Nyt containerregulativ på vej

Den 1. juli 2016 træder det nye Solas-regulativ om vægten på shippingcontainere i kraft, og selvom mange deltaljer stadig er uklare, så vil de nye regler påvirke hele fragtindustrien.

Det nye vægtregulativ vil påvirke forsyningskæder i hele verden. Foto: APM Terminals.

17.09.2015

SCM.dk

Vægt er det store kodeord i det nye containerregulativ, der træder i kraft den 1. juli 2016 som en del af den internationale konvention om sikkerhed i livet på havet – International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS).

Læs også: Priser for containerudstyr styrtdykker

Sommeren 2016 er stadig et stykke væk, og der er da også mange detaljer omkring implementeringen af de nye regler, der stadig er uklare, men ikke desto mindre står det klart, at de ændrede regelsæt vil påvirke hele shippingindustrien, skriver Mærskselskabet Damco på sin blog.

Grundprincippet i det nye Solas-regulativ er ganske simpelt: fra den 1. juli 2016 skal alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Om den fyldte container bliver vejet på én gang eller indholdet bliver vejet og lagt sammen med vægten at den tomme container er ikke så vigtigt. Pointen er, at det ikke længere er tilladt blot at estimere vægten.

Det vil først og fremmest forbedre sikkerheden i processen. Forkerte vægtoplysninger påvirker stabiliteten på både skibe og for trucks og i terminaler på land, og når containere er blevet vejet efter uheld har vægten ofte været noget anderledes end angivet i shippingmanifestet.

De nye krav vil derfor påvirke hele forsyningskæden. Mere eller mindre alle aktører involveret i containerfragt vil skulle forholde sig til regulativet. Skibs- og terminaloperatører som fx Damco og et andet Mærskselskab som APM Terminals skal bruge verificeret vægtudstyr, og de præcise data skal deles med adskillige led i kæden. Det vil selvsagt stille krav om både opdaterede procedurer og IT-systemer.

Derudover skal specielt shippingfirmaerne være opmærksom på ansvarsfordelingen, der er blevet strammet op i det nye regulativ. Ansvaret for, at en containere bliver korrekt vejet af, ligger hos shipperen, inkl. pligten til at sørge for det korrekte, godkendte udstyr. Tillige skal shipperen sørge for, at en repræsentant er på plads til at signere for vægten på en given container.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Endelig vil der være forskellige krav i forhold til, hvordan og hvornår vægtdokumentet (‘verified gross mass’) skal være i hænderne på fragtoperatøren. Det er således fragtoperatøren (carrier), der definere cut off-tidspunkterne i den forbindelse, og disse kan variere alt efter fragtoperatør, procedurer eller krav i terminaler, og fra havn til havn. Containere uden en godkendt verified gross mass vil ikke blive læsset ombord.

Læs det nye kapitel i Solas’ containerregulativ her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby