76 procent af alle transformationer af logistikoperationer slår fejl
Intern modstand mod forandringer spiller en større rolle i at hæmme succes med transformationer i logistikken end ydre pres, viser undersøgelse. Supply chain logistikledere, der lytter til deres medarbejders betænkeligheder og feedback, kan øge succesraten med 62 procent, lyder det fra Gartner.
At lede er at lytte. Sådan kan meget kort opsummere konklusionen på en Gartner-undersøgelse. Gartner konkluderer nemlig, at succesraten for transformationsprojekter i logistikfunktioner er lav, og at hovedårsagen til det er, at ledere glemmer at lytte til, hvad medarbejderne i driften har på hjertet.
76 procent af logistiktransformationer lykkes aldrig helt, da de ifølge undersøgelsen ikke opfylder kritiske budget-, tidslinje- eller nøglepræstationsindikatorer (KPI). I en tid hvor logistikledere regelmæssigt lancerer nye transformationsinitiativer, viser undersøgelsen også, at hvis logistikledere effektivt imødekommer og omfavner modstand fra teamet og inddrager feedback, kan de øge chancerne for transformationens succes med 62 procent.
"Ledere reagerer ofte på modstand ved at øge hastigheden og adoptere en direktiv ledelsesstil, hvilket ikke blot er ineffektivt, men faktisk kontraproduktivt”, fortæller Snigdha Dewal, Senior Principal Researcher i Gartners Supply Chain-praksis.
At udnytte den kollektive visdom fra deres teams kan føre til dramatisk forbedrede chancer for succes
Snigdha Dewal
Se modstand som en ressource
Han tilføjer: "I stedet bør ledere engagere deres teams fra begyndelsen af processen, se modstandsområder som en ressource, ikke et problem, og handle på feedback for at tilpasse transformationsplaner og deres implementering. At udnytte den kollektive visdom fra deres teams kan føre til dramatisk forbedrede chancer for succes".
Gartner undersøgte 306 logistikprofessionelle fra organisationer med $500 millioner eller mere i årlige indtægter. Den globale undersøgelse blev udført fra november til december 2023. Undersøgelsen viser, at mere end 80 procent af respondenterne har forsøgt fire transformationer på færre end fem år med et gennemsnit på næsten én om året. Intern modstand mod forandringer spiller en større rolle i at hæmme succes for deres transformationsinitiativer end ydre pres.
De fem største kilder til modstand i transformationsprocesser er ifølge undersøgelsen:
- Konkurrerende prioriteter inden for logistikfunktionen: 46 procent.
- Mangel på kapacitet i logistik teamet: 36 procent.
- Mangel på buy-in fra interessent-funktioner: 35 procent.
- Mangel på kompetence i temaet: 34 procent.
- Team-medlemmer foretrækker status quo: 31 procent.
62 procent højere succesrate
Undersøgelsens resultater viser, at 81 procent af logistiklederne mener, at transformation er kritisk, men kun 20 procent adopterer tilgangen til at bruge modstand som en ressource til at udnytte den kollektive visdom fra deres teams for at forbedre transformationsresultater. At vedtage denne mindre almindelige tilgang forbedrer chancerne for transformationssucces med ikke mindre end 62 procent.
Den dominerende tilgang til transformationsprojekter er karakteriseret ved:
- direktiv ledelse,
- begrænset interessentengagement og
- en ’kom nu bare med på programmet’-mentalitet.
Den tilgang fører ifølge undersøgelsen til et fald i chancerne for transformationssucces på 47 procent. Gartner beregner, at chancerne for transformationssucces bliver bestemt ud fra regressionsanalyse af de handlinger og budskaber, som organisationer vedtager under deres logistiktransformation mod deres teams, og den efterfølgende indflydelse på succeskriterier.
"Modstand kan være produktiv eller kontraproduktiv, men ledere må skifte fra at betragte modstand som en barriere til at se det som en kilde til værdifulde indsigter og lære at udnytte det", sagde Dewal. "Denne tilgang forbedrer ikke kun projektledelsesresultaterne, men øger også medarbejdermoralen og kan hjælpe med at afdække nye konkurrencefordele".
3 nøgler til anerkendende ledelse
De tre nøglefaktorer bag denne ledelsesmetode er:
- Ledere demonstrerer lytning: Ledere kender målene, men forbliver også åbne for ændringer eller udviklinger baseret på det, de lærer undervejs.
- Modstandsdygtige interessenter involveres: Ledere engagerer de mest modstandsdygtige teammedlemmer for bedre at forstå hindringerne, eller for at fortolke det bredere teams’ forandringsvilje.
- Ledere opretholder en tilpasningsdygtig mentalitet: Ledere anerkender, at transformationer har mange tilbageslag, så de vil ofte fokusere på de få aspekter, der er mission-critical. Fejl kan betragtes som en indikator for, hvor man ikke skal fokusere indsatsen i øjeblikket.