15.02.2018  |  Branchenyt

Voksende Nordsøhandel giver solidt DFDS-regnskab

Det seneste kvartalsregnskab fra DFDS viser et driftsresultat for 2017 på 2,7 mia. kr., i høj grad på baggrund af en fortsat positiv udvikling i selskabets handelsruter over Nordsøen, der vokser trods Brexit.

Selvom Storbritannien er på vej ud af EU, så er det kommende Brexit noget, der (indtil videre i hvert fald) er gået ud over handlen på tværs af Nordsøen. Det er med til at give solide plusser i det seneste kvartalsregnskab fra DFDS, der har 10 sejlruter fra både Danmark og Norge til en stribe britiske havne.

Læs også: DFDS: Kvartalet efter Brexit er vores bedste nogensinde

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Delårsrapporten, der også samler op på hele 2017 og ser frem mod 2018, viser bl.a. at Nordsø-fragtmængderne steg med seks procent i sidste fjerdedel af 2017, hvilket var medvirkende til at selskabets driftsresultat (EBITDA) landede på 2,7 mia. kr., en fremgang på fire procent sammenlignet med 2016. Det skaber selvsagt tilfredshed på direktionsgangen.

”Vi er meget glade for at levere endnu et stærkt resultat til at afrunde et år med stabil fremgang. Det er et rigtigt godt afsæt for den videre udvikling af virksomheden. Vi skruer op for investering i vores digitale færdigheder og vurderer i stigende grad på de fremtidsmuligheder, som nye forretningsmodeller og teknologier giver. På vej ind i 2018 ser markederne robuste ud og vi forudser, at Europas vækst vil afbøde den uundgåelige usikkerhed, Brexit-forhandlingerne medfører”, siger CEO Niels Smedegaard og fortsætter:

"Samlet set voksede transportmængden i Nordsøen med syv procent i 2017. På trods af Brexit-spørgsmålet og den forsinkede Brexit-aftale mellem Storbritannien og EU, ser vi, at Storbritanniens økonomi stadig vokser, omend i et langsommere tempo. Ifølge den britiske regerings officielle prognose forventes væksten at fortsætte med lidt over en procent i 2018. I øjeblikket ser vi endda en stigende vækst i den britiske eksport, som også bidrager positivt til udviklingen på vores 10 Nordsø-ruter,” siger han.

Gode udsigter og investeringer i 2018
For at imødekomme den forventede volumenvækst i Nordsøtrafikken over de kommende år, har DFDS bestilt fire nye megaskibe med en kapacitet på 475 trailere hver. Skibene leveres fra 2019 og frem fra Jinling Shipyard i Kina.

Den positive udvikling i Nordsø-mængderne understøttes også af en vis mangel på chauffører, fordi ture til Storbritannien ikke er så attraktive som tidligere pga. pundets fald i kølvandet på Brexit-afstemningen. Det har resulteret i, at nogle speditører skifter fra at bruge lastbiler med chauffører til bare at sende uledsagede trailere på DFDS' fragtskibe.

I 2018 forventer DFDS at øge omsætningen med omkring to procent, et driftsresultat på niveau med 2017 og investeringer på omkring 1,1 mia. kr. Fragtmængderne forventer man vil vokse, ikke mindst på uledsagede trailere. Dog regner man også med, at væksten på UK-ruterne vil mindskes på baggrund af en forventning om mindre vækst i det britiske BNP.

Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’

Den store investeringspost går både til opgraderede skibe og havne, nye bygninger og terminaler, godsfragtudstyr og lagre til logistikdivisionen, samt IT og digitalisering. Endelig kan man i regnskabet se, at DFDS har sat 20 mio. kr. at uddele aktier til de ansatte i forbindelse med selskabets 150 års fødselsdag i det kommende år.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere