Trængt marked tager vel imod leverandørstyret lager

I løbet af det seneste år har grossistvirksomheden PH Distribution overtaget lagerstyringen af CD og DVD-produkter for 400 danske detailbutikker. I det øjeblik hvor tilpasningen af kundens og grossistens IT-systemer er på plads, er der tale om et samarbejde, hvor ingen har noget at miste. De enkelte butikker kender altid deres avance på en given produktgruppe, og en masse ressourcer kan frigøres.

PH Distribution har foreløbig over 400 butikker i sin VMI-løsning, og flere står på venteliste..

09.12.2010

SCM.dk

Dansk detailhandel er i dag så presset på indtjeningen, at såvel de store butikskæder som de mindre privatejede forretninger med lys og lygte søger efter alternative indkøbssystemer, som kan reducere omkostningerne.
Den udvikling har landets største grossistvirksomhed inden for CD, DVD og elektroniske spil, PH Distribution, taget konsekvensen af.
For snart to år siden begyndte virksomheden, som nu har en markedsandel på ca. 35 procent, at foretage leverandørstyret lager for sine kunder.
”Markedet for DVD og CD overgår gradvis til digital distribution, hvilket de seneste år har fået salget af disse produkter til at falde i detailleddet. Derfor mener vi, det er nødvendigt at ændre distributionsformen, så vores kunder - som størrelsesmæssigt strækker sig fra store radio- og TV-forretningskæder til små kiosker - kan koncentrere sig om selve salget”, forklarer PH Distributions direktør, Palle Nielsen.
”I praksis overtager vi distributionsopgaverne fra kunderne, så de til stadighed har det rigtige produkt i det rette antal på hylderne. Ved at tilbyde VMI-styring og således påtage os ansvaret for den enkelte butiks afsætning, sparer vi kunden for en masse omkostningstunge og tidskrævende ressourcer”, siger Palle Nielsen og supplerer:

”I samarbejde med butikskædens produktansvarlige udvælger vi de produkter, som skal ligge på hylderne. Hovedkontoret behøver end ikke at deltage i udvælgelsen, men kan blot, hvis de ønsker det, stille placeringen i butikkerne til rådighed for os. Herefter sørger vi for at få produkterne ud til den enkelte butik, lige som vi påtager os ansvaret for genbestillinger og returhåndtering. Når produkterne har udtjent deres levetid, sørger vi selv for at få dem udfaset - enten i form af udsalg, som hurtigt kan rydde hylderne - eller ved at vi får dem returneret. Herefter kan ekspedienterne koncentrere sig om det, som de er gode til, nemlig at sælge”.

Kunden kender altid sin avance
Princippet er baseret på, at kunden, i det øjeblik aftalen er indgået, altid ved, hvilken avance, han eller hun har på den pågældende produktgruppe. Det skaber økonomisk overblik og frigør menneskelige og organisatoriske ressourcer.
I dag styrer PH Distribution leveringen og forsyningskæden til over 400 butikker i Danmark, og systemet er organiseret, så det virker i alle typer forretninger, uanset størrelse.
Foreløbig har kunderne taget godt imod tilbuddet, og nogle er endda på venteliste.
”Når vi indgår disse aftaler, vil vi gerne sikre os, at alt det datatekniske fungerer, herunder tilpasning mellem kundens og vores IT-systemer. Datahåndtering er i det hele taget ikke helt uproblematisk, fordi de forskellige detailhandelsbutikker benytter vidt forskellige systemer. Vi har dog udviklet et system, som gør os i stand til at modtage elektroniske oplysninger fra mange forskellige IT-systemer. Risikoen for fejl opstår typisk i mindre privatejede butikker, hvor regnskaber, fakturering og logistikhåndtering i højere grad foregår manuelt. De steder, hvor data udskrives elektronisk fra kasseapparat, er der aldrig problemer.”

Et produkt kan hurtigt erstattes
Palle Nielsen tør ikke videregive præcise tal på, hvor meget kunderne kan spare ved at overlade leverandørstyringen til PH Distribution.
”Det er meget individuelt og afhænger af, hvor mange medarbejdere kunden har allokeret til at disponere og udvælge på henholdsvis hovedkontoret og ude i de enkelte detailforretninger. Men princippet er, at hvad der er sparet, er også tjent, og der er ingen tvivl om, at vores kunder kan spare rigtig mange penge.”

Er det ikke en vanskelig balancegang for jer at sikre, at hver enkelt forretning altid har det rigtige antal af en bestemt vare? Efterspørgslen varierer jo hele tiden.
”Egentlig ikke. Via vores IT-system kan vi hurtigt konstatere om et givent produkt ikke længere afsættes. Derpå kan det hurtigt fjernes og erstattes af et andet. Kunderne giver udtryk for, at systemet fungerer som forventet og at de har stor nytte af det. En af de kædeforretninger, som overlod logistikstyringen til os sidste efterår, har således formået at fastholde deres hidtidige omsætning af CD’ere og DVD’ere, til trods for at markedet for disse produkter er faldet markant.”

Omdømmet står altid på spil
Palle Nielsen er ikke i tvivl om, at det grundlæggende beror på en tillidssag, hvis man skal overtage andres logistik og forsyningskæde. For PH Distributions vedkommende sker overtagelsen af disse opgaver derfor altid gradvis.
”Det er jo også vores eget omdømme, som står på spil. Vi har været på dette marked i 33 år og har således gjort hele udviklingen med. Derfor kan vi ganske enkelt ikke tillade os at sætte vores troværdighed over styr. VMI kræver meget grundig forberedelse, men i det

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001: Webinar netværk

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

22.10.2024Zetes

Sponseret

Zetes investerer i Robotize, en virksomhed specialiseret i autonome mobile robotter

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online