75 procent af virksomhederne planlægger at foretage ændringer for at opbygge mere modstandsdygtige forsyningskæder

Ny rapport fra BluJay Solutions giver indsigt i, hvordan forsyningskæde- og logistikvirksomheder håndterer disruption, opbygger langsigtet modstandsdygtighed og prioriterer kundeoplevelse og innovation

Pandemien viser sig at være en katalysator for forandring. Foto: BluJay Solutions A/S.

Holland, MI og Manchester, Storbritannien - 17. november 2020 -  BluJay Solutions, en førende udbyder af supply chain-software og -tjenester, offentliggjorde i dag resultaterne af deres tredje årlige undersøgelse i rapporten "Creating Resilience Amid Disruption: Research on How Supply Chains are Changing for Success and Survival.” På bestilling af BluJay og udført af Adelante SCM i partnerskab med Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP) giver forskningen indsigt i, hvordan supply chain-organisationer har navigeret i forbindelse med den usædvanlige globale disruption forårsaget af COVID-19, og hvordan virksomheder planlægger at gøre deres forsyningskæder mere modstandsdygtige.

Blandt de primære indsigter er: Pandemien viser sig at være en katalysator for forandring, hvor 75 procent af respondenterne i undersøgelsen siger, at deres virksomheder vil foretage ændringer i deres supply chain-praksis baseret på erfaringer fra pandemien.

”Disruption har altid været en del af arbejdet med ​​forsyningskæden, men hastigheden og omfanget af forstyrrelser, som organisationer har været nødt til at håndtere i 2020, har været uden fortilfælde. Forsyningskæder, hos næsten alle virksomheder i verden, er blevet påvirket, hvor nogle afbryder aktiviteter og andre kæmper for at imødekomme uventede stigninger i efterspørgslen,” udtaler Patrick Maley, Chief Marketing Officer hos BluJay Solutions. ”Pandemien har gjort det meget klart, hvor afgørende forsyningskædens modstandsdygtighed er for succes og overlevelse. Vi håber, at resultaterne af denne forskning vil give nyttig indsigt og udløse vigtige samtaler mellem alle interessenter for at skabe smartere, bedre og mere modstandsdygtige forsyningskæder fremadrettet.”

Supply chain-fagfolk fra flere industrier, herunder fremstillings-, detail- og logistiktjenesteudbydere (LSP'er) blev adspurgt, og 233 kvalificerede respondenter besvarede en række spørgsmål om innovation, kundeoplevelse og teknologi. Deltagerne identificerede selv deres virksomheds præstationer i forhold til andre tilsvarende virksomheder i branchen set i sammenhæng med kultur i relation til teknologi (henholdsvis over gennemsnittet v. gennemsnitlig eller under gennemsnittet og innovatører/early adopters versus laggards/late majority). Nyt i år var også en mulighed for respondenternes generation til at se dataene fra et generationsmæssigt perspektiv.

De vigtigste resultater fra undersøgelsen er opsummeret som følger:

Sådan smeder man en mere modstandsdygtig forsyningskæde

Mens COVID-19-pandemien på den ene side har været en stor kilde til forstyrrelse af forsyningskæderne, fungerer den også som en katalysator for forandring og innovation.

Samlet set forventer 75 procent af respondenterne at foretage moderate til ekstreme ændringer. Mere end en tredjedel af respondenterne (34 procent) forventer, at deres virksomheder vil foretage mange eller ekstreme ændringer i, hvordan de designer og driver deres forsyningskæder for at blive mere modstandsdygtige.

Når man bliver spurgt om, hvilke funktioner eller processer inden for deres forsyningskæde, der kræver de fleste ændringer eller revalueringer, rangerer respondenterne it-kapaciteter og kompetencer (61 procent) og personalepolitikker (58 procent) som de to øverste. For mange virksomheder afdækkede det hurtige og uventede skift til at arbejde hjemmefra mangler i deres HR-politikker og it-funktioner, især for virksomheder, der er afhængige af lokale applikationer, der ikke er tilgængelige via skyen.

Et flertal af respondenterne i undersøgelsen er enige om, at oprettelse af en mere modstandsdygtig forsyningskæde begynder med at udvikle stærkere, mere gennemsigtige relationer med nøgleleverandører. Dette var den absolutte væsentligste handling (53 procent), som respondenterne forventer at foretage for at skabe en mere modstandsdygtig forsyningskæde, efterfulgt af tværgående uddannelse af medarbejdere (49 procent) og udvide/diversificere leverandørbasen (43 procent).

Synlighed i forhold til efterspørgsel og udbud vil være endnu mere kritisk fremad; de fire primære svar peger på en vigtig lektion fra pandemien: Vigtigheden af ​​at have synlighed i realtid hvad angår efterspørgsel og udbud for at kunne reagere hurtigt og effektivt på skiftende forhold og evnen til at modellere og simulere forskellige scenarier på forhånd for proaktivt at forberede sig på det, der venter.

Kundeoplevelsen overlever pandemien

Selv om det har været særligt vanskeligt at give en forbedret kundeoplevelse under pandemien på grund af lager og forsinkede leverancer, bevarer virksomhederne deres overbevisning om, at kundeoplevelsen bliver den førende brand-forskelsfaktor i løbet af de næste fem år.

62 procent af respondenterne i undersøgelsen er enige eller meget enige i dette - en lille stigning fra 2019, da 61 procent svarede det samme.

Som i 2019 var der en bemærkelsesværdig forskel mellem nordamerikanske virksomheder og dem i resten af ​​verden (ROW). Endnu en gang er en lavere procentdel af nordamerikanske virksomheder enige eller stærkt enige i, at kundeoplevelsen er den førende brand-forskelsfaktor sammenlignet med ROW-virksomheder (59 mod 67 procent). Kløften mellem dem faldt dog med 38 procent sammenlignet med 2019.

Nye drivere og barrierer for innovation

I betragtning af pandemiens store økonomiske og finansielle virkning er det ikke overraskende, at reduktion af omkostninger er den største faktor, der driver innovation i forsyningskæden. I år blev første gang at ”At reducere omkostningerne / blive mere omkostningseffektiv” opnåede den generelle førsteplads med samlet set 31 procent af top-faktor stemmerne.

På den modsatte side var de to øverste barrierer for innovation Silo-systemer og / eller processer (17 procent) efterfulgt af Eksisterende IT-systemer er forældede (14 procent), hvilket forblev i overensstemmelse med det foregående års resultater.

Årets forskning viser også geopolitiske faktorer og handelsusikkerhed som nye barrierer for innovation. For virksomheder med innovatør/Tidlig majoritet modtog geopolitisk og/eller handelsusikkerhed de fleste top-barriere stemmer (16 procent), mens dette valg derimod kun fik 7 procent af top-barriere stemmerne fra Laggard/Late Majority virksomheder. Disse resultater antyder, at globale handelsspørgsmål, som toldkrigen mellem USA, Kina og andre lande såvel som Brexit, hindrer innovation hos nogle virksomheder på grund af løbende risici og usikkerheder.

Den multigenerationsdrevne forsyningskæde

Til dette års undersøgelse blev respondenterne bedt om at identificere, hvilken generation de tilhører: Silent Generation (født 1925-1945), Baby Boomer (født 1946-1964), Generation X (født 1965-1980), Millennial (født 1981 - 1996) og Gen Z (1997 - nu). Når man ser på resultaterne fra de forskellige generationers perspektiver, giver det et overblik over, hvor supply chain management er på vej hen.

Samlet set lægger de to grupper i midten og det tidlige karrierestadie større vægt på værdien af ​​teknologi, gennemsigtighed og miljøansvar. Millennials og Generation Z-respondenter anerkender mest vigtigheden af ​​Business Intelligence/Analytics/Machine Learning for at levere en forbedret kundeoplevelse. Mens denne egenskab kun opnåede 7 procent af stemmerne fra Silent/Boomer-respondenter, fik den 24 procent fra Millennial/Gen Z-respondenterne.

Når det drejede sig om de bedste innovationsdrivere, modtog ”At skabe en konkurrencemæssig fordel” en større procentdel af topfaktorstemmerne fra Gen X-respondenterne, mens ”For at nå bæredygtighedsmålene” modtog signifikant flere topfaktorstemmer fra Millennial/Gen Z-respondenter sammenlignet med Silent/Boomer og Gen X. Derudover betragter Silent/Boomer-respondenter eksterne handelspartnere som en meget større barriere for innovation end interne funktionelle grupper, mens Gen X og Millennials/Gen Z-respondenter mener det modsatte.

Læs hele rapporten "Creating Resilience Amid Disruption: Research on How Supply Chains are Changing for Success and Survival” på supplychainresearch.info.

E2open Completes Acquisition of BluJay Solutions and Raises Fiscal Year 2022 Guidance

07.09.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

23.08.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Seneste software-versioner fra BluJay tilbyder nye muligheder for yderligere understøttelse af problemfri global handel

02.08.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Behovet for en smart forsyningskæde

02.07.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Volvo fornyer og udvider TMS-partnerskabet med BluJay

15.06.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

Fleksibel transport bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter

24.05.2021BluJay Solutions, now part of E2open

Sponseret

BluJay’s Parcel Solution modtager FedEx® Platinum Tier Award 2021