DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Topchefen i DSV, Jens Bjørn Andersen, forudser at selvkørende lastbiler kan være en realitet om 5 til 10 år. I første omgang dog kun på motorvejene, og chaufførerne har ikke noget at frygte lige med det samme.

DSV-topchef forudser førerløse lastbiler på motorvejene om 5-10 år. Foto: DSV.

09.08.2016

SCM.dk

Den selvkørende fremtid er et tilbagevendende diskussionsemne i transportbranchen i disse år. At det sker er alle efterhånden enige om, det er mere tidsperspektivet, der giver anledning til debat. For hvor nogle ser den chaufførløse lastbil nærmest lige rundt om hjørnet, så er andre mere tilbageholdende.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Det handler selvsagt også om, at de selvkørende biler vil komme i forskellige stadier, sådan som Andreas Egense fra Vejdirektoratet også kunne fortælle deltagerne på Transportøkonomisk Forenings årlige Logistik- og godskonference på Børsen i København i slutningen af januar.

En af dem, der en af de første faser nærme sig, er topchefen i den store transportkoncern DSV, Jens Bjørn Andersen. I et interview med amerikanske Bloomberg fortæller den danske CEO om sine forventninger til automationen inden for logistikbranchen, og han ser de selvkørende lastbiler blive til virkelighed allerede inden for de næste 5-10 år.

Turen til og fra kontoret tilbringer Jens Bjørn Andersen nemlig i en Tesla, og den giver ham dagligt et direkte indblik, hvordan, og ikke mindst hvor hurtigt, teknologien flytter sig.

CEO for DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto: DSV.

”Nogle gange når jeg kører hjem fra arbejde, kører jeg næsten hele vejen uden at røre hverken speeder eller bremser, og jeg holder kun på rattet, fordi loven siger jeg skal. Så teknologien er der, den skal nok lige finjusteres, og så har vi bare brug for nogle lovgivningen følger med”, siger han.

Lang vej til automatisk bykørsel
Det første skridt vil i Jens Bjørn Andersens øjne være at tillade førerløse lastbiler på motorvejene, muligvis i dedikerede vejbaner sammen med andre selvkørende biler. Næste skridt – bykørsel – er noget længere væk.

”Fuldt ud automatiserede lastbiler, der også kan håndtere distributionen i storbyer som Paris, London eller København er mange år væk. På den sidste strækning af en leverance vil der stadig være brug for rent praktisk at bære varer ind og ud af bilen, og der skal tages hensyn til bytrafik, cyklister og så videre, så der har man altså brug for et menneske”, siger han.

Derfor mener han heller ikke, at chauffører fra hverken DSV eller andre steder i industrien skal frygte for deres job inden for den nærmeste fremtid.

Læs også: Fra normal lastbil til selvkørende

”Vi har stadig brug for folk, der håndterer forsendelserne, konsoliderer lasten, pakker lastvognen optimalt, udfylder dokumentation og rådgiver kunderne. Alt det vil ikke ændre sig selvom der ikke behøver at sidde nogen bag rattet”, slutter Jens Bjørn Andersen.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

04.12.2025SCM.dk

EU’s gasstop fra 2027 kræver turbo på elektrificeringen

02.12.2025SCM.dk

Kinas udledninger flader ud - og måske er det permanent

02.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatisering i sundhedssektoren

01.12.2025Combilift

Sponseret

Combilift Unveils the 2025 Christmas video “Twelve Days of Christmas” – with a Twist!

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online