Verdenspremiere: Selvkørende lastbil i drift på offentlig vej i Sverige

Som den første af sin slags på verdensplan er en selvkørende lastbil uden førerhus klar til kommerciel drift på offentlig vej. Bilen fra Einride kører mellem DB Schenkers anlæg i svenske Jönköping, og selvom strækningen er kort, så er skridtet stort, lyder det.

T-poden blev officielt sat på landevejen i Jönköbing onsdag d. 15. maj. Foto: Einride/DB Schenker.

16.05.2019

SCM.dk

Ifølge de to partnere bag, så er den lille lastbil intet mindre end en verdenspremiere. Ikke alene er den fuldt elektriske, den er nemlig også selvkørende på niveau 4 – det næsthøjeste – og uden førerhus, som man kender det fra normale lastbiler. Derfor starter man også i det små.

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:ugcPost:6534695748880093184

”Det er vigtigt at gå langsomt frem. Det her er en mulighed for at skaffe viden om en ny teknologi, og det er et skridt på vejen i vores omstilling till et bæredygtigt transportsystem. Elektrificering og automation er definitivt fremtiden, og vi vil være en del af den teknikudvikling og se, hvilke muligheder og udfordringer den bærer med sig”, siger direktør for DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland, Mats Grundius.

Også fra Einrides side er man godt tilfredse med udviklingen. Selskabet er således i dialog om mulige partnerskaber med store leverandører, der kan hjælpe med at opskalere produktionen og ordreleveringer, ligesom man ikke udelukker fremtidige aftaler med store lastbilfabrikanter.

”Denne tilladelse til kørsel på offentlig vej er en stor milepæl, og den er et skridt i retning af at kommercialisere autonom teknologi på vejene”, siger CEO Robert Falck til Reuters og tilføjer, at han håber på man kan lande en aftale med en fabrikant i løbet af næste år.

Ingen grund til uro – flere biler på vej
At de selvkørende lastbiler vil påvirke fremtiden, er der ingen tvivl om, ikke mindst for chaufførernes vedkommende. I forbindelse med, at Einride og DB Schenker introducerede sine planer, har der da også været en vis uro blandt netop chaufførerne, som frygter for deres arbejde, men det er der ingen grund til, lyder det.

”Det er virkelig ikke sådan jeg ser det. For det første skal vi have uddannede chauffører som overvåger køretøjerne og kan overtage kontrollen af dem, hvis det er nødvendigt. Jeg ser fremtidens langturschauffører som en del af et team, der arbejder i et kontrolrum, hvor T-poderne overvåges og hvor man har et beredskab for at overtage styringen, når situationen kræver det. For det andet har jeg svært ved at se, at et sådant køretøj skulle kunne udføre distributionstrafik, fordi selve kørslen af lastbilen jo kun er en lille del af arbejdet”, siger Mats Grundius.

Netop det sidste forhold gør, at T-podens arbejdsradius indtil videre er begrænset til korte ruter, som på Schenkers interne tur, hvor der er personale klar i begge ender til at fylde og tømme. På længere strækninger vil motorveje uden modkørende trafik være den mest oplagte opgave for bilerne.

Om T-poden

  • Kapacitet: 15 standardpaller, svarende til 15 kvadratmeter
  • Længde: Cirka syv meter
  • Vægt: 20 ton med fuld last
  • Batteri: Batteriets kapacitet er 200 kWh. En opladning rækker 200 km.

Udover Schenker har Einride ordrer fra tyske Lidl, det svenske distributionsselskab Svenska Retursystem og fem detailvirksomheder på Fortune 500-indekset, hvilket understøtter ambitionen om at have 200 køretøjer i drift inden udgangen af 2020.

Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej

Ifølge Robert Falck vil Einride ansøge om flere tilladelser til ruter på offentlige veje i løbet af næste år, hvor man også satser på at udvide i USA, som han til Reuters kalder ”ground zero for autonome køretøjer”, og det første marked, hvor teknologien for alvor vil vokse.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

25.10.2024SCM.dk

Nyt samarbejde skal styrke små og mellemstore virksomheders it-sikkerhed

24.10.2024Industriens Fond

Sponseret

Kunstig intelligens gør vindmølle-reparationer mere præcise

24.10.2024SCM.dk

Ny software til optimering af materialehåndtering

23.10.2024SCM.dk

Green-tech startups får hjælp til at åbne USA

23.10.2024SCM.dk

Tool-kit skal bane vejen for nye AI-innovationer for robotter

22.10.2024AGR

Sponseret

AGR bliver modulopbygget for at imødekomme B2B-virksomheders behov

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online