DHL har sendt sit Disaster Response Team til Nepal
Mindre end 48 timer efter jordskælvet i Nepal sendte DHL flere hold frivillige til det ramte område. Fra lufthavnen i Kathmandu skal de støtte nødhjælpsarbejdet med deres ekspertise inden for logistik.
Jordskælvet i Nepal den 25. april medførte tusindvis af døde og sårede. Derfor har DHL sendt sit Disaster Response Team til det kriseramte område. Her skal de frivillige specialister fra logistikfirmaet tage imod teknisk udstyr, vand og mad, som det internationale samfund flyver ind.
DHL-medarbejderne sørger derefter for den videre distribution fra lufthavnen i Nepals hovedstad Kathmandu og ud til den nødlidende befolkning via lokale og internationale organisationer.
I kølvandet af en katastrofe kan lufthavne blive flaskehalse, der forsinker uddelingen af nødhjælpsforsyninger. Derfor kan logistikeksperter i disse situationer gøre en enorm forskel ved at koordinere nødhjælpen og dermed redde liv ved at sikre en hurtig og organiseret håndtering af nødhjælpen, siger Chris Weeks, der er direktør for Humanitarian Affairs i DHL.
De frivillige medarbejdere i DHLs Disaster Response Team ankom til Nepal den 27. april og kommer fra så forskellige lande som Bahrain, Belgien, Dubai, Indien, Malaysia og Singapore.
Hele DHLs Disaster Response Team består af flere end 400 trænede frivillige fra DHL, der kan blive indsat inden for 72 timer.
Siden 2005 har teamet været indsat flere end 30 gange over hele verden, hvoraf den seneste var en udsendelse til østaten Vanuatu som en følge af de ødelæggelser, cyklonen Pam forårsagede i marts 2015.
- JKK