DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år
Topchefen i DSV, Jens Bjørn Andersen, forudser at selvkørende lastbiler kan være en realitet om 5 til 10 år. I første omgang dog kun på motorvejene, og chaufførerne har ikke noget at frygte lige med det samme.
Den selvkørende fremtid er et tilbagevendende diskussionsemne i transportbranchen i disse år. At det sker er alle efterhånden enige om, det er mere tidsperspektivet, der giver anledning til debat. For hvor nogle ser den chaufførløse lastbil nærmest lige rundt om hjørnet, så er andre mere tilbageholdende.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
Det handler selvsagt også om, at de selvkørende biler vil komme i forskellige stadier, sådan som Andreas Egense fra Vejdirektoratet også kunne fortælle deltagerne på Transportøkonomisk Forenings årlige Logistik- og godskonference på Børsen i København i slutningen af januar.
En af dem, der en af de første faser nærme sig, er topchefen i den store transportkoncern DSV, Jens Bjørn Andersen. I et interview med amerikanske Bloomberg fortæller den danske CEO om sine forventninger til automationen inden for logistikbranchen, og han ser de selvkørende lastbiler blive til virkelighed allerede inden for de næste 5-10 år.
Turen til og fra kontoret tilbringer Jens Bjørn Andersen nemlig i en Tesla, og den giver ham dagligt et direkte indblik, hvordan, og ikke mindst hvor hurtigt, teknologien flytter sig.
Nogle gange når jeg kører hjem fra arbejde, kører jeg næsten hele vejen uden at røre hverken speeder eller bremser, og jeg holder kun på rattet, fordi loven siger jeg skal. Så teknologien er der, den skal nok lige finjusteres, og så har vi bare brug for nogle lovgivningen følger med, siger han.
Lang vej til automatisk bykørsel
Det første skridt vil i Jens Bjørn Andersens øjne være at tillade førerløse lastbiler på motorvejene, muligvis i dedikerede vejbaner sammen med andre selvkørende biler. Næste skridt bykørsel er noget længere væk.
Fuldt ud automatiserede lastbiler, der også kan håndtere distributionen i storbyer som Paris, London eller København er mange år væk. På den sidste strækning af en leverance vil der stadig være brug for rent praktisk at bære varer ind og ud af bilen, og der skal tages hensyn til bytrafik, cyklister og så videre, så der har man altså brug for et menneske, siger han.
Derfor mener han heller ikke, at chauffører fra hverken DSV eller andre steder i industrien skal frygte for deres job inden for den nærmeste fremtid.
Læs også: Fra normal lastbil til selvkørende
Vi har stadig brug for folk, der håndterer forsendelserne, konsoliderer lasten, pakker lastvognen optimalt, udfylder dokumentation og rådgiver kunderne. Alt det vil ikke ændre sig selvom der ikke behøver at sidde nogen bag rattet, slutter Jens Bjørn Andersen.
-AK