Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

2015 bød endnu engang på rekorder i den danske e-handel. Vi bruger i stigende grad vores mobiltelefoner og tablets til at handle med, og så vil vi selv bestemme over leveringen.

Danskerne købte i 2015 for rekord meget på nettet. En ny analyse viser, at købene i stigende grad bliver foretaget over mobiltelefoner og tablets. .

09.02.2016

SCM.dk

”Kunderne rykker hurtigt, og det udfordrer e-handlen (...). Det er en klar tendens, som netbutikkerne skal forholde sig til”, siger adm. direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund..

Sidste år bød på rekord mange onlinekøb blandt danskerne, oplyser Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Den stærke vækst udfordrer e-handlen, der i endnu højere grad skal kunne levere, mener foreningen.

Konklusionerne kommer på baggrund af FDIH’s E-handelanalyse 2015, der viser at danskernes forbrug på nettet fra 2014 til 2015 steg med 18 procent. Det betyder at forbruget i 2015 lå på 86,9 milliarder kroner – og det er ny rekord. Samtidig steg antallet af handler fra 127 millioner i 2014 til 148 milloner handler i 2015.

Facebook skaffer kunder
De høje tal kan meget vel hænge sammen med vores måde at praktisere e-handel på. FDIH lægger vægt på vores stigende brug af mobiltelefoner og tablets, når vi handler på nettet. En anden tendens i analysen er, at danske kunder selv vil bestemme, hvor pakken skal leveres.

”Totaltallene dækker over en spændende udvikling, hvor især forbrugernes lyst til at få tingene gjort på deres egen måde, viser sig tydeligt. Uanset om det er køb via mobiltelefonen eller krav om levering i pakkeautomater, der tæller for kunden, skal butikken levere”, fortæller adm. direktør for FDIH, Niels Ralund, i en pressemeddelelse.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

FDIH’s E-handelsanalyse viser endvidere at anbefalinger fra omgangskreds eller god omtale på sociale medier, fylder meget, når en ny kunder handler hos en netbutik. Det stiller krav til, at netbutikkerne tager de sociale medier seriøst og er opmærksomme på kundernes bedømmelser på eksempelvis Facebook.

Danske kunder foretrækker udenlandske butikker
Danskernes stigende forbrug på nettet kommer mange udenlandske butikker til gode. Det er ikke noget nyt, at danske kunder foretrækker udenlandske butikker, når det kommer til e-handel - og det afspejler sig også i undersøgelsen, der viser, at de tre mest besøgte netbutikker alle er udenlandske.

”Det er en lille trøst, at køb i udlandet steg mindre end den generelle vækst i e-handlen. Udfordringen for dansk e-handel er fortsat at trække danske kunder tilbage til vores egne netbutikker og få gang i salget til udenlandske forbrugere. Men det er en udfordring, når vi både kæmper mod stort udvalg og billigere priser”, pointerer Niels Ralund i pressemeddelelsen.

-CHM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online