DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Topchefen i DSV, Jens Bjørn Andersen, forudser at selvkørende lastbiler kan være en realitet om 5 til 10 år. I første omgang dog kun på motorvejene, og chaufførerne har ikke noget at frygte lige med det samme.

DSV-topchef forudser førerløse lastbiler på motorvejene om 5-10 år. Foto: DSV.

09.08.2016

SCM.dk

Den selvkørende fremtid er et tilbagevendende diskussionsemne i transportbranchen i disse år. At det sker er alle efterhånden enige om, det er mere tidsperspektivet, der giver anledning til debat. For hvor nogle ser den chaufførløse lastbil nærmest lige rundt om hjørnet, så er andre mere tilbageholdende.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Det handler selvsagt også om, at de selvkørende biler vil komme i forskellige stadier, sådan som Andreas Egense fra Vejdirektoratet også kunne fortælle deltagerne på Transportøkonomisk Forenings årlige Logistik- og godskonference på Børsen i København i slutningen af januar.

En af dem, der en af de første faser nærme sig, er topchefen i den store transportkoncern DSV, Jens Bjørn Andersen. I et interview med amerikanske Bloomberg fortæller den danske CEO om sine forventninger til automationen inden for logistikbranchen, og han ser de selvkørende lastbiler blive til virkelighed allerede inden for de næste 5-10 år.

Turen til og fra kontoret tilbringer Jens Bjørn Andersen nemlig i en Tesla, og den giver ham dagligt et direkte indblik, hvordan, og ikke mindst hvor hurtigt, teknologien flytter sig.

CEO for DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto: DSV.

”Nogle gange når jeg kører hjem fra arbejde, kører jeg næsten hele vejen uden at røre hverken speeder eller bremser, og jeg holder kun på rattet, fordi loven siger jeg skal. Så teknologien er der, den skal nok lige finjusteres, og så har vi bare brug for nogle lovgivningen følger med”, siger han.

Lang vej til automatisk bykørsel
Det første skridt vil i Jens Bjørn Andersens øjne være at tillade førerløse lastbiler på motorvejene, muligvis i dedikerede vejbaner sammen med andre selvkørende biler. Næste skridt – bykørsel – er noget længere væk.

”Fuldt ud automatiserede lastbiler, der også kan håndtere distributionen i storbyer som Paris, London eller København er mange år væk. På den sidste strækning af en leverance vil der stadig være brug for rent praktisk at bære varer ind og ud af bilen, og der skal tages hensyn til bytrafik, cyklister og så videre, så der har man altså brug for et menneske”, siger han.

Derfor mener han heller ikke, at chauffører fra hverken DSV eller andre steder i industrien skal frygte for deres job inden for den nærmeste fremtid.

Læs også: Fra normal lastbil til selvkørende

”Vi har stadig brug for folk, der håndterer forsendelserne, konsoliderer lasten, pakker lastvognen optimalt, udfylder dokumentation og rådgiver kunderne. Alt det vil ikke ændre sig selvom der ikke behøver at sidde nogen bag rattet”, slutter Jens Bjørn Andersen.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online