Amazon køber op og vil udfordre på pakkelevering
Den amerikanske e-handelsgigant Amazon er ved at gøre klar til at opkøbe en fransk pakkeleverandør. Dermed vil virksomheden tage kampen op med de etablerede aktører på markedet.
Når en mastodont som Amazon, der i 2014 havde indtægter for næsten 90 mia. dollars og nærmer sig 300 mio. kunder på verdensplan, annoncerer et skridt ind i en ny sektor, så er det noget, der påkalder sig opmærksomhed ikke mindst i den berørte sektor.
Læs også: Disruptions på vej til logistikken
Derfor har eksperter i pakkeleveringsbranchen også startet de helt store spekulationer op, efter at Amazon for nylig meldte ud, at man vil opkøbe den franske pakkeleverandør Colis Privé. Amazon ejer allerede 25 procent af det franske firma, men i løbet af første kvartal i år regner man altså med at købe de resterende 75 procent af aktierne. Det skriver Seattle Times.
I et globalt perspektiv er Colis Privé hverken særlig kendt eller nogen voldsomt stor aktør, men ikke desto mindre repræsenterer opkøbet Amazons hidtil største skridt ind på pakkeleveringsmarkedet. Og selvom Amazon ikke selv har meldt nogen intentioner ud omkring handlen, så tror adskillige eksperter, at den amerikanske gigant er ved at samle brikkerne til et verdensomspændende leveringsnetværk, der på sigt kan tage kampen op med FedEx, UPS og DHL både når gælder levering af Amazons egne pakker, men også andre virksomheders.
Fra udgifter til indtægter
På det seneste har Amazon således også købt op i England (4,2 procent af leveringsvirksomheden Yodel), ligesom man har købt tusindvis af lastbiler i USA og, som omtalt her på scm.dk, indhandlet en stribe fragtfly fra Boing.
De har store muligheder for at disrupte markedet og generere massive indtægter. Det globale marked for fulfillment, altså forsendelse og lagring af varer, har en værdi på op mod $450 mia. (omkring 3 billioner kr., red.), siger analytiker for Robert W. Baird & Co., Colin Sebastian, til Seattle Times.
Læs også: Google melder sig i leveringskapløb
I tredje kvartal af 2015 brugte Amazon $3,2 mia. (ca. 22 mia. kr.) på at sende varer ud til sine kunder, og tallet er stigende, specielt i takt med Amazons voksende ambitioner om leveringstempo og anvendelse af eksempelvis droner. På baggrund af koncernens erfaringer på bl.a. softwareserviceområdet, hvor man tjener milliarder på at udleje kapacitet og lagerplads til erhvervskunder (herunder konkurrenter på både e-handel og videoindhold), tror eksperterne nu, at Amazon også vil vende udgifter til indtægter på shippingområdet.
-AK