Aalborg Havn udvider multiterminal til dobbelt størrelse
Aalborg Havn har netop besluttet at fordoble sin multiterminal, der blev etableret i 2017. Dermed øger havnen sine befæstede arealer med yderligere 17.000 kvadratmeter.
I 2017 reagerede Aalborg Havn på efterspørgslen på kajnær, befæstet opbevaringskapacitet ved at etablere en 16.000 kvadratmeter stor multiterminal ved siden af havnens containerterminal.
Siden er efterspørgslen på befæstede arealer dog fortsat med at stige. Derfor har Aalborg Havns bestyrelse nu godkendt planerne om en udvidelse af multiterminalen på yderligere 17.000 kvadratmeter.
”Multiterminalen har været en rigtig stor succes fra dag ét, og siden er efterspørgslen på kajnære, befæstede arealer kun gået én vej. Det er rigtig positivt, og hos Aalborg Havn vil vi gerne imødekomme den efterspørgsel for at sikre endnu bedre rammer om vores kunders drift”, siger commercial manager hos Aalborg Havn Logistik, Michael Rosenkilde Lind, og fortsætter:
”Derfor udvider vi nu multiterminalen betragteligt, mens vi sideløbende arbejder på klargøringen af et nærliggende areal, der giver os mulighed for at udvide terminalen yderligere, hvis efterspørgslen fortsætter med at stige”.
Michael Rosenkilde Lind peger på, at multiterminalens placering tæt på både kajen og godsbaneterminalen har gjort den særligt attraktiv og har åbnet op for, at havnens kunder kan benytte området til både eksisterende og nye godstyper samt mellemlagring af disse på havnens arealer.
Jernbanesporet får rillespor
Med udvidelsen får jernbanesporet en central placering på multiterminalen, og som led i udvidelsen har Aalborg Havn desuden besluttet at investere i netop jernbanesporet, der opgraderes med rillespor.
”Rillespor gør det lettere at håndtere løst gods, og det kommer helt konkret til at udmønte sig i en øget fleksibilitet i forhold til godsbanen”, siger Rasmus Munk Kolind, der er commercial manager med ansvar for blandt andet godsbanen i Aalborg Havn Logistik, og fortsætter:
”Generelt kommer udvidelsen til at give os flere muligheder i forhold til godsbanen, da der for det første bliver meget mere plads til at håndtere jernbanegodset og for det andet mulighed for at tilgå vognene fra begge sider”.
Rasmus Munk Kolind mener, at udviklingen hænger fint sammen med den øgede efterspørgsel på godsbanen.
Læs også: Planer om ny containerterminal ved Aalborg Havn
”Godsmængderne er i vækst, og interessen for godsbanen er generelt stigende, så jeg tror på, at vi har et rigtig spændende 2020 i vente”, siger han.
- JMA