Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

Selvom de e-handlende i højere grad efterspørger hurtig levering, er prisen på den imidlertid ikke én, de har tænkt sig at betale, viser ny undersøgelse.

Selvom flere efterspørger hurtig levering, er det ikke nødvendigvis detailhandlens endeligt, vurderer managing director hos PwC. Arkivfoto..

01.11.2017

SCM.dk

Det viser undersøgelsen ”Holiday Outlook”, af PriceWaterhouseCoopers, hvori 39 procent af de adspurgte forbrugere har svaret, at de vil have deres varer leveret inden for to dage. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at en leveringstid på mellem tre og fem dage anses som "acceptabel".

Og det er noget, man har bemærket hos internetgiganten Amazon, hvor man, ved at købe et Prime-medlemskab, kan modtage størstedelen af sine ordrer inden for to dage.

Høje omkostninger ved hurtig levering
Også hos Walmart og Target Store har man forsøgt at gøre Amazon kunsten efter – men der er høje omkostninger ved tjenesten, skriver Supplychainbrain.com.

Alligevel gider kunderne ikke betale regningen. Faktisk mener de som hovedregel ikke, at de skal betale noget som helst ekstra for hurtigere levering.

"De fleste vil have den billigste mulighed, og de forstår ikke, hvor store omkostningsforskelle der er, og hvor dyrt det er for forhandlere uden det nødvendige netværk", siger managing director for PwC, Tim Laseter.

Ifølge hjemmesiden kæmper forhandlerne samtidig med en masse returnerede varer, der bevidst bestilles i flere størrelser eller farver, end dem, kunderne rent faktisk har brug for.

Derfor eksperimenterer flere detailhandlere for tiden med at tilbyde kunderne rabatter, hvis de undlader at returnere deres varer, siger Tim Laseter. På den måde bliver det også økonomisk fordelagtigt for begge parter, oplyser han.

Forbrugerne skal blive bekendte med afhentningsmuligheder
En anden omkostningsbesparende mulighed kan være at installere opbevaringsbokse i de fysiske butikker, så kunderne selv kan hente deres pakker.

Denne idé er imidlertid mere populær i Europa end i USA, da mange forbrugere stadig ikke er bekendte med afhentningsmulighederne, mener Tim Laseter.

Han ser dog muligheder i, at kunderne får kendskab til denne metode, da den også kan få kunderne ind i de fysiske butikker. På den måde kan man lokke kunderne ind i butikkerne, så de måske køber ekstra varer med hjem.

Læs også: Walmart skruer op for returneringstempoet

Hvad angår PwC's rapport nævner Tim Laseter imidlertid, at selvom der er et stigende potentiale inden for hurtig levering, betyder det ikke nødvendigvis at være detailhandlens endeligt;

"Forbrugerne kan godt være ganske tilfredse med online-handel, men der er stadig mange, der gerne vil gå ned i en fysisk butik og prøve tøj i prøverummet eller gå ned og købe bananer", siger han.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online