08.07.2020  |  Planlægning

Stena Line begynder byggeri af nye superfærger

Byggeriet af Stena Lines to nye, store færger er skudt i gang i Kina. Færgerne blev bestilt i 2018 og skal begge være 30 procent større og mere energieffektive end de tidligere færger. 

Den igangværende pandemi stopper tilsyneladende ikke Stena Line i at modernisere flåden. Således er de sidste to ud af fem færger i E-Flexer-serien, som det svenske rederi har bestilt af Stena RoRo, i gang med at blive bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. 

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og forventes at blive sat i drift på Belfast-Liverpool-ruten i begyndelsen af 2021.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

De to nye, større færger, hvis byggeri netop er påbegyndt, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter sammenlignet med de første tre, som er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 procent flere kahytter og senge, 30 procent øget passagerkapacitet og yderligere 15 procent lastkapacitet. 

Læs også: Stena Line tvunget til flere coronanedskæringer

”På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden”, siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.  

De fem færger i E-Flexer-modellen, der er designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo, er blandt verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og understøtter Stena Lines ambition om at være førende inden for bæredygtig søfart.

Blandt de typiske kendetegn ved er:

  • Gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt
  • Op til 30 procent mere energieffektiv end eksisterende færger i flåden takket være optimeret design af skrog, propeller, bulb og ror
  • Alle fem fartøjer leveres gasklar, hvilket gør det muligt at konvertere til methanol eller LNG-drift på et senere tidspunkt
  • De to længere fartøjer forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold. Elektricitetsforbindelsen gør det muligt at konvertere til plug-in hybrid/elhybrid i fremtiden

Ud over de fem nybyggede fartøjer i E-Flexer-modellen vil to eksisterende færger i flåden, Stena Lagan og Stena Mersey, blive forlænget med 36 meter og modificeret med effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt. 

Læs også: Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart

I alt øger det lastkapaciteten med 30 procent og tilføjer i alt 75 kahytter. De to færger forventes at være tilbage i trafik i Stena Lines rutenetværk i 2021.

”Vi bygger videre på vores vellykkede RoPax-koncept med en blanding af fragt og passagerer. Ved at modernisere og standardisere vores flåde sikrer vi, at en pålidelig drift på en endnu bedre måde kan understøtte og vokse sammen med vores kunder”, siger Niclas Mårtensson.

Stena Line har endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter de to nye, større færger i modellen E-Flexer eller de to forlængende færger, Stena Lagan og Stena Mersey, kommer til at besejle.

De to færger, der nu er ved at blive bygget, forventes at blive leveret i 2022.

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere