Uber køber Otto
Delebilsgiganten Uber har netop annonceret, at den har opkøb start-up-virksomheden Otto, der fokuserer på selvkørende lastbiler. Samtidig har Uber indgået et partnerskab med Volvo om decideret bilproduktion.
Trods kun få måneders eksistens har start up-firmaet Otto allerede vokset sig til en interessant aktør på markedet for selvkørende lastbiler og tiltrukket sig opmærksomhed fra flere sider. Det involverer bl.a. delebilsgiganten Uber, for hvem netop teknologien bag førerløs kørsel er et stort fokusområde.
Læs også: Den selvkørende bil flår i industriens forsyningskæde
Derfor har CEO for og medgrundlægger af Uber, Travis Kalanick, i slutningen af sidste uge annonceret, at man har opkøbt Otto, der i dag beskæftiger over 90 mennesker, for et endnu ikke-offentliggjort beløb. Efter købet vil Ottos medstifter Anthony Levandowski blive chef for hele Ubers satsning på selvkørende biler, lige fra persontransport og levering til lastbiler, med direkte rapportering til Kalanick selv.
Travis Kalanick kalder selv partnerskabet mellem Uber og Otto for et dream team:
Sammen har vi nu en af de stærkeste autonomous engineering-grupper i verden; selvkørende lastbiler og biler er allerede på gaden takket være Otto og Ubers Advanced Technologies Center i Pittsburgh, den praktiske erfaring, der kommer fra at drive delebilsordninger og leveringstjenester i hundredevis af byer, og den data og viden, der kommer fra at køre 1,2 mia. miles (små 2 mia. km, red.) hver måned, siger han.
Et andet aspekt ved den førerløse kørsel handler om sikkerhed. Ifølge Kalanick dør der årligt over 1 mio. mennesker i trafikken på verdensplan, og langt størstedelen af disse ulykker 90 procent skyldes menneskelige fejl. I USA er trafikulykker faktisk den hyppigste dødsårsag for unge under 25 år.
Det er på den baggrund, at Uber derfor samtidig med Otto-opkøbet også lancerer et partnerskab med den svenske sværvægter Volvo om egentlig bilproduktion. Med Kalanicks ord har Volvo altid været førende når det kommer til sikkerhed, og det er den altafgørende faktor i partnerskabet, da Uber ingen erfaring [har] med at lave biler.
Læs også: Walmart samarbejder med Uber og droner
Udover sikkerhedsaspektet vil Uber også designe en platform, der - på samme måde som med persontransporten i dag - matcher lastbilchauffører med den rigtige transportopgave. Og sammenlagt er forventningerne til samarbejdet således heller ikke ligefrem små.
Ved at kombinere Ubers self-driving-teknologi med Volvos state-of-the art-køretøjer og sikkerhedsteknologi kan vi nå fremtiden hurtigere end hvis vi gjorde det alene. Its time to move, slutter Kalanick.
-AK