Nyt containerregulativ på vej

Den 1. juli 2016 træder det nye Solas-regulativ om vægten på shippingcontainere i kraft, og selvom mange deltaljer stadig er uklare, så vil de nye regler påvirke hele fragtindustrien.

Det nye vægtregulativ vil påvirke forsyningskæder i hele verden. Foto: APM Terminals.

17.09.2015

SCM.dk

Vægt er det store kodeord i det nye containerregulativ, der træder i kraft den 1. juli 2016 som en del af den internationale konvention om sikkerhed i livet på havet – International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS).

Læs også: Priser for containerudstyr styrtdykker

Sommeren 2016 er stadig et stykke væk, og der er da også mange detaljer omkring implementeringen af de nye regler, der stadig er uklare, men ikke desto mindre står det klart, at de ændrede regelsæt vil påvirke hele shippingindustrien, skriver Mærskselskabet Damco på sin blog.

Grundprincippet i det nye Solas-regulativ er ganske simpelt: fra den 1. juli 2016 skal alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Om den fyldte container bliver vejet på én gang eller indholdet bliver vejet og lagt sammen med vægten at den tomme container er ikke så vigtigt. Pointen er, at det ikke længere er tilladt blot at estimere vægten.

Det vil først og fremmest forbedre sikkerheden i processen. Forkerte vægtoplysninger påvirker stabiliteten på både skibe og for trucks og i terminaler på land, og når containere er blevet vejet efter uheld har vægten ofte været noget anderledes end angivet i shippingmanifestet.

De nye krav vil derfor påvirke hele forsyningskæden. Mere eller mindre alle aktører involveret i containerfragt vil skulle forholde sig til regulativet. Skibs- og terminaloperatører som fx Damco og et andet Mærskselskab som APM Terminals skal bruge verificeret vægtudstyr, og de præcise data skal deles med adskillige led i kæden. Det vil selvsagt stille krav om både opdaterede procedurer og IT-systemer.

Derudover skal specielt shippingfirmaerne være opmærksom på ansvarsfordelingen, der er blevet strammet op i det nye regulativ. Ansvaret for, at en containere bliver korrekt vejet af, ligger hos shipperen, inkl. pligten til at sørge for det korrekte, godkendte udstyr. Tillige skal shipperen sørge for, at en repræsentant er på plads til at signere for vægten på en given container.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Endelig vil der være forskellige krav i forhold til, hvordan og hvornår vægtdokumentet (‘verified gross mass’) skal være i hænderne på fragtoperatøren. Det er således fragtoperatøren (carrier), der definere cut off-tidspunkterne i den forbindelse, og disse kan variere alt efter fragtoperatør, procedurer eller krav i terminaler, og fra havn til havn. Containere uden en godkendt verified gross mass vil ikke blive læsset ombord.

Læs det nye kapitel i Solas’ containerregulativ her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn