Zalando og PostNord vil bruge privatpersoner som pakkecentraler

Med et ønske om øget bekvemmelighed vil onlinetøjbutikken Zalando og PostNord i samarbejde oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus. Operatørerne tjener en beskeden sum, og kunderne får (endnu) mere service.

Når danske Zalando-kunder i København og Aarhus skal afhente deres pakker eller aflevere returvarer, kan det i en tre måneder lang prøveperiode ske hos op mod 50 privatpersoner i de to byer, hvor selskabet sammen PostNord opretter servicepunkter. Foto: Zalando.

13.08.2019

SCM.dk

Gennem efterhånden en del år er danskerne blevet vant til at afhente og aflevere pakker fra onlinekøb hos diverse kiosker, supermarkeder, pakkebokse og lignende. Nu vil den tyske onlinetøjbutik Zalando i samarbejde med PostNord føje en ny mulighed til udbuddet.

Læs også: PostNord tester samme-dag-levering

De to parter, der samarbejder i forvejen, vil således oprette op mod 50 leverings- og afhentningssteder hos privatpersoner i København og Aarhus, hvor Zalandos kunder i en tre måneder lang prøveperiode kan afhente deres varer og indlevere returneringer. Servicen, der skal drives af Zalandos hollandske partner, Homerr, har det velkendte convenience-begreb i centrum.

Idéen er således, at de forskellige lokationer skal ’bemandes’ af privatpersoner, der i forvejen bruger det meste af dagligdagen derhjemme, i form af eksempelvis selvstændige, hjemmegående forældre eller pensionister.

Disse kan så supplere deres månedlige indkomst med lidt ekstra midler mod at yde en service, der bringer levering og afhentning tættere på kunderne, ved at være til stede i deres lokalområder, med åbningstider fra kl. 16 til 20 i hverdagene. De handlende på Zalandos site kan selv vælge lokation ved checkout.

Spændte på reaktion fra forbrugerne
Udover bekvemmeligheden fremhæver Zalando også en miljømæssig gevinst ved tiltaget, da klimaaftrykket vil blive reduceret med 50 gram pr. pakke, fordi ordrerne kan samles på færre adresser, hvilket igen er ensbetydende med færre og mere effektive leveringsruter.

”Ved at komplementere vores eksisterende netværk med private afhentnings- og afleveringspunkter, kan vi skabe stor værdi og bekvemmelighed for kunderne, idet tiltager udgør en win-win-situation for både de private operatører og kunderne. Folk der er hjemme kan hjælpe deres lokalområde ved at tage imod pakker for deres naboer og få en mindre kompensation til gengæld”, siger Zalandos logistikchef, Remko Bakker.

Det er PostNord, der skal levere pakker til de kommende lokationer, ligesom selskabet skal sørge for IT-systemer og sms- og mailkorrespondance med kunderne. På den måde bliver de nye punkter et supplement til koncernens eksisterende net af pakkebokse og bemandede services.

Læs også: Danskerne er mere tilfredse med deres pakkelevering end resten af Norden

”Vi er altid klar til at teste nye initiativer og bidrage til udviklingen og væksten i e-handel. (…) Kundekrav er centrale for os, og nu er vi nysgerrige for at se, om de danske forbrugere vil tage dette nye koncept til sig”, siger chef for e-handel og kommunikation i PostNord Danmark, Stine Sander.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding