Triscan øger sin konkurrencekraft gennem logistikken

Et nyt ordresystem har medvirket til at sikre, at autoreservedelsproducenten Triscan har en høj leveringsevne.

Fra Triscans lagre i Danmark og Tyskland distribueres dagligt 7.000 ordrelinjer fordelt på cirka 2.000 ordrer. Foto: Triscan. .

20.04.2015

SCM.dk

Om Triscan

Danske Triscan, der producerer autoreservedele til det professionelle frie eftermarked, afsætter udelukkende sine produkter via distributører/grossister.

Distributionen sker fra Triscans fem distributionscentre til 35 markeder i Europa.

Virksomheden beskæftiger mere end 100 medarbejdere i Danmark, Frankrig, Sverige og Tyskland.

Kilde: triscan.dk 

Leveringshastigheden minder en del om distribution af friskvarer til supermarkederne, som dagligt modtager frisk mælk til køledisken, bortset fra at leveringen af autoreservedele ofte går hurtigere, fortæller Triscans logistik- og it-direktør, Morten Hallum.

Logistik- og distributionsprocesser er således kritiske i Triscans verden, hvor 25 procent af alle ordrer leveres samme dag inden for få timer, og 95 procent af alle ordrer er leveret hos kunden senest kl. 07:00 næste morgen.

”Det er jo herligt, når reservedelen når fra Triscan via grossisten og ud til mekanikeren, mens bilen stadig hænger på liften. Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 07:00 – fra Umeå i nord til München i syd”, siger Morten Hallum.

Løbende ordrer
De tre hovedlagre i henholdsvis Brabrand, Glostrup og tyske Hagen modtager løbende ordrer fra grossister og importører hen over dagen.

”Ca. 90 procent af vore ordrelinjer ankommer elektronisk via vore egne e-løsninger TriWeb, Web-service samt via TecCom. Og halvdelen af denne ordremængde går uden menneskelig indblanding direkte videre til pluk på et af Triscans lagre. Vores elektroniske ordrebehandler ”AXA” klarer den opgave”, fortæller Morten Hallum.

Teknikken bag logistikprocessen er helt vital og skal fungere 100 procent. Det har været en stor udfordring i 2014 i forbindelse med overgangen til et nyt Axapta 2012-R2-ordresystem. At sikre en leveringsevne på 96 procent på 57.000 varenumre gav sved på panden – men Morten Hallum mener, at Triscan er landet med et stærkt tunet set-up, hvor alle systemer er solidt integreret.

Bedre synliggørelse
Fremtiden byder ifølge logistik- og it-direktøren på flere markante tilpasninger, hvor Triscan bl.a. kommer til at synliggøre sine logistikprocesser langt bedre.

Læs også: Danske Speditører ønsker en logistikkommission

”Vores kunder og medarbejdere skal kunne følge alle processer tæt, og det kommer de til. Vi vil satse hårdt på yderligere at effektivisere og kvalitetssikre ordre- og vareflow gennem synliggørelse af fremdriftsstatus i og uden for huset. Fysisk kommer vi til at foretage en række investeringer, der sikrer konstant fokus på vores overordnede tema ”SpeedOn””, fastslår Morten Hallum.

- JKK 

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus