerplads til erhvervskunder (herunder konkurrenter på både e-handel og videoindhold), tror eksperterne nu, at Amazon også vil vende udgifter til indtægter på shippingområdet.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online