Dachser udvider sin flåde af nulemissionskøretøjer
Logistikudbyderen vil investere i batteridrevne lastbiler og firmabiler samt i de nødvendige opladningsfaciliteter. Test af brintdrevne lastbiler indgår også i virksomhedens planer.
Dachser vil udvide sin brug af nulemissionskøretøjer. Nulemissionskøretøjer er lastbiler og biler, der ikke direkte udleder drivhusgasser eller luftforurenende stoffer. I første omgang vil det familieejede selskab inden udgangen af 2023 som minimum tage yderligere 50 elektriske lastbiler i brug på europæiske ruter.
"Den eneste måde, transportsektoren kan opfylde det globale samfunds langsigtede mål om nul nettoemissioner på, er ved at bruge nulemissionskøretøjer. Derfor udgør disse køretøjer et bærende element i vores egen klimabeskyttelsesstrategi", fortæller Stefan Hohm, som er Chief Development Officer (CDO) hos Dachser. "Vi vil udvide vores brug af miljøvenlige køretøjer betydeligt i de kommende år, hvilket vil give os værdifuld praktisk erfaring og samtidig hjælpe os med at øge antallet af enheder".
På nuværende tidspunkt anvender Dachser primært elektriske køretøjer til leverancer i byer inden for sit stykgodsnetværk. I Europa benytter virksomheden dagligt elektriske ladcykler og frem for alt elektriske køretøjer med en totalvægt på op til 7,5 tons.
Læs også: Dachser tester el-palleløftere på lastbiler
I tungere vægtklasser findes der stadig kun meget få fuldelektriske produktionskøretøjer. På nuværende tidspunkt er det eneste køretøj af denne type, som Dachser anvender, en forproduktionsmodel af Mercedes-Benz eActros med en totalvægt på 19 tons. Den kører i Stuttgart, hovedstaden i den tyske delstat Baden-Württemberg, som led i et innovationspartnerskab med Daimler.
I løbet af de næste to år vil Dachser mindst tage yderligere 50 nulemissionslastbiler i brug, herunder tunge elektriske køretøjer og sættevognstrækkere fra en række producenter, enten gennem direkte køb eller i samarbejde med transportpartnere.
"Vi fremmer aktivt brugen af nulemissionskøretøjer i vores europæiske netværk med sigte på at integrere dem så effektivt som muligt i vores transportprocesser. Vi ser det som investeringer i fremtiden, der vil betale sig på lang sigt", forklarer Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics hos Dachser. "I år vil vi udvide vores brug af nulemissionslastbiler til regional transport og især fast rutekørsel. Vi påtænker også at bruge batteridrevne køretøjer til at flytte veksellad og sættevogne med ved vores afdelinger".
Elektriske firmabiler
Dachser planlægger også at sikre, at hver anden firmabil tilknyttet selskabets afdelinger i Europa er et elektrisk køretøj inden udgangen af 2023. Der er tale om i alt ca. 1.000 personbiler. Firmabilernes chauffører og Dachsers afdelinger vil kunne vælge mellem forskellige modeller fra en række producenter.
Da der endnu ikke findes fuldelektriske køretøjer med de tekniske specifikationer, der kræves til alle brugerprofiler, vil denne overgang ske gradvist. Og eftersom leveringstiderne desuden er meget lange i øjeblikket, kan den kortsigtede efterspørgsel ikke opfyldes lige nu. For medlemmer af Dachsers bestyrelse vil overgangen til elbiler være fuldført i 2022.
Sideløbende med disse initiativer vil Dachser sikre tilstrækkelig tilgængelighed af ladepunkter ved sine afdelinger. Der er også planer om at etablere mere end 40 hurtigladestationer til lastbiler, hver med en ladeeffekt på 180 kW. Alle disse ladepunkter skal levere grøn elektricitet, som enten købes eller produceres af selskabets egne solcelleanlæg.
- KCP