Aabenraa Havn sætter ny godsrekord

På Aabenraa Havn er bulkgods med til at sætte rekord for godshåndtering. Havnen har håndteret 1.912.371 tons gods i løbet af 2021.

Aabenraa Havn er den eneste erhvervshavn, der er tilbage i Sønderjylland, og samtidig er havnen den eneste bulkhavn for råstoffer, der er tilbage i et endnu større geografisk område. Foto: Aabenraa Havn.

13.01.2022

SCM.dk

I 2021 er der gået 1.912.371 tons gods over kajen på Aabenraa Havn. Det svarer til cirka 3,6 tons i minuttet hver dag året rundt. Det er en stigning på 13 procent i forhold til 2020 og det bedste resultat siden Finanskrisen.

Det er især det såkaldte bulkgods, der er forklaringen på den nye rekord. Bulk er enten tørt eller flydende gods, der transporteres upakket. Tør bulk er eksempelvis korn, kalk, gødning, cement, granitskærver og sand, imens flydende bulk kan være forskellige former for olie, gas, brændstof og kemikalier.

”Mængden af bulk, vi håndterer på Aabenraa Havn, har været støt stigende igennem 2021. Det skyldes, at bulken er livsnerve for rigtig mange sønderjyske og nordtyske virksomheder inden for blandt andet industri, bygge- og anlægsbranchen og landbruget. Deres drift og produktion er afhængig af bulken, der enten ankommer til eller udskibes fra Aabenraa Havn”, forklarer havnedirektør Henrik Thykjær.

Eneste erhvervshavn tilbage

Aabenraa Havn er den eneste erhvervshavn, der er tilbage i Sønderjylland, og samtidig er havnen den eneste bulkhavn for råstoffer, der er tilbage i et endnu større geografisk område.

Læs også: Aalborg Havn udvider multiterminal til dobbelt størrelse

”Rigtig mange havne er forsvundet, og af dem, der er tilbage, er det langt fra alle, der har havnedybde, kajmeter og kapacitet nok til at håndtere bulk. Nærmeste alternativ er Nyborg havn, der dog slet ikke kan håndtere samme mængder, som vi kan her i Aabenraa. Samtidig ville det blive rigtig dyrt for både pengepung og miljø, hvis de 1,9 millioner tons bulk i stedet skulle transporteres i lastvogne fra Østfyn til Sønderjylland. Så havnens strategiske beliggenhed er en vigtig faktor”, siger Henrik Thykjær.

Bulk kræver plads og kajmeter

Det er dog ikke kun beliggenheden centralt i Sønderjylland, der gør Aabenraa Havn særlig egnet til bulkgods. Også havnens mere end 1,5 kilometer kaj er helt afgørende, fordi bulk typisk bliver losset eller lastet direkte via kajen.

”Imens Ensted kun har knap 500 meter kaj, har byhavnen faktisk over 1,5 km. Det er derfor, vi i dag har en førerposition i Aabenraa og er blandt de største havne i Danmark målt på godsomsætning. Byhavnens samlede areal er helt afgørende for at kunne følge med erhvervslivets efterspørgsel på bulktransport, og mange steder kan man også rent fysisk se, at vi er en travl bulkhavn”, siger Henrik Thykjær.

Læs også: Forsøg får Aabenraa Kommune til at slå øjnene op for store muligheder ved 5G

Mere end halvdelen af al bulkgods bliver håndteret på Sønderjyllandskajen, men også østhavnen er meget vigtig for bulkgodset. For imens bulk som cement og skærver dominerer Aabenraa Havns øvrige areal, har østhavnen en langt bredere sammensætning. De synlige og karakteristiske siloer er f.eks. hjertet i håndteringen af al flydende bulk på Aabenraa Havn som olieprodukter, sprit, sprinklervæske, håndsprit, flydende gødning og i stigende grad produkter, der er nødvendige i den grønne omstillings biogasproduktion.

Ligeledes er østhavnen omdrejningspunkt for landbrugets godstransport, da eksempelvis korn, gødning og kalk til markerne også håndteres her. Alt i alt udgør bulkaktiviteterne på østhavnen næsten 20 % af Aabenraa Havns samlede omsætning.

2022 bliver travl

Aabenraa Havn forventer, at også 2022 kan blive et rekordår og staser på igen at kunne slå rekorden i gods over kaj.

”Vi er en erhvervshavn, og når det går erhvervslivet godt, går det os godt. Prognoserne er positive, og derfor er det ikke urealistisk at tro, at vi igen kommer til at se en stigning inden for både bulkgods, men også projektgods som f.eks. komponenter til vindmølle- og offshorsektoren, der er Aabenraa Havns andet stærke ben. Samtidig kan vi i endelig sætte vores tredje skib i søen, nemlig Ensted som centrum for grøn energi og genbrug. Så vi glæder os enormt til et travlt 2022”, slutter Henrik Thykjær.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online