Triscan øger sin konkurrencekraft gennem logistikken

Et nyt ordresystem har medvirket til at sikre, at autoreservedelsproducenten Triscan har en høj leveringsevne.

Fra Triscans lagre i Danmark og Tyskland distribueres dagligt 7.000 ordrelinjer fordelt på cirka 2.000 ordrer. Foto: Triscan. .

20.04.2015

SCM.dk

Om Triscan

Danske Triscan, der producerer autoreservedele til det professionelle frie eftermarked, afsætter udelukkende sine produkter via distributører/grossister.

Distributionen sker fra Triscans fem distributionscentre til 35 markeder i Europa.

Virksomheden beskæftiger mere end 100 medarbejdere i Danmark, Frankrig, Sverige og Tyskland.

Kilde: triscan.dk 

Leveringshastigheden minder en del om distribution af friskvarer til supermarkederne, som dagligt modtager frisk mælk til køledisken, bortset fra at leveringen af autoreservedele ofte går hurtigere, fortæller Triscans logistik- og it-direktør, Morten Hallum.

Logistik- og distributionsprocesser er således kritiske i Triscans verden, hvor 25 procent af alle ordrer leveres samme dag inden for få timer, og 95 procent af alle ordrer er leveret hos kunden senest kl. 07:00 næste morgen.

”Det er jo herligt, når reservedelen når fra Triscan via grossisten og ud til mekanikeren, mens bilen stadig hænger på liften. Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 07:00 – fra Umeå i nord til München i syd”, siger Morten Hallum.

Løbende ordrer
De tre hovedlagre i henholdsvis Brabrand, Glostrup og tyske Hagen modtager løbende ordrer fra grossister og importører hen over dagen.

”Ca. 90 procent af vore ordrelinjer ankommer elektronisk via vore egne e-løsninger TriWeb, Web-service samt via TecCom. Og halvdelen af denne ordremængde går uden menneskelig indblanding direkte videre til pluk på et af Triscans lagre. Vores elektroniske ordrebehandler ”AXA” klarer den opgave”, fortæller Morten Hallum.

Teknikken bag logistikprocessen er helt vital og skal fungere 100 procent. Det har været en stor udfordring i 2014 i forbindelse med overgangen til et nyt Axapta 2012-R2-ordresystem. At sikre en leveringsevne på 96 procent på 57.000 varenumre gav sved på panden – men Morten Hallum mener, at Triscan er landet med et stærkt tunet set-up, hvor alle systemer er solidt integreret.

Bedre synliggørelse
Fremtiden byder ifølge logistik- og it-direktøren på flere markante tilpasninger, hvor Triscan bl.a. kommer til at synliggøre sine logistikprocesser langt bedre.

Læs også: Danske Speditører ønsker en logistikkommission

”Vores kunder og medarbejdere skal kunne følge alle processer tæt, og det kommer de til. Vi vil satse hårdt på yderligere at effektivisere og kvalitetssikre ordre- og vareflow gennem synliggørelse af fremdriftsstatus i og uden for huset. Fysisk kommer vi til at foretage en række investeringer, der sikrer konstant fokus på vores overordnede tema ”SpeedOn””, fastslår Morten Hallum.

- JKK 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

04.03.2025SCM.dk

Logistikekspert overtager returcenter og udvider i Polen

04.03.2025SCM.dk

FTZ har åbnet dørene til nyt bæredygtigt hovedsæde for logistik på Fyn

03.03.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

En kran til det hele hos O. Sylvester A/S

26.02.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CK62 håndterminal

26.02.2025SCM.dk

To automatiserede lagersystemer sætter turbo på snackproduktion

25.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport styrker sin tilstedeværelse i Holland

25.02.2025SCM.dk

Frode Laursen klar med nyt logistikcenter til sommer

24.02.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

APTIX – førerløs og autonom palletransport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

25.02.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek