Fleksibel transport bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter
Fleksibel transport bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter og en nødvendighed i en verden fuld af uventede begivenheder, såsom alt fra strandede skibe til pandemier.
Af: Carsten Lundin, Director, Sales Nordics hos BluJay Solutions
Fleksibel transport er en ideel måde at forbedre kundeoplevelsen, fra leverandør til slutkunde. Desværre lider transportbranchen i dag under, at information ofte er låst i siloer. Der er behov for videns- og data deling eller sagt på en anden måde, der er behov for fleksibilitet.
Mere specifikt er der behov for evnen til hurtigt at kunne ændre ruter og transportformer. På engelsk taler man om "dynamic routing". På dansk kan vi kalde det "fleksibel transport" i stedet.
I vores moderne, globaliserede samfund er det ret indlysende, at fungerer transport og logistik ikke, er der et stort problem. Det påvirker alle, lige fra den enkelte forbruger, der ikke modtager en længe ventet levering, videre til en række af aktører i værdikæden såsom producenter, transportører, distributører, detailhandlere med mere. Eksempler er der nok af, tag for eksempel manglende transport fra Asien til Europa videre til lukkede grænser under pandemiens første måneder til forsinkelserne forårsaget af fragtskibet Ever Given der gik på grund og blokerede Suezkanalen.
Hvordan transport fungerer har stor indflydelse på kundeoplevelsen, og der lægges stor vægt på den indsigt. BluJays undersøgelser viser, at et flertal af logistikvirksomheder, 67 procent, mener, at kundeoplevelsen vil være det vigtigste konkurrenceparameter i løbet af de næste fem år.
Fleksibel transport er en glimrende måde at forbedre kundeoplevelsen - fra leverandør til slutkunde. Men det betyder høje krav til processer og værdikæder. Kunder skal kunne vælge mellem forskellige leveringsmetoder og velfungerende leverancer.
Dette vil være muligt ved hjælp af AI og machine learning. Sådanne løsninger gør det lettere for logistikvirksomheder at tilbyde både plan B, C og D. Det kan dreje sig om at vælge mellem fly, skib eller andre transportformer.
AI og machine learning gør det også lettere for logistikvirksomheder at give deres kunder løbende og nøjagtige opdateringer om, hvordan en levering går, hvornår den kan forventes afsluttet og hvilke alternative ruter der bedst kan betale sig, hvis det er nødvendigt at omdirigere en leverance.
For at få succes er der behov for investeringer i it-løsninger. Vores undersøgelser viser, at 61 procent af logistikvirksomhederne prioriterer it-investeringer højt - for at øge effektiviteten, reducere usikkerheden, gøre transporten mere fleksibel og forbedre den samlede kundeoplevelse.
Et stort problem er dog, at information i dag ofte er låst i siloer. Forskellige afdelinger har adgang til forskellige datamængder og kan ikke dele dem. Vellykkede it-investeringer kræver, at datasiloerne forsvinder, så løsninger baseret på AI og machine learning kan bruges til at give mere fleksibel transport.
De logistikvirksomheder, der lykkes med denne transformation, kan se lyst på fremtiden. Alt tyder på et fortsat øget transportbehov. Og det er logistikvirksomhederne med de fleksible løsninger, der kan drage fordel af øgede transportmængder.