Trængt marked tager vel imod leverandørstyret lager
I løbet af det seneste år har grossistvirksomheden PH Distribution overtaget lagerstyringen af CD og DVD-produkter for 400 danske detailbutikker. I det øjeblik hvor tilpasningen af kundens og grossistens IT-systemer er på plads, er der tale om et samarbejde, hvor ingen har noget at miste. De enkelte butikker kender altid deres avance på en given produktgruppe, og en masse ressourcer kan frigøres.
Dansk detailhandel er i dag så presset på indtjeningen, at såvel de store butikskæder som de mindre privatejede forretninger med lys og lygte søger efter alternative indkøbssystemer, som kan reducere omkostningerne.
Den udvikling har landets største grossistvirksomhed inden for CD, DVD og elektroniske spil, PH Distribution, taget konsekvensen af.
For snart to år siden begyndte virksomheden, som nu har en markedsandel på ca. 35 procent, at foretage leverandørstyret lager for sine kunder.
Markedet for DVD og CD overgår gradvis til digital distribution, hvilket de seneste år har fået salget af disse produkter til at falde i detailleddet. Derfor mener vi, det er nødvendigt at ændre distributionsformen, så vores kunder - som størrelsesmæssigt strækker sig fra store radio- og TV-forretningskæder til små kiosker - kan koncentrere sig om selve salget, forklarer PH Distributions direktør, Palle Nielsen.
I praksis overtager vi distributionsopgaverne fra kunderne, så de til stadighed har det rigtige produkt i det rette antal på hylderne. Ved at tilbyde VMI-styring og således påtage os ansvaret for den enkelte butiks afsætning, sparer vi kunden for en masse omkostningstunge og tidskrævende ressourcer, siger Palle Nielsen og supplerer:
I samarbejde med butikskædens produktansvarlige udvælger vi de produkter, som skal ligge på hylderne. Hovedkontoret behøver end ikke at deltage i udvælgelsen, men kan blot, hvis de ønsker det, stille placeringen i butikkerne til rådighed for os. Herefter sørger vi for at få produkterne ud til den enkelte butik, lige som vi påtager os ansvaret for genbestillinger og returhåndtering. Når produkterne har udtjent deres levetid, sørger vi selv for at få dem udfaset - enten i form af udsalg, som hurtigt kan rydde hylderne - eller ved at vi får dem returneret. Herefter kan ekspedienterne koncentrere sig om det, som de er gode til, nemlig at sælge.
Kunden kender altid sin avance
Princippet er baseret på, at kunden, i det øjeblik aftalen er indgået, altid ved, hvilken avance, han eller hun har på den pågældende produktgruppe. Det skaber økonomisk overblik og frigør menneskelige og organisatoriske ressourcer.
I dag styrer PH Distribution leveringen og forsyningskæden til over 400 butikker i Danmark, og systemet er organiseret, så det virker i alle typer forretninger, uanset størrelse.
Foreløbig har kunderne taget godt imod tilbuddet, og nogle er endda på venteliste.
Når vi indgår disse aftaler, vil vi gerne sikre os, at alt det datatekniske fungerer, herunder tilpasning mellem kundens og vores IT-systemer. Datahåndtering er i det hele taget ikke helt uproblematisk, fordi de forskellige detailhandelsbutikker benytter vidt forskellige systemer. Vi har dog udviklet et system, som gør os i stand til at modtage elektroniske oplysninger fra mange forskellige IT-systemer. Risikoen for fejl opstår typisk i mindre privatejede butikker, hvor regnskaber, fakturering og logistikhåndtering i højere grad foregår manuelt. De steder, hvor data udskrives elektronisk fra kasseapparat, er der aldrig problemer.
Et produkt kan hurtigt erstattes
Palle Nielsen tør ikke videregive præcise tal på, hvor meget kunderne kan spare ved at overlade leverandørstyringen til PH Distribution.
Det er meget individuelt og afhænger af, hvor mange medarbejdere kunden har allokeret til at disponere og udvælge på henholdsvis hovedkontoret og ude i de enkelte detailforretninger. Men princippet er, at hvad der er sparet, er også tjent, og der er ingen tvivl om, at vores kunder kan spare rigtig mange penge.
Er det ikke en vanskelig balancegang for jer at sikre, at hver enkelt forretning altid har det rigtige antal af en bestemt vare? Efterspørgslen varierer jo hele tiden.
Egentlig ikke. Via vores IT-system kan vi hurtigt konstatere om et givent produkt ikke længere afsættes. Derpå kan det hurtigt fjernes og erstattes af et andet. Kunderne giver udtryk for, at systemet fungerer som forventet og at de har stor nytte af det. En af de kædeforretninger, som overlod logistikstyringen til os sidste efterår, har således formået at fastholde deres hidtidige omsætning af CDere og DVDere, til trods for at markedet for disse produkter er faldet markant.
Omdømmet står altid på spil
Palle Nielsen er ikke i tvivl om, at det grundlæggende beror på en tillidssag, hvis man skal overtage andres logistik og forsyningskæde. For PH Distributions vedkommende sker overtagelsen af disse opgaver derfor altid gradvis.
Det er jo også vores eget omdømme, som står på spil. Vi har været på dette marked i 33 år og har således gjort hele udviklingen med. Derfor kan vi ganske enkelt ikke tillade os at sætte vores troværdighed over styr. VMI kræver meget grundig forberedelse, men i det