Dansk biotek-virksomhed gør skibsfart grønnere

Den danske biotek-virksomhed Cysbio kan have knækket koden til at eliminere den skadelige kobber i skibsmaling. Kobberet skal erstattes med bæredygtig ålegræssyre, der er biologisk nedbrydeligt.

Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind. Foto: Cysbio.

02.03.2022

SCM.dk

I dag bliver næsten alle de tusindvis af containerskibe og andre store skibe, der daglig sejler i verdens have, malet med antifouling maling, der skal forhindre uønskede organismer i at sætte sig fast på skibsbunden og dermed øge skibets vandmodstand.  

Desværre er der også mange skadelige stoffer i malingen såsom kobber – i hvert fald i den udgave, vi kender i dag.  

Danske Cysbio har fundet løsningen og har udviklet og patenteret en fermenteringsteknologi til produktion af svært producerbare kemikalier som ålegræssyre. Det er et decideret kvantespring indenfor forskningen, da ålegræssyre blandt andet kan bruges som biocid i antifouling maling til skibe, hvormed man kan undgå mange af de skadelige stoffer.  

”Den nuværende antifouling maling er primært baseret på gamle og billige biocider, primært kobber, og det har vist sig at være svært at erstatte dem med mindre miljøbelastende alternative teknologier. I naturen findes en plante, som ser ud til at indeholde løsningen på problemet, nemlig ålegræs, som har sin egen antifoulingmekanisme til at holde bladene fri for tilgroning ved at producere ålegræssyre”, siger Henrik Meyer, CEO i Cysbio. Han tilføjer: 

”Ålegræs producerer kun ålegræssyre i små mængder og udvinding direkte fra vandplanten vil med andre metoder være for dyr og ineffektivt. Men ved at brygge syren, på samme vis som ved at brygge øl, kan vi med vores metode ved brug af tilpassede mikroorganismer, gøre processen langt billigere og fuldt bæredygtig”. 

Ingen alternativer før nu 

Uden anitfouling i malingen sætter organismer sig på skibsbunden, hvilket øger skibets friktionsmodstand, farten sænkes, brændstofforbruget ryger i vejret og det samme gør transportomkostningerne. Skibet udleder også mere CO2, og man risikerer, at skibet spreder invasive arter fra et økosystem til et andet. Der har derfor, indtil nu, ikke været finansielle eller miljømæssige fordele ved at eliminere biocider i antifouling maling. 

”Problemet har været, at de skadelige effekter ved at undlade at anvende denne antifouling har været så store, at man har valgt at leve med udledningen af kobber. Men ved at vi nu kan producere ålegræssyre, kan vi benytte mere miljørigtig kemi og dermed undgå kobber og andre skadelige stoffer i vores havvand”, forklarer Henrik Meyer. 

Læs også: Søfartens ”Løvens hule” slog til 15 gange

Grundet de manglende alternativer til den kobberholdige antifouling maling er det fortsat tilladt at bruge kobber. Men miljømyndigheder verden over er nu begyndt at sætte ind. I Sverige har de helt forbudt skibe med kobberholdig maling i Den Botniske Bugt samt i ferskvandssøer, mens de i Holland og den amerikanske stat Californien har lavet begrænsninger således, at salg af skibsmaling med høje koncentrationer af kobber til lyst- og fritidsbåde er forbudt.   

 ”Den nuværende metode med kemisk og kobberholdig maling er både dyr og belaster miljøet, så det giver både økonomisk og miljømæssig mening, at udskifte de skadelige komponenter med mere miljørigtige løsninger”, siger Henrik Meyer.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.12.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Bliv skarpere på SCM med diplomkurser på DTU

19.12.2024SCM.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

12.12.2024SCM.dk

It-aktør lancerer CSRD-løsning der forenkler compliance

10.12.2024SCM.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup