Uber leverer pakker i USA
IT-virksomheden Uber, der mest er kendt for sin private taxatjeneste, er begyndt at levere pakker i hjembyen San Francisco. Modellen er den velkendte, brugerdrevne tilgang.
I sidste uge tog den kun fem år gamle, men allerede ganske kendte IT-virksomhed Uber endnu et skridt ind i transportbranchen, da den lancerede pakkeleveringstjenesten UberRush, der bringer pakker fra dør til dør i hjembyen San Francisco på den amerikanske vestkyst, skriver sfgate.com.
Læs også: DHL føler sig ikke truet af Uber-inspireret service
Uber er herhjemme nok bedst kendt for sin private taxaordning, hvor chauffør og passager kan finde hinanden via en app, men i USA vokser virksomheden nu også som pakkedistributør. UberRush har allerede været på gaden i New York i noget tid, og efter San Francisco, hvor selskabet startede op i 2010, er kommet med på kortet, er Chicago nu næste mål i strategien.
Midt i september lancerede Uber også UberEats, der som navnet antyder bringer mad ud, indtil videre dog kun omkring frokosttid i udvalgte områder i San Francsico. Begge tjenester er et led i Ubers strategi om at udvikle sig udover kun det at transportere mennesker hvilket virksomheden selv betegner som sin fremtid.
I en verden, hvor teknologi kan levere den kørelejlighed du har brug for på fem minutter, prøv så at forestille dig alle de andre varer og tjenester, du kan få leveret nemt og sikkert ved at trykke på en knap, sagde CEO for Uber, Travis Kalanick, i juni i forbindelse med virksomhedens fem års jubilæum.
UberRush vil ikke fungere gennem en app. I stedet kan deltagende virksomheder og forhandlere finde og bestille levering enten via bil eller cykel gennem en webbaseret løsning, og passagerer og pakker kommer ikke til at dele transportmidler, understreger talsperson for Uber, Laura Zapata, over for SFGate.
Last mile delivery altså det at få pakken det sidste stykke frem til modtageren har længe været lidt af en hellig gral for teknologivirksomheder, hvor både droner og førerløse biler bliver betragtet som mulige svar. Alligevel er flere selskaber begyndt at se på mere low-tech løsninger, som eksempelvis Amazon, der pt. tester en Uberagtig tilgang i Seattle.
Læs også: USA kæmper med massiv chaufførmangel
Dermed kan Uber, der på logistikområdet ellers står overfor massiv konkurrence fra etablerede aktører som UPS og FedEx i USA, og eksempelvis DHL i Europa, samt andre mindre rivaler, alligevel vinde markedsandele, forudser branchefolk.
Alle ved at Ubers værdi på $51 mia. (godt 335 mia. kr. red.) ikke bare kommer fra at være en taxa-app. Det er logistikken, der lokker investorer til, siger Harry Campbell, der driver TheRideshareGuy.com, til SFGate.
Uber har ikke offentliggjort planer for en eventuel europæisk udvidelse af UberRush.
-AK