09.06.2020  |  Strategi & ledelse

Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart

Stena Line fortsætter den bæredygtige rejse i at reducere sine CO2-udledinger. En offentliggjort bæredygtighedsoversigt viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reducering af CO2 i søfart.

På trods af en vanskelig situation for færgeindustrien på grund af COVID-19, har rederiet Stena Line fortsat fokus på sine bæredygtige ambitioner. I den netop offentliggjorte bæredygtighedsoversigt ’A Sustainable Journey 2019/2020’ præsenterer Stena Line initiativer, forbedringer og udfordringer inden for bæredygtighedsområdet samt redegør for virksomhedens bæredygtighedsmål. 

Læs også: Kunstig intelligens skal gøre Stena Line-færger mere bæredygtige

Stena Line rapporterer blandt andet om en reduktion af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på fartøjerne. Nye, større og mere energieffektive fartøjer og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års oversigt.

I løbet af 2019 reducerede Stena Line sine samlede CO2-udledninger med 1,7 procent, svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med 3,6 procent.

Udpluk fra ‘A Sustainable Journey 2019/2020’:

  • Reducering af de samlede CO2-udledninger med 1,7 procent såvel som 3,6 procent per ton transporteret gods og personbiler på fartøjerne
  • Reducering af næsten al engangsplast ombord på fartøjerne
  • Øget mængde af genbrugsmateriale på kontorer, i havne og i terminaler samt genanvendelse af uniformer
  • Øget mængde miljømærkede kemikalier og rengøringsmidler. De to nye fartøjer Stena Estrid og Stena Edda er i top med 80 procent miljømærkede produkter
  • Øget antal kvinder i ledende positioner. I dag er hver femte leder kvinde (20 procent). Målet er 30 procent i 2022

Fremskridt og fremtidige udfordringer
Færgerederiet har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2008, og har dermed allerede - 10 år på forkant - opfyldt International Maritime Organisations (IMO) internationale mål for reducering af CO2 i søfart.

IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er således en 40 procents reducering af CO2-udledningen fra 2008 til 2030.

Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.

”At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer", siger rederiets bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.

"Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030”, fortsætter han.

Læs også: Stena Line tvunget til flere coronanedskæringer

Stena Lines bæredygtighedsstrategi er opdelt i fem fokusområder knyttet til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med ambitiøse mål på hvert fokusområde. Fokusområderne er ligestilling og inklusion, sundhed og trivsel, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og livet i havet.

- HCL

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere