Verdenspremiere: Selvkørende lastbil i drift på offentlig vej i Sverige

Som den første af sin slags på verdensplan er en selvkørende lastbil uden førerhus klar til kommerciel drift på offentlig vej. Bilen fra Einride kører mellem DB Schenkers anlæg i svenske Jönköping, og selvom strækningen er kort, så er skridtet stort, lyder det.

T-poden blev officielt sat på landevejen i Jönköbing onsdag d. 15. maj. Foto: Einride/DB Schenker.

16.05.2019

SCM.dk

Ifølge de to partnere bag, så er den lille lastbil intet mindre end en verdenspremiere. Ikke alene er den fuldt elektriske, den er nemlig også selvkørende på niveau 4 – det næsthøjeste – og uden førerhus, som man kender det fra normale lastbiler. Derfor starter man også i det små.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:ugcPost:6534695748880093184

”Det er vigtigt at gå langsomt frem. Det her er en mulighed for at skaffe viden om en ny teknologi, og det er et skridt på vejen i vores omstilling till et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automation er definitivt fremtiden, og vi vil være en del af den teknikudvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer den bærer med sig”, siger direktør for DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland, Mats Grundius.

Også fra Einrides side er man godt tilfredse med udviklingen. Selskabet er således i dialog om mulige partnerskaber med store leverandører, der kan hjælpe med at opskalere produktionen og ordreleveringer, ligesom man ikke udelukker fremtidige aftaler med store lastbilfabrikanter.

”Denne tilladelse til kørsel på offentlig vej er en stor milepæl, og den er et skridt i retning af at kommercialisere autonom teknologi på vejene”, siger CEO Robert Falck til Reuters og tilføjer, at han håber på man kan lande en aftale med en fabrikant i løbet af næste år.

Ingen grund til uro – flere biler på vej
At de selvkørende lastbiler vil påvirke fremtiden, er der ingen tvivl om, ikke mindst for chaufførernes vedkommende. I forbindelse med, at Einride og DB Schenker introducerede sine planer, har der da også været en vis uro blandt netop chaufførerne, som frygter for deres arbejde, men det er der ingen grund til, lyder det.

”Det er virkelig ikke sådan jeg ser det. For det første skal vi have uddannede chauffører som overvåger køretøjerne og kan overtage kontrollen af dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser fremtidens langturschauffører som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, hvor T-poderne overvåges og hvor man har et beredskab for at overtage styringen, når situationen kræver det. For det andet har jeg svært ved at se, at et sådant køretøj skulle kunne udføre distributionstrafik, fordi selve kørslen af lastbilen jo kun er en lille del af arbejdet”, siger Mats Grundius.

Netop det sidste forhold gør, at T-podens arbejdsradius indtil videre er begrænset til korte ruter, som på Schenkers interne tur, hvor der er personale klar i begge ender til at fylde og tømme. På længere strækninger vil motorveje uden modkørende trafik være den mest oplagte opgave for bilerne.

Om T-poden

  • Kapacitet: 15 standardpaller, svarende til 15 kvadratmeter
  • Længde: Cirka syv meter
  • Vægt: 20 ton med fuld last
  • Batteri: Batteriets kapacitet er 200 kWh. En opladning rækker 200 km.

Udover Schenker har Einride ordrer fra tyske Lidl, det svenske distributionsselskab Svenska Retursystem og fem detailvirksomheder på Fortune 500-indekset, hvilket understøtter ambitionen om at have 200 køretøjer i drift inden udgangen af 2020.

Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej

Ifølge Robert Falck vil Einride ansøge om flere tilladelser til ruter på offentlige veje i løbet af næste år, hvor man også satser på at udvide i USA, som han til Reuters kalder ”ground zero for autonome køretøjer”, og det første marked, hvor teknologien for alvor vil vokse.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle