Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering

Den amerikanske e-handelsgigant Amazon er ved at gøre klar til at opkøbe en fransk pakkeleverandør. Dermed vil virksomheden tage kampen op med de etablerede aktører på markedet.

Amazon er på vej ind på pakkeleveringsmarkedet. Foto: Flickr/Luke Dorny.

14.01.2016

SCM.dk

Når en mastodont som Amazon, der i 2014 havde indtægter for næsten 90 mia. dollars og nærmer sig 300 mio. kunder på verdensplan, annoncerer et skridt ind i en ny sektor, så er det noget, der påkalder sig opmærksomhed – ikke mindst i den berørte sektor.

Læs også: Disruptions på vej til logistikken

Derfor har eksperter i pakkeleveringsbranchen også startet de helt store spekulationer op, efter at Amazon for nylig meldte ud, at man vil opkøbe den franske pakkeleverandør Colis Privé. Amazon ejer allerede 25 procent af det franske firma, men i løbet af første kvartal i år regner man altså med at købe de resterende 75 procent af aktierne. Det skriver Seattle Times.

I et globalt perspektiv er Colis Privé hverken særlig kendt eller nogen voldsomt stor aktør, men ikke desto mindre repræsenterer opkøbet Amazons hidtil største skridt ind på pakkeleveringsmarkedet. Og selvom Amazon ikke selv har meldt nogen intentioner ud omkring handlen, så tror adskillige eksperter, at den amerikanske gigant er ved at samle brikkerne til et verdensomspændende leveringsnetværk, der på sigt kan tage kampen op med FedEx, UPS og DHL – både når gælder levering af Amazons egne pakker, men også andre virksomheders.

Fra udgifter til indtægter
På det seneste har Amazon således også købt op i England (4,2 procent af leveringsvirksomheden Yodel), ligesom man har købt tusindvis af lastbiler i USA og, som omtalt her på scm.dk, indhandlet en stribe fragtfly fra Boing.

”De har store muligheder for at disrupte markedet og generere massive indtægter. Det globale marked for fulfillment, altså forsendelse og lagring af varer, har en værdi på op mod $450 mia. (omkring 3 billioner kr., red.)”, siger analytiker for Robert W. Baird & Co., Colin Sebastian, til Seattle Times.

Læs også: Google melder sig i leveringskapløb

I tredje kvartal af 2015 brugte Amazon $3,2 mia. (ca. 22 mia. kr.) på at sende varer ud til sine kunder, og tallet er stigende, specielt i takt med Amazons voksende ambitioner om leveringstempo og anvendelse af eksempelvis droner. På baggrund af koncernens erfaringer på bl.a. softwareserviceområdet, hvor man tjener milliarder på at udleje kapacitet og lagerplads til erhvervskunder (herunder konkurrenter på både e-handel og videoindhold), tror eksperterne nu, at Amazon også vil vende udgifter til indtægter på shippingområdet.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

14.11.2024SCM.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

11.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Mangler du viden om hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage?

11.11.2024SCM.dk

Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

11.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Den rette labelprinter var nøglen til succesfuld frugtlevering i Italien

08.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Løbende udvikling af lagerets automationsløsninger: Hvorfor virksomheder vælger mindre automatiseringsprojekter, og hvordan WCS understøtter dette

08.11.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Strategiske tips til implementering af industrielle labelprintere

08.11.2024Combilift

Sponseret

Winning Irish Exporter of the Year

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg