Uber køber Otto

Delebilsgiganten Uber har netop annonceret, at den har opkøb start-up-virksomheden Otto, der fokuserer på selvkørende lastbiler. Samtidig har Uber indgået et partnerskab med Volvo om decideret bilproduktion.

Uber har opkøbt Otto som et led i selskabets arbejde med selvkørende lastbiler. Foto: Otto.

22.08.2016

SCM.dk

Derfor har CEO for og medgrundlægger af Uber, Travis Kalanick, i slutningen af sidste uge annonceret, at man har opkøbt Otto, der i dag beskæftiger over 90 mennesker, for et endnu ikke-offentliggjort beløb. Efter købet vil Ottos medstifter Anthony Levandowski blive chef for hele Ubers satsning på selvkørende biler, lige fra persontransport og levering til lastbiler, med direkte rapportering til Kalanick selv.

Travis Kalanick kalder selv partnerskabet mellem Uber og Otto for et ’dream team’:

”Sammen har vi nu en af de stærkeste autonomous engineering-grupper i verden; selvkørende lastbiler og biler er allerede på gaden takket være Otto og Ubers Advanced Technologies Center i Pittsburgh, den praktiske erfaring, der kommer fra at drive delebilsordninger og leveringstjenester i hundredevis af byer, og den data og viden, der kommer fra at køre 1,2 mia. miles (små 2 mia. km, red.) hver måned”, siger han.

Et andet aspekt ved den førerløse kørsel handler om sikkerhed. Ifølge Kalanick dør der årligt over 1 mio. mennesker i trafikken på verdensplan, og langt størstedelen af disse ulykker – 90 procent – skyldes menneskelige fejl. I USA er trafikulykker faktisk den hyppigste dødsårsag for unge under 25 år.

Det er på den baggrund, at Uber derfor samtidig med Otto-opkøbet også lancerer et partnerskab med den svenske sværvægter Volvo om egentlig bilproduktion. Med Kalanicks ord har Volvo ”altid været førende når det kommer til sikkerhed”, og det er den ”altafgørende faktor” i partnerskabet, da Uber ”ingen erfaring [har] med at lave biler”.

Læs også: Walmart samarbejder med Uber og droner

Udover sikkerhedsaspektet vil Uber også designe en platform, der - på samme måde som med persontransporten i dag - matcher lastbilchauffører med den rigtige transportopgave. Og sammenlagt er forventningerne til samarbejdet således heller ikke ligefrem små. 

”Ved at kombinere Ubers self-driving-teknologi med Volvos state-of-the art-køretøjer og sikkerhedsteknologi kan vi nå fremtiden hurtigere end hvis vi gjorde det alene. It’s time to move”, slutter Kalanick.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

22.12.2025SCM.dk

Forsvarsministeren afviser at producere fregatter i Danmark

22.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Glædelig jul & godt nytår fra SCANLOX teamet

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle