13.08.2019  |  Lager & distribution

Zalando og PostNord vil bruge privatpersoner som pakkecentraler

Med et ønske om øget bekvemmelighed vil onlinetøjbutikken Zalando og PostNord i samarbejde oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus. Operatørerne tjener en beskeden sum, og kunderne får (endnu) mere service.

Gennem efterhånden en del år er danskerne blevet vant til at afhente og aflevere pakker fra onlinekøb hos diverse kiosker, supermarkeder, pakkebokse og lignende. Nu vil den tyske onlinetøjbutik Zalando i samarbejde med PostNord føje en ny mulighed til udbuddet.

Læs også: PostNord tester samme-dag-levering

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

De to parter, der samarbejder i forvejen, vil således oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus, hvor Zalandos kunder i en tre måneder lang prøveperiode kan afhente deres varer og indlevere returneringer. Servicen, der skal drives af Zalandos hollandske partner, Homerr, har det velkendte convenience-begreb i centrum.

Idéen er således, at de forskellige lokationer skal ’bemandes’ af privatpersoner, der i forvejen bruger det meste af dagligdagen derhjemme, i form af eksempelvis selvstændige, hjemmegående forældre eller pensionister.

Disse kan så supplere deres månedlige indkomst med lidt ekstra midler mod at yde en service, der bringer levering og afhentning tættere på kunderne, ved at være til stede i deres lokalområder, med åbningstider fra kl. 16 til 20 i hverdagene. De handlende på Zalandos site kan selv vælge lokation ved checkout.

Spændte på reaktion fra forbrugerne
Udover bekvemmeligheden fremhæver Zalando også en miljømæssig gevinst ved tiltaget, da klimaaftrykket vil blive reduceret med 50 gram pr. pakke, fordi ordrerne kan samles på færre adresser, hvilket igen er ensbetydende med færre og mere effektive leveringsruter.

”Ved at komplementere vores eksisterende netværk med private afhentnings- og afleveringspunkter, kan vi skabe stor værdi og bekvemmelighed for kunderne, idet tiltager udgør en win-win-situation for både de private operatører og kunderne. Folk der er hjemme kan hjælpe deres lokalområde ved at tage imod pakker for deres naboer og få en mindre kompensation til gengæld”, siger Zalandos logistikchef, Remko Bakker.

Det er PostNord, der skal levere pakker til de kommende lokationer, ligesom selskabet skal sørge for IT-systemer og sms- og mailkorrespondance med kunderne. På den måde bliver de nye punkter et supplement til koncernens eksisterende net af pakkebokse og bemandede services.

Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

”Vi er altid klar til at teste nye initiativer og bidrage til udviklingen og væksten i e-handel. (…) Kundekrav er centrale for os, og nu er vi nysgerrige for at se, om de danske forbrugere vil tage dette nye koncept til sig”, siger chef for e-handel og kommunikation i PostNord Danmark, Stine Sander.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere