Unilever holder fast i den europæiske SCM-top
Forbrugsvaregiganten Unilever topper igen Gartners europæiske supply chain top 15, hvor Novo Nordisk er bedste nye navn på rangeringens 6. plads. Alle klarer sig desuden godt på CSR-fronten.
Research- og konsulentvirksomheden Gartner har netop lanceret den årlige udgave af sin European Supply Chain Top 15, og ligesom det var tilfældet i 2017-udgaven, så bliver de to første placeringer indtaget af forbrugsvaregiganten Unilever og tøjproducenten Inditex, der bl.a. står bag Zara-butikkerne.
De to er til gengæld også de eneste, der har formået at fastholde deres placeringer fra sidste år, hvor et andet tøjfirma, svenske H&M, er gledet ned på fjerdepladsen. En anden aktør i beklædningsindustrien, tyske Adidas, der var ny på listen i 2017, er rykket fra en 13. plads op som nr. 10. Årets ’nedtur’ må tilskrives Nokia, der er gledet fra sjettepladsen i 2017 ned som nr. 13 i år.
Gartners European Supply Chain Top 15 for 2018 (sidste års placering i parentes)
- Unilever (1)
- Inditex (2)
- Nestlé (4)
- H&M (3)
- Schneider Electric (7)
- Novo Nordisk (Ny)
- L’Oréal (8)
- Diageo (10)
- BASF (6)
- Adidas (13)
- BMW (9)
- Reckitt Benckiser (11)
- Nokia (5)
- British American Tobacco (Ny)
- Danone (Ny)
På en sjetteplads finder vi årets bedste nye selskab på listen, danske Novo Nordisk, der som tidligere omtalt også er rykket ind på Gartners globale top 25, og da også præsterer rangeringens klart bedste ’Return on Assets’, der er en udregning af forholdet mellem indkomst og aktiver over de sidste tre regnskabsår.
To andre virksomheder er nye på listen; British American Tobacco (der ellers røg ud af listen sidste år) som nr. 14 og franske Danone på 15. pladsen. Generelt er det et stærkt felt, der også gør sig gældende på verdensplan, bemærker Gartner.
Voksende indtægter og god CSR
”De europæiske supply chain-organisationer fortsætter med at forbedre sig i forhold til deres globale konkurrenter i 2018, så de nu udgør 11 af de 25 bedst globale supply chains, mod 10 sidste år”, siger research vice president Stan Aranow, og fortsætter:
”Virksomhederne i den europæiske top 15 demonstrerer fantastisk god vækst i indtægter med en treårigt gennemsnit på 8,3 procent i 2018, sammenlignet med 6,8 procent i 2017 og 3,7 procent i 2016. Derudover holder de europæiske supply chains også fast i de seneste års tendens og scorer meget højt på CSR og imagerelaterede aspekter i rangeringen.”
Læs også: Vær klar til de digitale fænomener
Stan Aranow peger desuden på, at alle virksomhederne med succes er i gang med en digital optimering af deres opgaver, hvilket kommer til udtryk i de tre centrale trends, som han mener de europæiske supply chain-ledere deler:
Skalering af digitale supply chain-egenskaber – Brugen af robotter og automation, sensorbaseret overvågning, augmented reality (AR) og kunstig intelligens (AI)-baseret kundeservice er stigende på både fabrikker og i lagerbygninger og kontorer.
Et voksende fokus på den totale kundeoplevelse – Med øget service og samarbejde omkring kundernes brug af produkterne, kan virksomhederne bedre forudse fremtidige behov og reagerer på sager før de opstår.
Synlighed og sporbarhed fra end-to-end i supply chain – Virksomhedernes drift foregår i et forretningsmæssigt økosystem præget af real time-indsigt, så de ikke kun kan reagere på disruptions, men også være mere forudseende.
-AK