AI-assistent bliver nøgle til at nå klimamål for Stena Line
Hos svenske Stena Line er man på forkant med sine CO2-reduktioner. Derfor ønsker rederiet nu at mindske sine emissioner med 30 procent inden 2030. Her bliver en AI-assistent ombord på skibene central sammen med investeringer i alternative brændsler og modernisering af rederiets flåden.
”Vi arbejder med at reducere vores brændstofforbrug og emissioner, samtidig med at vi udforsker morgendagens brændstoffer og teknologi. Hovedårsagerne til reduktionen i 2020 er, at vi har introduceret tre nybyggede, energieffektive færger i modellen E-Flexer på Det Irske Hav, introduceret grøn landstrøm ved et havneophold i Kiel, og at flere færger i flåden er blevet udstyret med AI-assistenten Stena Fuel Pilot, der hjælper vores kaptajner med at sejle på den mest energieffektive måde,” siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line, i en pressemeddelelse.
Derfor ønsker det svenske rederi også at lade driftsændringer og teknologisk udvikling arbejde skulder ved skulder, når Stena Line skal nå sine nyeste klimamål.
Læs også: Stena Line begynder byggeri af nye superfærger
På baggrund af de hidtige, positive resultater, som betyder at Stena Line nu er ti år foran det internationale søfartsmål, har rederiet givet sig selv den udfordring at reducere sine CO2-udslip med 30 procent i 2030 – samt blive fossilfrie på samme tid.
”Vores ambition er at lede udviklingen mod fossilfri søfart og bæredygtig transport til søs. Det kræver, at vi i det lange løb også bryder afhængigheden af fossile brændsler og begynder at reducere vores samlede emissioner, og ikke kun bliver mere effektive per sejlads. Derfor vælger Stena Line nu at sætte det ambitiøse mål om at reducere vores samlede CO2-emissioner med 30 procent inden 2030 – for i sidste ende at blive helt fossilfri,” siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line og medlem af den svenske regerings elektrificeringskommission i en pressemeddelelse.
Fire områder skal gøre Stena Line fossilfri
Stena Line har identificeret fire nøgleområder for at reducere CO2-emissionerne med 30 procent inden 2030 og for at blive helt fossilfri inden 2050.
1 AI-assistance ombord
Stena Lines erfarne kaptajner har en ny hjælper ombord, AI-assistenten Stena Fuel Pilot, der hjælper besætningen med at sejle færgen på den mest effektive måde. I 2020 var Stena Fuel Pilot installeret på fem færger mellem Sverige og Danmark og Sverige Tyskland, herunder på Stena Danica på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg og Stena Nautica på ruten mellem Grenaa og Halmstad. Planen er, at AI-assistenten skal implementeres på samtlige færger inden for to år.
Stena Fuel Pilot har i sin nuværende form potentialet til at reducere brændstofforbruget med op til 5 procent per færge og rejse, men yderligere potentiale for AI-assistance til at reducere brændstofforbrug undersøges.
2 Elektrificering af søfarten
Stena Line er i dag førende inden for elektrificering af søfart. Siden 2018 har hybridfærgen Stena Jutlandica opereret på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg, og senest i 2030 vil den fossilfrie færge Stena Elektra besejle hele strækningen udelukkende på batteristrøm – en afstand på 50 sømil.
Elektrificeringen af havnesiden fortsætter, og i dag bruger Stena Line 99,8 procent vedvarende elektricitet. I 25 procent af Stena Lines terminaler kobler færgerne sig til grøn elektricitet ved havneophold, hvilket i 2020 reducerede Stena Lines CO2-emissioner med mere end 13.000 ton, svarende til årlige emissioner fra 7.200 personbiler.
3 Investering i alternative brændsler
I 2015 søsatte Stena Line verdens første færge, der kan sejle på både diesel og metanol. Det unikke projekt på Stena Germanica på ruten mellem Göteborg og Kiel etablerede metanol som skibsbrændstof.
Læs også: Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning
Metanol kan produceres af naturgas, kul, biomasse eller CO2. Ved at anvende metanol elimineres emissioner af svovl og partikler næsten fuldstændigt og kvælstof med 60 procent sammenlignet med traditionelt skibsbrændstof.
Stena Line undersøger flere alternative brændsler såsom brint og brændselsceller, og i 2021 er der planlagt en test med metanol udvundet fra stålproduktion.
4 Modernisering af flåden
I 2020 har tre nybyggede færger i modellen E-Flexer påbegyndt sejllads på Stena Lines ruter. Færgerne er 30 procent mere energieffektive end tidligere færger og gjort klar til at kunne blive konverteret til gas- eller metanoldrift. I 2022 leveres yderligere to nybyggede, forlængede E-Flexer-færger.
I løbet af de sidste ti år har Stena Line moderniseret og effektiviseret flåden gennem mere end 360 små og store effektiviseringstiltag. Det inkluderer eksempelvis nye propeller, bulbe og ror, frekvensstyret ventilation ombord og ny effektiv, miljøvenlig bundmaling.
- KCP