Damco og DFDS klar med vejeløsninger

For at være klar til den nye Solas-regel om vejning af containere, har to af de største danske operatører, Damco og DFDS, lanceret hver deres løsninger for at imødekomme kravene i regulativet.

Fra den 1. juli skal alle containere vejes inden de bliver læsset. Damco og DFDS er klar med services for at imødekomme de nye regler. Foto: Flickr/Todd Lappin.

22.06.2016

SCM.dk

Om uger to uger træder det nye Solas-regelsæt om vejning af skibscontainere i kraft. Det betyder helt basalt at alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Formålet med reglen er at forbedre skibets stabilitet ved at muliggøre en bedre stuvning af containerne. 

Læs også: Nyt containerregulativ på vej

For at imødekomme de nye krav har to af de store danske og internationale aktører på shippingmarkedet, Mærskselskabet Damco og rederiet DFDS, hver især præsenteret forskellige løsninger, der rent praktisk skal sørge for at betingelserne bliver opfyldt korrekt ude på havnene.

Damco har lanceret to såkaldte Verified Gross Mass (VGM)-services, der skal understøtte implementeringen af Solas-regulativet. De to services omfatter både den fysiske vejning af containerne og en filling-service, der inkluderer indberetningen af VGM-dokumentet til speditøren (carrier). Begge services er tilgængelige i alle de områder, hvor Damco er til stede globalt.

”Siden de nye regler blev offentliggjort har vi arbejdet tæt sammen med vores kunder for at udvikle nogle løsninger, der ikke alene vil overholde regulativet, men også kan integreres sømløst ind i de eksisterende forsyningskæder. Vi er godt tilfredse med vores nye services, der kan justeres efter både den enkelte kundes behov og diverse logistiklandskaber”, siger Damcos Global Ocean Operations Manager, Simone Kraal.

Løsning tilføjer værdi
Hos DFDS kommer man også til at mærke den nye regel i den daglige forretning. Reglen kommer således også til at gælde for containere, der løftes over på trailere til ro-rotransport, hvis den samlede rejse er over 600 sømil (1.112 km). Og det er den på DFDS’ ruter Immingham-Brevik-Gøteborg, Gent-Brevik-Gøteborg og Kiel-Skt. Petersborg-Ust Luga, skriver Transportmagasinet.

Derfor har rederiet besluttet sig for at montere vejeapparater på det udstyr, der bruges til at løfte containere, fortæller Group Director for DFDS Terminals, Alistair Campbell.

”Alle containere bliver allerede løftet om bord med udstyret i dag, så der bliver ikke tale om mere arbejde for os. Men det tilfører værdi til vores service, da det kunne være blevet dyrt for kunderne at sikre vejningen. Nu kan de fortsætte med deres nuværende arbejdsprocesser, mens DFDS hjælper dem med at overholde det nye regelsæt. Det giver ekstra omsætning til DFDS, øger kundernes tilknytning til os og sikrer os den brændstofbesparelse, som en bedre trimning af skibene giver”, siger han til DFDS’ interne nyhedsbrev Update Weekly. 

Læs også: Containerregulativ snart virkelighed – gratis vejning i Fredericia

Derudover har DFDS også udstyret en del af sine terminaler med brovægte til vejning af trailertrafik. Det skal også forbedre trimning, stabilitet og brændstofbesparelse.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup