Damco og DFDS klar med vejeløsninger
For at være klar til den nye Solas-regel om vejning af containere, har to af de største danske operatører, Damco og DFDS, lanceret hver deres løsninger for at imødekomme kravene i regulativet.
Om uger to uger træder det nye Solas-regelsæt om vejning af skibscontainere i kraft. Det betyder helt basalt at alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Formålet med reglen er at forbedre skibets stabilitet ved at muliggøre en bedre stuvning af containerne.
Læs også: Nyt containerregulativ på vej
For at imødekomme de nye krav har to af de store danske og internationale aktører på shippingmarkedet, Mærskselskabet Damco og rederiet DFDS, hver især præsenteret forskellige løsninger, der rent praktisk skal sørge for at betingelserne bliver opfyldt korrekt ude på havnene.
Damco har lanceret to såkaldte Verified Gross Mass (VGM)-services, der skal understøtte implementeringen af Solas-regulativet. De to services omfatter både den fysiske vejning af containerne og en filling-service, der inkluderer indberetningen af VGM-dokumentet til speditøren (carrier). Begge services er tilgængelige i alle de områder, hvor Damco er til stede globalt.
Siden de nye regler blev offentliggjort har vi arbejdet tæt sammen med vores kunder for at udvikle nogle løsninger, der ikke alene vil overholde regulativet, men også kan integreres sømløst ind i de eksisterende forsyningskæder. Vi er godt tilfredse med vores nye services, der kan justeres efter både den enkelte kundes behov og diverse logistiklandskaber, siger Damcos Global Ocean Operations Manager, Simone Kraal.
Løsning tilføjer værdi
Hos DFDS kommer man også til at mærke den nye regel i den daglige forretning. Reglen kommer således også til at gælde for containere, der løftes over på trailere til ro-rotransport, hvis den samlede rejse er over 600 sømil (1.112 km). Og det er den på DFDS ruter Immingham-Brevik-Gøteborg, Gent-Brevik-Gøteborg og Kiel-Skt. Petersborg-Ust Luga, skriver Transportmagasinet.
Derfor har rederiet besluttet sig for at montere vejeapparater på det udstyr, der bruges til at løfte containere, fortæller Group Director for DFDS Terminals, Alistair Campbell.
Alle containere bliver allerede løftet om bord med udstyret i dag, så der bliver ikke tale om mere arbejde for os. Men det tilfører værdi til vores service, da det kunne være blevet dyrt for kunderne at sikre vejningen. Nu kan de fortsætte med deres nuværende arbejdsprocesser, mens DFDS hjælper dem med at overholde det nye regelsæt. Det giver ekstra omsætning til DFDS, øger kundernes tilknytning til os og sikrer os den brændstofbesparelse, som en bedre trimning af skibene giver, siger han til DFDS interne nyhedsbrev Update Weekly.
Læs også: Containerregulativ snart virkelighed gratis vejning i Fredericia
Derudover har DFDS også udstyret en del af sine terminaler med brovægte til vejning af trailertrafik. Det skal også forbedre trimning, stabilitet og brændstofbesparelse.
-AK