Amazon vokser på B2B i Storbritannien
90.000 små og store virksomheder og organisationer er nu en del af Amazons kun otte måneder gamle B2B-indkøbsplatform i Storbritannien. Planerne for 2018 er forholdsvis aggressive, lyder det.
Kontormateriel og IT-udstyr, ofte uden moms, leveret dagen efter bestilling. Krydret med et par analyseværktøjer har det udgjort den succesfulde opskrift for Amazons B2B-indkøbsplatform, Amazon Business portal, i Storbritannien, som selskabet lancerede i april, skriver Cips Supply Management.
Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed
Trods sin relativt korte levetid den amerikanske pendant har to år på bagen så har den britiske platform ifølge Amazon tiltrukket 90.000 medlemmer indtil videre. Det tæller alt lige fra enkelthandlere over SMVer til multinationale børsnoterede virksomheder i FTSE 100-ligaen, og organisationer som universiteter, hospitaler og non-profits.
Ifølge Bill Burkland, der er chef for Amazon Business i UK, har man udviklet B2B-platformen på baggrund af det erhvervsmæssige behov, man identificerede.
Vi lagde mærke til at mange virksomheder købte ind hos os. Til en hvis grad fik de opfyldt deres behov. Spørgsmålet vi stiller er, hvordan kan vi gøre livet radikalt bedre for disse virksomheder? Vi har taget grundlaget for Amazons shoppingoplevelse og bygget specielle business features oven på, forklarer han.
Flere specifikke tilbud i fremtiden
Et estimat fra det britiske Office for National Statistics vurderer B2B-ehandelsmarkedet i UK til en samlet værdi på 100 mia. pund (knap 845 mia. kr.). Et centralt element i både den vurdering og det at købe ind som virksomhed, er den britiske moms (VAT, value added tax, som er på 20 procent). Her mener Bill Burkland at man hos Amazon med B2B-platformens indbyggede værktøjer har ramt rigtigt.
Den største forskel er formentlig hvordan vi håndterer VAT. Virksomhederne vil gerne forstå priser både med og uden moms, og de vil også have deres momsbilag, så de kan få refunderet og holde styr på deres udgifter, siger han.
Når det gælder fremtiden er vækst selvsagt en del af agendaen for Amazon, og i den forbindelse beskriver Bill Burkland 2018-planerne for B2B-platformen som forholdsvis aggressive.
Læs også: Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det
Kernen i vores planer er at fortsætte med at føje virksomhedsrelevante sektioner til vores detailorganisation, etablere direkte forbindelse med producenterne og udvide vores sælgerbase, og generelt at fortsætte vores roadmap med tilbud, der er specifikt designet til virksomheder, siger han.
-AK