Tid til at tage højde for et rekordstort antal pakker hver dag
Tiden, hvor vi kan undre os over, hvor mange pakker der sendes ved specielle lejligheder, som før jul, er forbi. Vi kan forvente konstant højt pres fra e-handelen i fremtiden. Det er tid til at stressteste i hele forsyningskæden med applikationer i forhold til de nye niveauer. Det skriver Carsten Lundin fra BluJay.
Årets julehandel har betydet, at der er leveret flere pakker end nogensinde. Kender du den overskrift? Det begynder at føles ret gammelt og udslidt, ligesom overskrifter om, at den igangværende pandemi betyder opsving for e-handel med efterfølgende levering af pakker.
Mediedækningen af forsinkede leverancer og vedvarende lange køer ved leveringssteder, der går op i sømmene på grund af den store mængde pakker, der er gemt hos dem, er kun logiske konsekvenser af det store antal leverancer.
Efter alt at dømme er dette de nye niveauer, der gælder for transport og levering af pakker i fremtiden. Undersøgelser blandt forbrugere viser, at mange, der ikke har e-shoppet før, er begyndt at gøre det i år. Og de fleste nyankomne lader til at kunne lide e-handel og agter at fortsætte med at gøre det.
Det giver en klar melding til alle typer logistikvirksomheder: Det er ikke længere muligt at se volumen toppe som midlertidige. Du skal tage højde for en konstant højere volumen. Dette gælder for alle dele af kæden. I Danmark handler det både om store lokale aktører som Postnord og om globale giganter som UPS såvel som leveringssteder, der inkluderer alt fra store fødekæder til den lille butik på hjørnet.
Det virker ikke længere at improvisere for at løse problemer ved midlertidige belastnings-peaks. Her er nogle tip, der hjælper med at komme i gang. Løbende.
Bedre integration mellem aktørerne
Bedre integration og dermed kommunikation mellem de forskellige aktører betyder bedre service for forbrugerne. Det er ikke nødvendigt at oplyse, at det sidste logistikfirma, der håndterer en levering, ikke engang har modtaget et telefonnummer fra det foregående og derfor ikke kan meddele, hvornår en pakke ankommer. Bedre kommunikation mellem spillerne betyder også lavere transaktionsomkostninger for dem. Jo større mængder der skal håndteres, jo mere værdifuld er den bedre kommunikation mellem aktørerne.
Bedre løsninger til integration gør det også lettere for mindre aktører at tilbyde service og information – helt frem til kundens dør. I dag er det ikke altid muligt at vælge, hvordan leverancer skal foretages, f.eks. til ens egen dør eller til et leveringssted, hvilket kan være svært for modtageren af en pakke. Det skal være standard.
Stresstest af de nye niveauer
Når pakkemængder skyder i vejret, er der ofte problemer med de applikationer, der bruges til logistik. I det normale tilfælde er de slet ikke blevet udnyttet fuldt ud, og når belastningen derefter øges, overskrides grænsen for, hvornår de fungerer optimalt. Løsningen på problemet er at opbygge løsninger, der er skalerbare og kan håndtere større mængder. For at lykkes med dette kræves forskellige typer tests, ikke mindst stresstest, af hele forsyningskæden hvor alle applikationer og integrationspunkter inkluderet.
Dette skal ikke ses som en punktindsats inden den næste forventede belastning topper, men som et løbende arbejde. Ellers kræves der paniklignende improvisation, når volumen øges igen.
Og som sagt ser det ud til at være hele tiden i fremtiden.
Af Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S