Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler

Automatiseret vejtransport vil spare tid og penge, reducere emissioner og gøre vejene sikrere. Men for de professionelle chauffører er fremtiden usikker: op mod 70 procent af dem kan være overflødige i 2030, ifølge en ny undersøgelse.

Der var stadig chauffører i bilerne, da Volvo og Scania i foråret 2016 testede platooning i bl.a. Danmark. Frem mod 2030 kan op til 70 procent af lastbilførerne imidlertid blive overflødige, viser ny rapport. Foto: Anders Kampmann.

22.06.2017

SCM.dk

Sådan lyder det i en ny rapport fra International Transport Forum (ITF), der peger på, at de autonome biler godt nok vil spare omkostninger, sænke udledningen af drivhusgasser og nedbringe antallet af ulykker på vejene, men samtidig skabe usikkerhed blandt de professionelle chauffører.

Selvom chaufførfaget lige nu er plaget af mangel på arbejdskraft, specielt i USA, så vil de selvkørende lastbiler gå noget videre end blot løse den udfordring. Ifølge et af rapportens scenarier, kan den teknologiske udvikling inden for autonom kørsel reducere behovet for chauffører med mellem 50 og 70 procent i Europa og USA frem mod 2030.

Rapporten er et samarbejde mellem International Transport Forum (ITF), European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), International Road Transport Union (IRU) og International Transport Workers’ Federation (ITWF). Illustration: ITF.

Det vil gøre op til 4,4 mio. ud af anslået 6,4 mio. professionelle chaufførjob overflødige. Selv hvis udviklingen får nytilkommere til at fravælge truckingfaget, så vil omkring 2 mio. chauffører i USA og Europa stadig kunne blive direkte erstattet af teknologi, forudser rapporten.

”Førerløse lastbiler kan blive et normalt syn på mange veje inden for de næste 10 år. Selvkørende lastbiler er allerede i drift i mange kontrollerede miljøer såsom havne og miner, og forsøg på offentlige veje er på vej i mange regioner i USA og EU. Fabrikanter investerer stort i automatisering og mange regeringer arbejder aktivt med lovgivningen. At forberede sig allerede nu på de potentielle negative sociale konsekvenser ved jobtab, kan afhjælpe risiciene ved en hurtig transition”, siger generalsekretær for ITF, José Viegas.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Konkret kommer rapporten med fire anbefalinger, der skal hjælpe med overgangen til den førerløse transportsektor:

  • Etabler et rådgivningsorgan til at håndtere arbejdstagerspørgsmål
  • Overvej et midlertidigt regelsæt, der kan styre tempoet i overgangen
  • Sæt internationale standarder, vejregler og køretøjsreguleringer for de selvkørende lastbiler
  • Fortsæt pilotprojekterne med førerløse lastbiler for at teste køretøjerne, netværksteknologi og kommunikationsprotokoller.

Hent hele rapporten “Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport” her.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

13.01.2025SCM.dk

Advisense styrker positionen som Nordens GRC-frontløber

13.01.2025SCM.dk

Kineserne har travlt, inden Trump tiltræder

10.01.2025SCM.dk

Dachsers nye operations Manager går til opgaven med ydmyghed

09.01.2025SCM.dk

DI Transport ansætter ny tung profil som branchedirektør

08.01.2025SCM.dk

Partnerskab skal gøre det lettere at genbruge, istandsætte og genanvende elektronik

08.01.2025SCM.dk

Ny lov skal reducere Danmarks forbrug af emballage

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup